Τα φαβορί σε Πρέβεζα και Ιερισσό

Η Ιεραρχία φαίνεται να έχει κάνει τις επιλογές της, τόσο στην Ιερισσό όσο και στην Πρέβεζα. Ο Αρχιεπίσκοπος έκανε το απαραίτητο νεύμα και η πλειοψηφία φαίνεται να ακολουθεί. Πρόσωπα που βρίσκονται κοντά σε μητροπολίτες εκτιμούν πως αυτή η Σύνοδος της Ιεραρχίας θα κυλήσει χωρίς πολύ θόρυβο. Αν μιλούσαμε για τον πολιτικό στίβο, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε και για μία… αναίμακτη μάχη. Ο στόχος πια δεν είναι, λένε όσοι γνωρίζουν καλά τα εκκλησιαστικά, ποιος υποψήφιος θα εκλεγεί, αλλά ποια πλειοψηφία θα δώσει στον καθένα το Σώμα της Ιεραρχίας για να μπορέσει να κάνει με μεγαλύτερη άνεση τη δουλειά του στη δυσκολοποίμαντη μητρόπολη που θα αναλάβει.

Στην Ιερισσό

Χωρίς να έχουμε καμία πρόθεση να… υποκαταστήσουμε το Άγιο Πνεύμα, απλώς καταγράφουμε το ρεύμα που υπάρχει μέσα στην Εκκλησία και τι ακριβώς αναφέρουν οι ίδιοι οι ιεράρχες (και μιλάμε με πολλούς) στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους.

Στη Μητρόπολη Ιερισσού αδιαμφισβήτητο φαβορί φέρεται να είναι ο πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Μαντινείας π. Θεόκλητος Αθανασόπουλος. Στηρίζεται διακριτικά από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και σφόδρα από τον Μητροπολίτη Μαντινείας Αλέξανδρο και τον Μητροπολίτη Πατρών Χρυσόστομο. Έτεροι υποψήφιοι είναι οι ντόπιοι και αξιόλογοι κληρικοί Ιγνάτιος Ρηγανάς, αρχιερατικός επίτροπος, και Χρυσόστομος Μαϊδώνης, πρωτοσύγκελος της μητρόπολης. Οι αρχιερείς εκτιμούν πως η διάσπαση των ψήφων υπέρ των δύο υποψηφίων από τη Β. Ελλάδα θα λειτουργήσει προς όφελος του π. Θεόκλητου Αθανασόπουλου, που όμως, αν τελικά εκλεγεί, θα έχει να αντιμετωπίσει αρκετές δυσκολίες.

Στην Πρέβεζα

Σαφές προβάδισμα στη Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης φέρεται να έχει ο αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Τσιρίγκας, νομικός και κληρικός που, όπως λένε οι ίδιοι οι αρχιερείς, «ήρθε ο καιρός να δείξει τις ικανότητές του και εκτός Ιεράς Συνόδου, όπου έχει βοηθήσει αγόγγυστα πολλούς αρχιερείς με τις γνώσεις και την ταπεινότητά του». Υπέρ του κινούνται ο Αρχιεπίσκοπος και δεκάδες αρχιερείς, «ιερωνυμικοί» και «χριστοδουλικοί». Φαινόμενο όχι και τόσο σύνηθες, όταν αναφερόμαστε σε εκλογές αρχιερέων…

Στον αντίποδα ο αρχιμανδρίτης Θεοδόσιος Μαρτζούχος, πνευματικό παιδί του μακαριστού Μητροπολίτη Πρεβέζης Μελέτιου, που έχει υπηρετήσει πολλά χρόνια στη συγκεκριμένη μητρόπολη. Ο π. Θεοδόσιος, απαντώντας στο δημοσίευμα της προηγούμενης εβδομάδας με τον τίτλο «Υποψήφιος μητροπολίτης αμφισβητεί τον γέροντα Παΐσιο», δίνει τη δική του εξήγηση για το πώς έχουν τα πράγματα. Τη δημοσιεύουμε αυτούσια, για να μη θεωρηθεί πως έχουμε ιδιαίτερη… ζέση για το ποιον θα επιλέξει τελικά η Ιεραρχία για τη Μητρόπολη Πρέβεζας. Στην επιστολή του ο π. Θεοδόσιος Μαρτζούχος αναφέρει:

