Ζητάει την κατάργηση της μειονοτικής εκπαίδευσης
Οι εκπαιδευτικοί, που φαίνεται να συντάσσονται με τη θέση του υπουργείου, όταν στην απάντησή του, μετά την ανακίνηση του θέματος των δίγλωσσων νηπιαγωγείων από κύκλους του προξενείου στη Θράκη, χαρακτήρισε «παρωχημένη» τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική πρόταση, επισημαίνουν ότι οι μαθητές πηγαίνουν στη μέση εκπαίδευση από τα δίγλωσσα δημοτικά με μια άκρως, στην καλύτερη των περιπτώσεων, προβληματική ελληνομάθεια. «Η νέα εκκωφαντική αποτυχία των μειονοτικών μαθητών στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις (αλλά βεβαίως και οι θλιβερές επιδόσεις τους στις ενδοσχολικές) αποτελεί το πλέον ατράνταχτο -και συνάμα τραγικό- τεκμήριο για το πόσο βάσιμη είναι αυτή η αγωνία μας.
Γιατί, σε πείσμα όσων διατείνονται ότι το εν λόγω πρόβλημα έχει εσχάτως μειωθεί, η μόνη αλήθεια είναι ότι στη μέση εκπαίδευση συνεχίζουν να έρχονται μουσουλμάνοι μαθητές με άκρως προβληματική (στις καλύτερες των περιπτώσεων) ελληνομάθεια. Με βαθιά λύπη (γιατί εμείς δεν θέλουμε αμόρφωτα τα παιδιά της μειονότητας) διαπιστώσαμε και φέτος το τεράστιο πρόβλημα -και βέβαια όχι θεωρητικά, αλλά στην καθημερινή μας εμπειρία μέσα στην τάξη-, επιστρατεύοντας όλες τις δυνάμεις μας στην προσπάθειά μας να συνταιριάξουμε τη διδακτέα ύλη του λυκείου με την κάλυψη κενών σε παιδιά 16 και 17 ετών, που αγνοούν ακόμη και την προπαίδεια ή τις στοιχειωδέστερες έννοιες της δομής της ελληνικής γλώσσας», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Σημειώνουν, δε, ότι το γεγονός αυτό «μας αναγκάζει -ως στοιχειώδες καθήκον μας ως δασκάλων και παιδαγωγών- να εκφράσουμε αρχικά και πάλι την αντίθεσή μας προς αυτό το εντελώς παρωχημένο εκπαιδευτικό μοντέλο του δίγλωσσου δημοτικού σχολείου.
Μια απολύτως πρωτόγονη εκπαιδευτικά κατάσταση στην Ελλάδα του 2012. Γιατί πόσο “σύγχρονη” μπορεί άραγε να θεωρείται μια εκπαίδευση όπου τα μισά μαθήματα διδάσκονται στα ελληνικά και τα άλλα μισά στα τουρκικά, αλλά και πόσο συμβατή μπορεί να είναι και με το Διεθνές Δίκαιο -όπως φτάνει να αναρωτιέται ακόμη και ο Κ. Τσιτσελίκης- μια εκπαίδευση με τόσο οριοθετημένους θρησκευτικούς διαχωρισμούς (μουσουλμάνοι δάσκαλοι και μουσουλμάνοι μαθητές);».
Τι προτείνουν
Οι προτάσεις της ΕΛΜΕ Ροδόπης είναι:
= Η δημιουργία δημόσιων ελληνικών σχολείων, όπου θα διδάσκονται ως μαθήματα επιλογής η μητρική γλώσσα των μαθητών και το Κοράνιο (ας προσέξουμε τη μεγάλη απήχηση που βρήκαν τα δημόσια ελληνικά γυμνάσια στα Πομακοχώρια της Ξάνθης και της Ροδόπης) και
= η θέσπιση ελληνόφωνων νηπιαγωγείων, όπου η μητρική γλώσσα θα χρησιμοποιείται επικουρικά, για να εμπεδωθεί η ελληνομάθεια (επιτέλους, ας αξιοποιηθεί η εμπειρία από τέτοια προγράμματα στο Βέλγιο, στον Καναδά και σε άλλα πολυγλωσσικά περιβάλλοντα).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ανακοίνωση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ροδόπης αναφέρεται και στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (ΠΕΜ), που υλοποιείται εδώ και 15 χρόνια στη Θράκη, ασκώντας δριμεία κριτική για τα αποτελέσματά του.
Τόσο όμως οι θέσεις των εκπαιδευτικών όσο και το ίδιο το Πρόγραμμα αξίζει να μας απασχολήσουν σε επόμενο φύλλο…