Υπόσχονται απελευθέρωση, αλλά… «κλείνουν» την αγορά καυσίμων!

Παρότι η «τρόικα», όπως αποκάλυψε το «Π» πριν από δύο Κυριακές, πιέζει ασφυκτικά την κυβέρνηση να απελευθερώσει τον ανταγωνισμό στην αγορά καυσίμων, ώστε να πέσουν οι τιμές, η κυβέρνηση επιμένει σε μέτρα που θα προστατεύσουν ακόμη περισσότερο το… κλειστό επάγγελμα της διακίνησης καυσίμων, θέτοντας σε επείγουσα δημόσια διαβούλευση μέτρα που περιορίζουν ασφυκτικά τα περιθώρια ανάπτυξης ανεξάρτητων από τα μεγάλα δίκτυα εμπόρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η «τρόικα» έχει ζητήσει πιεστικά από την κυβέρνηση να ακυρώσει νομοθετικές ρυθμίσεις που «δένουν» υποχρεωτικά όλα τα βυτιοφόρα της ελληνικής αγοράς με τα διυλιστήρια και τις εταιρείες χονδρικής εμπορίας καυσίμων, καθώς με αυτόν τον τρόπο υψώνονται τεράστια εμπόδια στην ανάπτυξη ανεξάρτητων πρατηρίων και δικτύων (ενδεχομένως και από μεγάλα σούπερ μάρκετ), που θα πιέσουν για την πτώση των τιμών. Επίσης, έχει ζητήσει να αποσυρθεί ρύθμιση που καθιστά υπεύθυνες τις εταιρείες εμπορίας για την ποσότητα και ποιότητα των καυσίμων που διαθέτουν ανεξάρτητοι έμποροι, οι οποίοι εκ θέσεως είναι ανταγωνιστές των εταιρειών εμπορίας.

Παρότι ο Κ. Χατζηδάκης δεσμεύθηκε έναντι της «τρόικας» να εξετάσει όλες τις ρυθμίσεις που «στενεύουν» το πεδίο του ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων, η διαπραγμάτευση εξελίσσεται σε φαρσοκωμωδία: λίγες ημέρες αργότερα το υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε σε κατεπείγουσα δημόσια διαβούλευση τη νέα, απλοποιημένη αγορανομική νομοθεσία, με την οποία επιβάλλονται ακριβώς οι περιορισμοί που η «τρόικα» ζητούσε να καταργηθούν!

Στο κεφάλαιο περί καυσίμων της νέας αγορανομικής νομοθεσίας (Κανόνες Διακίνησης/Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών – ΔΙΕΠΠΥ) ορίζεται ότι υγρά καύσιμα μπορούν να διακινηθούν μόνο από ιδιωτικής χρήσης βυτιοφόρα των διυλιστηρίων ή των εταιρειών χονδρικής εμπορίας πετρελαιοειδών ή από βυτιοφόρα που έχουν προστηθεί (έχουν συνάψει συμβάσεις συνεργασίας) από τις εταιρείες εμπορίας. Επίσης, ορίζεται ότι οι εταιρείες εμπορίας που προμηθεύουν ανεξάρτητους εμπόρους είναι συνυπεύθυνες για την ποιότητα και ποσότητα των καυσίμων που αυτοί πωλούν.

Δηλαδή, ένας ανεξάρτητος έμπορος που θέλει να ανταγωνισθεί τα δίκτυα των μεγάλων εταιρειών εμπορίας είναι υποχρεωμένος, ακόμη και αν είναι ιδιοκτήτης βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης, να «δένει» τα βυτιοφόρα του με αποκλειστικές συμβάσεις με τις εταιρείες εμπορίας, αλλιώς δεν μπορεί να πάρει καύσιμα! Επιπλέον, η εταιρεία εμπορίας που θα τον προμηθεύσει με καύσιμα, επειδή θα είναι υπεύθυνη για την ποσότητα και την ποιότητα των καυσίμων που αυτός θα πουλάει, θα έχει κάθε δυνατότητα να πιέσει τον ανεξάρτητο έμπορο να υπογράψει σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας μαζί της, δηλαδή να χάσει την ανεξαρτησία του, αν θέλει να μείνει στην αγορά!

Αντίθετα με αυτές τις πρακτικές, που έχουν περιορίσει σε ένα ελάχιστο μερίδιο αγοράς τα ανεξάρτητα πρατήρια, γιγαντώνοντας τα δίκτυα των μεγάλων εταιρειών εμπορίας, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι ανεξάρτητοι προστατεύονται με μεγάλη προσοχή από τις αρμόδιες αρχές, καθώς θεωρούνται βασικοί ανταγωνιστές των μεγάλων εταιρειών. Πρόσφατη είναι η απόφαση της γερμανικής Επιτροπής Ανταγωνισμού, που επέβαλε υψηλά πρόστιμα σε μεγάλα διυλιστήρια, επειδή «φούσκωναν» τις τιμές χονδρικής πώλησης σε ανεξάρτητους εμπόρους, για να ευνοήσουν τα δικά τους δίκτυα. Δεν είναι τυχαίο ότι στη Γερμανία οι φόροι αντιστοιχούν ακριβώς στο ίδιο ποσοστό της τελικής τιμής με τους φόρους στην Ελλάδα, αλλά οι τιμές των καυσίμων εκεί είναι πάντα αρκετά χαμηλότερες από τις ελληνικές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρότι κλήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης να εξετάσει τις νέες διατάξεις της αγορανομικής νομοθεσίας, πριν δοθούν σε διαβούλευση, απέφυγε να ζητήσει την απόσυρση των ρυθμίσεων που «πνίγουν» τους ανεξάρτητους εμπόρους, ενώ δεν προτίθεται καν να τοποθετηθεί δημόσια, στη διαδικασία της διαβούλευσης, διατυπώνοντας ενστάσεις γιʼ αυτές τις ρυθμίσεις.

Ν. Χαλδούπης


Σχολιάστε εδώ