«Δεν θα απαντούσα σε ένα ακόμα ανώνυμο δημοσίευμα εναντίον του προσώπου μου (δεν είναι αγωνία μου αν κάποιος γράψει εναντίον μου, αλλά αν αληθεύει…) αν το συγκεκριμένο άρθρο δεν με κατηγορούσε ως αιρετικό!

Κάτω από τον extreme και παραπλανητικό τίτλο: “Υποψήφιος μητροπολίτης αμφισβητεί τον… γέροντα Παΐσιο”, ο συντάκτης του άρθρου προσπαθεί να φέρει σύγχυση και αναστάτωση στον εκκλησιαστικό χώρο κατά την παροιμία “μια στο καρφί και μια στο πέταλο”.

Από την μια, προσπαθεί να “τρομάξει” ανθρώπους με συντηρητικές (όπως λέει ο συντάκτης του άρθρου) απόψεις, υποστηρίζοντας ότι ο υποψήφιος (εγώ δηλαδή) αμφισβητεί ευθέως τα βασικά “πιστεύω” τους (των αρχιερέων), λες και δεν έχουν όλοι οι ιεράρχες το ίδιο πιστεύω(!), ενώ ουσιαστικά τους υβρίζει πλαγίως, ταξινομώντας τους με χαρακτηρισμό που σήμερα στον δημόσιο χώρο ακούγεται απαξιωτικά.

Από την άλλη, “πλέκει” το γαϊτανάκι του μορμολύκιου της… διαδοχής (“στους νεώτερους δεν βγαίνουν αλλιώς τα… κουκιά για το μέλλον”), λες και υπάρχει τέτοιο θέμα, ενώ συγχρόνως προσπαθεί να πουλήσει εκδούλευση “Ηρακλέους του θρόνου”! Τους μεν… τρομάζουμε, τους δε… γλείφουμε!

Ευθέως απαντώ στα “θέματα” για τα οποία με κατηγορεί.

Α. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει σωτηρία έξω από την Εκκλησία. Θεωρώ το Ευαγγέλιο την μόνη οδό σωτηρίας. Πιστεύω στον Λόγο του Χριστού ως απολύτως απαραίτητη συνθήκη σωτηρίας. Τα περί του αν “η Καινή Διαθήκη αγγίζει την ψυχή του ανθρώπου” τα αφήνω στο καλάθι της φαντασίας του συντάκτη. Μαζί με τον Άγ. Βασίλειο (Επιστ. 189, 3) πιστεύω και διδάσκω ότι η Αγία Γραφή είναι το υπέρτατο δογματικό κριτήριο. Μαζί με τον άγ. Ιλάριο πιστεύω ότι η Αγία Γραφή δεν ευρίσκεται στην ανάγνωση, αλλά στην ορθόδοξη κατανόησή της.

Β. Δεν ισχυρίζομαι ότι είμαι πνευματικός άνθρωπος. Είμαι ένας παπάς που προσπαθώ (όπως είδα από τον Γέροντά μου) να παρουσιάσω το πρόσωπο του Χριστού στους σημερινούς ανθρώπους! Να τους πω ότι αξίζει να ζήσουν κατά τον τρόπο της Εκκλησίας! Ότι ο χώρος της Εκκλησίας δεν είναι ένας κύκλος με περίεργους που έχουν την δική τους μονομανία! Ότι ο Χριστός είναι η όντως Ζωή!

