Εκπτώσεις στα πρόστιμα για τα αυθαίρετα
Σας το είχαμε πει εγκαίρως και επιβεβαιωθήκαμε. Η παράταση που δόθηκε από το ΥΠΕΚΑ για τα αυθαίρετα (μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2013 για την Α΄ φάση και μέχρι τις 30 Ιουνίου για τη Β΄ φάση) ακούστηκε ευχάριστα στους πολίτες και τους μηχανικούς. Έχουν συνηθίσει όλοι στις παρατάσεις, αλλά αυτήν τη φορά ανακοινώθηκε παράλληλα έκπτωση 10% για όσους έχουν καταβάλει μέχρι 31 Ιανουαρίου το 30% του συνολικού προστίμου. Επίσης θα επιτραπούν μεταβιβάσεις και αδειοδοτήσεις με την πληρωμή του 30% του προστίμου, ενώ μέχρι σήμερα έπρεπε να καταβληθεί το σύνολο του ποσού. Ακόμη και οι πολίτες που δεν είχαν εξοφλήσει τον δηλωμένο ημιυπαίθριο ή είχαν πληρώσει καθυστερημένα κάποιες δόσεις μπορούν πλέον να τον εξοφλήσουν μέχρι 31 Ιανουαρίου και να περαιώσουν τη διαδικασία στην πολεοδομία. Αυτό που μας κάνει εντύπωση στο θέμα είναι ότι το ΤΕΕ πλέον δεν έχει την πληροφόρηση που είχε επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, καθώς μέχρι την τελευταία στιγμή διαβεβαίωνε για παράταση μέχρι 28 Φεβρουαρίου (θα το είδατε σε αρκετά ΜΜΕ) και τελικά διαψεύστηκε.
***
• Πλησιάζει το τέλος Σεπτέμβρη και προχωρούν οι διαπραγματεύσεις στο ΤΕΕ για τους δύο αντιπροέδρους. Ο Σπίρτζης φαίνεται ότι έχει κλείσει οριστικά συμφωνίες, σε προσωπικό όμως επίπεδο και όχι παραταξιακό, με τον Μακέδο (ΔΚΜ) για τον Α΄ αντιπρόεδρο και με τον Ακριτίδη (ΔΑΠ) για τον Β΄ αντιπρόεδρο. Η ΔΚΜ, ωστόσο, επιμένει (όπως σας είχαμε αποκαλύψει) να ζητάει και τους δύο αντιπροέδρους, ενώ αφήνει να διαρρεύσει ότι, αν δεν τους πάρει, θα αποχωρήσει από το προεδρείο, όπως άλλωστε και η ΕΛΕΜ. Από την άλλη πλευρά, φαίνεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον δύο μέλη της διοικούσας, που ανήκουν στην ΠΑΣΚ, οι οποίοι αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να διεκδικήσουν θέση στο προεδρείο του ΤΕΕ. Μάλλον θα γίνει πανικός μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
• Σας γράφαμε ότι η κυβέρνηση έχει πάρει πολύ ζεστά το θέμα του «ξεμπλοκαρίσματος» των μεγάλων οδικών αξόνων και ότι την κινητικότητα την πιστώνεται ο Σταύρος Καλογιάννης. Σας είχαμε επίσης πει ότι οι τεχνικές εταιρείες είναι πολύ επιφυλακτικές για το χρονοδιάγραμμα. Τώρα μαθαίνουμε νέες εκτιμήσεις, από την πλευρά των ιδιωτών επενδυτών, που παρουσιάζουν διαφορετικά τα πράγματα. Ίσως για να πιέσουν την κυβέρνηση… Εκτός των προβλημάτων χρηματοδότησης, τα οποία παρουσιάζονται ανυπέρβλητα, στο παρασκήνιο ακούγονται και «απόψεις» για προσφυγές αποζημίωσης (εναντίον του Δημοσίου) αν αλλάξουν ουσιώδεις όροι των συμβάσεων παραχώρησης. Τα γνωρίζουν αυτά στην κυβέρνηση; Έχουν γνώση οι φύλακες για τις «απόψεις»; Αν ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα, θα ξέρουμε σε λίγες εβδομάδες…
• Ο λαός έχει πολλές παροιμίες για την περίπτωση που κοιτάς τις πολυτέλειες ενώ δεν έχεις τα βασικά. Τις θυμηθήκαμε καθώς διαβάζουμε αριστερά και δεξιά για τα μεγαλόπνοα σχέδια να αποκτήσουμε στη χώρα δύο (!) αυτοκινητοδρόμια («πίστες φόρμουλα 1» τις αποκαλούν). Η μία, λέει, θα γίνει στην Αχαΐα και η άλλη στη… Δραπετσώνα! Δεν θα αναφερόμασταν σε καμία από αυτές αν όλα αυτά γίνονταν μόνο ή κυρίως με ιδιωτικό χρήμα. Όμως ο σχεδιασμός δεν είναι αυτός. Και αναρωτιόμαστε μήπως δεν έχουμε ακόμη μάθει τίποτε ούτε για στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό ούτε για επενδύσεις… Το ρίσκο, κύριοι της αυτοδιοίκησης και της κυβέρνησης, είναι για τα ιδιωτικά κεφάλαια, όχι για το δημόσιο χρήμα… Ειδικά όταν σου λείπουν άλλα, βασικά, αναπτυξιακά εργαλεία και υποδομές…
