«Τυφλό» Παρατηρητήριο Τιμών…

Θεωρητικά, ο καταναλωτής έχει στα χέρια του ένα πολύ δυνατό «όπλο» κατά της ακρίβειας. Στην πράξη, βέβαια, δεν ξέρουμε πόσοι πραγματικά το χρησιμοποιούν στην καθημερινότητά τους. Αν κρίνει κανείς από τη θέση της ιστοσελίδας στη λίστα που καταρτίζει η Alexa, όπου κατατάσσονται οι ιστοσελίδες με βάση τον αριθμό των επισκέψεων που δέχονται, δεν πρέπει να είναι πολλοί: το site του Παρατηρητηρίου Τιμών ήταν την Πέμπτη στη θέση 7.710 των δημοφιλέστερων ελληνικών ιστοσελίδων, κάτι που δείχνει ότι δεν είναι και πολύ δημοφιλές στους έλληνες καταναλωτές. Ίσως γιατί ακόμη και εξοικειωμένοι με τους υπολογιστές χρήστες θα δυσκολευθούν αρκετά για να βγάλουν από την ιστοσελίδα συμπεράσματα πραγματικά χρήσιμα για τα καθημερινά τους ψώνια.

Πέραν αυτού του προβλήματος, όμως, ένας χρήστης της ιστοσελίδας θα διαπιστώσει μια σημαντική έλλειψη, που ίσως δεν είναι και τόσο «αθώα»: τα σημεία πώλησης, από τα οποία αντλούνται στοιχεία για τη διαμόρφωση των τιμών βασικών αγαθών, ανήκουν μόνο στις γνωστές αλυσίδες «κανονικών» σούπερ μάρκετ. Δεν υπάρχουν, όμως, στοιχεία για τις τιμές στη μοναδική εκπτωτική αλυσίδα σούπερ μάρκετ της αγοράς (είναι γνωστή, γερμανικών συμφερόντων, και δεν υπάρχει λόγος να τη διαφημίσουμε από τη στήλη). Έτσι, στο Παρατηρητήριο Τιμών δεν θα βρει κανείς τις φθηνότερες τιμές της αγοράς για πολλά βασικά αγαθά!

Αναφέρουμε ένα μόνο ενδεικτικό παράδειγμα: αναζητήσαμε τιμές φρέσκου γάλακτος του ενός λίτρου σε συγκεκριμένη περιοχή. Βρήκαμε ότι το φθηνότερο είχε τιμή 1,18 ευρώ. Την ίδια στιγμή, όμως, φρέσκο γάλα σε συσκευασία του ενός λίτρου (παραγωγής γνωστής ελληνικής βιομηχανίας γάλακτος της Βόρειας Ελλάδας, αλλά με εμπορικό σήμα που διατίθεται μόνο στα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ) πουλιόταν σε κατάστημα της εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ με τιμή μόλις 1,05 ευρώ, δηλαδή 11% φθηνότερα από τη χαμηλότερη τιμή που εμφανιζόταν στο Παρατηρητήριο Τιμών. Συμπέρασμα; Το Παρατηρητήριο είναι «τυφλό» στις χαμηλότερες τιμές! Μπορεί, άραγε, ο Στ. Κομνηνός, γγ του υπ. Ανάπτυξης και «πνευματικός πατέρας» του Παρατηρητηρίου, να εξηγήσει στους έλληνες καταναλωτές γιατί δεν δικαιούνται να πληροφορηθούν αυτήν τη χαμηλή τιμή;

Τα χάλια μας…
διεθνοποιούνται

Τα χάλια της ελληνικής αγοράς δεν έχουν μείνει μόνο στα εντός των συνόρων δημοσιεύματα, αλλά κάνουν τον γύρο του πλανήτη. Μετά την έκθεση του ΔΝΤ για την ακρίβεια στα καύσιμα, που φιλοξενήθηκε από τις στήλες της «Wall Street Journal» (λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψή της από το «Π»…), διαβάσαμε την Πέμπτη στους «Financial Times» ότι ένα θέμα που εκκρεμεί στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης – «τρόικας» είναι η απελευθέρωση των αγορών και η ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει υψηλός, παρά την παρατεταμένη ύφεση, κάτι που αποδίδεται «στον καθορισμό τιμών από καρτέλ εισαγωγέων και εγχώριων παραγωγών που λειτουργούν από μακρού».

Ο Γιάννης Στουρνάρας λέει γι’ αυτό το θέμα, μιλώντας στους «Financial Times», ότι περιμένει πως η διαπραγμάτευση γι’ αυτά τα ζητήματα με την «τρόικα» θα ολοκληρωθεί χωρίς προβλήματα, αφού και η ελληνική κυβέρνηση θέλει να δει τις τιμές να υποχωρούν ραγδαία. Να δούμε, λοιπόν, τι θα γίνει με τα καρτέλ και την αντιμετώπισή τους και τι θα συμφωνήσουν κυβέρνηση και «τρόικα». Αν κρίνουμε, πάντως, από την ως τώρα δράση της μακαρίως κοιμωμένης Επιτροπής Ανταγωνισμού, μάλλον η Αρχή δεν χρειάζεται απλώς «ενίσχυση», όπως κομψά αναφέρει η εφημερίδα του Λονδίνου: γκρέμισμα και στήσιμο από την αρχή χρειάζεται!


Σχολιάστε εδώ