Γ. Σαφώς πιστεύω, αποδέχομαι και σέβομαι την Παράδοση της Εκκλησίας, που κέντρο της έχει το πρόσωπο του Χριστού. Μαζί με τον π. Γεώργιο Φλωρόφσκι και εγώ προσπαθώ να διδάσκω ότι το “επόμενοι τοις Πατράσι” δεν σημαίνει απλώς να παραθέτουμε χωρία από τους λόγους τους, αλλά να αποκτήσουμε το φρόνημά τους στην θεολογική μας σκέψη και διδασκαλία και στην ζωή μας.

Τους νεωτερισμούς, τους νεοβαρλααμισμούς (τι όρος κι αυτός και ως έκφραση και ως “περιεχόμενο”!), τους συγκρητισμούς ΔΕΝ τους αποδέχομαι. Το γνωστό θέμα της γλώσσης είναι ΗΔΗ λυμένο και τελειωμένο και η όποια του, οποθενδήποτε ανακίνηση, “όζει” πονηρίας και σκοπιμοτήτων!

Το εξυπνακίστικο ότι “αν αυτός γίνει, θα συνεχίσει την χρήση της νεοελληνικής” αποτελεί ανέντιμο “χτύπημα κάτω από την ζώνη”. Ούτε την σοφία (ατυχώς) ούτε το κύρος έχω του Νικοπόλεως Μελετίου. Στοιχειώδης υγεία απαιτεί να μη βλέπουμε με καχυποψία, ούτε να κρίνουμε, ως ελλιπή, όσον αφορά την ειλικρίνειά του, τον απέναντι!

Δ. Έλεος! Δεν αμφισβητώ τον Γέροντα Παΐσιο.

Σχετικά μ’ αυτές τις συκοφαντικές σπερμολογίες, που συνεχίζουν και στο άρθρο και μάλιστα αισχρότατα να λένε, ότι δεν έχει διαψευστεί αυτή η κατάπτυστη συκοφαντία, απαντώ ότι έχει ήδη από τις 15 Νοεμβρίου 2010 σταλεί δισέλιδη επιστολή, που ουδέποτε δημοσιεύθηκε από “τους έγκριτους και αξιόπιστους ιστότοπους”, ει μη μόνον από το Ορθόδοξο Παρατηρητήριο, που ήταν και ο αρχικός διακινητής. Αυτήν την απάντηση συνημμένα Σας αποστέλλω.

Ε. Προσπαθώ να μην έχω εχθρούς για κανέναν λόγο, ούτε να τους… θέτω εκτός μάχης, παρά τη σωματοδομή μου! Ας σοβαρευτούμε. Έχει και η συκοφαντία τα όριά της.

ΣΤ. Το γιατί δεν εξελέγην στην Αιτωλοακαρνανία, ο αρθρογράφος “γινώσκει κάλλιον” παντός άλλου. Παρακαλώ, όχι επιλεκτική μνήμη!

Ζ. Ο Μακαριώτατος στο θέμα των υποψηφίων της Πρέβεζας, ειλικρινέστατα, εντιμότατα, ευγενέστατα και σταθερότατα, κρατάει ελεύθερη και δίκαιη ουδετερότητα, όπως πολλάκις διεβεβαίωσε! Νομίζω, δεν χρειάζεται ερμηνείς της γνώμης του!

Σας ευχαριστώ. Σωθείητε».

Το μόνο σχόλιο που έχουμε να κάνουμε είναι πως οι εκτιμήσεις και το ρεπορτάζ δεν είναι από τη φαντασία μας, αλλά προέρχονται από τη δημοσιογραφική έρευνα και τις ατέρμονες συζητήσεις με μητροπολίτες όλων των παρατάξεων και… αποχρώσεων. Άλλωστε, στα ζητήματα που έθιξαν φημισμένες ιστοσελίδες δεν είδαμε ουδεμία διάψευση από τον θιγόμενο… Η Ιεραρχία ας επιλέξει τους καλύτερους, και εμείς εδώ θα είμαστε να πούμε και τα «μπράβο», αλλά να ασκήσουμε και την κριτική μας!


Σχολιάστε εδώ