• Πολλές συζητήσεις προκάλεσε η αλλαγή πορείας του ΥΠΕΚΑ στο θέμα των ενεργειακών επιθεωρήσεων. Όπως σας γράψαμε την περασμένη εβδομάδα, αποφάσισαν αντί κατώτερων τιμών (που είχε δημιουργήσει θέμα με την «τρόικα» και τη λογική) για την έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού να καθιερώσουν ανώτερες τιμές αμοιβής των μηχανικών. Αυτό όμως προβλημάτισε τους μηχανικούς, κάποιοι από τους οποίους άρχισαν να μιλούν για «κρατική διατίμηση» στις αμοιβές τους! Η αλήθεια είναι ότι το υπουργείο τους αιφνιδίασε, καθώς ενώ η ελεύθερη διαπραγμάτευση των αμοιβών ήταν αναμενόμενη στον χώρο (και ήδη ακολουθείται σε μεγάλο βαθμό), η επιβολή ανωτάτου ορίου δεν είχε ακουστεί και προκάλεσε έντονη αντίδραση. Ιδιαίτερα, λένε, από τη στιγμή που δεν υπάρχει σε άλλα καθημερινά και βασικά είδη και υπηρεσίες που χρησιμοποιεί ο πολίτης. Κοινώς: άλλα λόγια να αγαπιόμαστε…
• Οργασμός εργασιών παρατηρείται στο ΥΠΕΚΑ. Για παράδειγμα, ξεκίνησε μια ουσιαστική, μας λένε, προσπάθεια για την επίλυση των πολεοδομικών προβλημάτων των οικοδομικών συνεταιρισμών και της ιδιωτικής πολεοδόμησης που άπτονται του ΥΠΕΚΑ. Γιʼ αυτό έχει ξεκινήσει διαβούλευση με όλους τους ενδιαφερόμενους μέχρι τις 23 Σεπτέμβρη. Παράλληλα ακούμε ότι ολοκληρώθηκε η σύνταξη του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την Ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, με αφορμή το οποίο ο υπουργός επισκέφθηκε το εργοτάξιο όπου υλοποιείται το σύνθετο έργο «Πάρκο και Λυρική Σκηνή και Εθνική Βιβλιοθήκη», που χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τέλος, με απόφαση του υπουργού ΠΕΚΑ Ευάγγελου Λιβεριάτου ανατέθηκαν (αμισθί και χωρίς αποζημίωση) στον επίκουρο καθηγητή του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης (και πρώην γενικό γραμματέα του ΥΠΕΚΑ) Άρη Αλεξόπουλο καθήκοντα συντονιστή δράσεων που αφορούν την προώθηση της διοικητικής μεταρρύθμισης, τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ και την υλοποίηση της μεταρρύθμισης στον τομέα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
• Σοβαρό θέμα έχει προκύψει από καταγγελίες του συλλόγου των εργαζομένων στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων. Σύμφωνα με αυτές, το 25% των 24.000 σχολικών κτιρίων (ή 14.000 σχολικών μονάδων) είναι κατασκευασμένα προ του 1959, δηλαδή όταν δεν υπήρχε Αντισεισμικός Κανονισμός. Άλλα 7.000 κτίρια (29,1% του συνόλου) έχουν κατασκευαστεί από το 1960 έως το 1985, δηλαδή με τον παλαιό Κανονισμό. Με τον νέο Αντισεισμικό Κανονισμό έχει κατασκευαστεί μόλις το 45,8%, δηλαδή λιγότερα από τα μισά κτίρια. Τα νούμερα αυτά, αν και δεν είναι ευρέως γνωστά, είναι μια πραγματικότητα… Οι εργαζόμενοι προφανώς επιδιώκουν την προώθηση του κατασκευαστικού έργου σχολικών μονάδων με την ελπίδα να διασωθεί η ύπαρξη του ΟΣΚ και οι θέσεις εργασίας τους. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι ότι η διοίκηση του ΟΣΚ στην απάντησή της δεν είδαμε να λέει τίποτε για την ταμπακέρα, δηλαδή τους ελέγχους αντισεισμικής θωράκισης στα σχολικά κτίρια, αλλά απλώς αναφέρει το έργο του ΟΣΚ τον τελευταίο χρόνο. Μήπως πρέπει να ανησυχούμε;
• Ακούμε κάτι συζητήσεις και πληροφορίες ότι παγώνει, μάλλον, το Προεδρικό Διάταγμα για τα νησιά, το οποίο προέβλεπε αύξηση της αρτιότητας στα 8 στρέμματα. Ισχύει;
• Κυκλοφορεί ότι πολλές νομοθετικές ρυθμίσεις που ήταν μνημονιακές επιταγές και είχαν μείνει στα συρτάρια των υπουργών (λόγω παρεμβάσεων του χώρου) έρχονται ξανά στο προσκήνιο και θα οδηγήσουν σε συγκρούσεις κάποιων υπουργείων με το ΤΕΕ. Λέτε να έχουμε δράματα και «θύματα»;