ΑΓΟΡΑΖΩ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Σε κάθε πολυκατάστημα, σε κάθε μικρό ή μεσαίο κατάστημα τροφίμων παρατηρώ τους καταναλωτές ακόμα και να δυστροπούν με τους υπαλλήλους όταν δεν βρίσκουν ελληνικά προϊόντα. Είναι γεγονός ότι για πολλά χρόνια είχαμε κατακλυσθεί με ξένα τρόφιμα, ακόμα και πρωτογενούς παραγωγής από μακρινές χώρες και είχαμε απαξιώσει γευστικά και ανώτερα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα. Λεμόνια, πορτοκάλια και μήλα από την Αργεντινή, ελιές και κρασί από το Περού, ντομάτες από το Βέλγιο και την Ολλανδία, μέλι από το Βιετνάμ και την Κίνα, φιστίκια από το Ιράκ, πατάτες από την Αίγυπτο, κηπευτικά από την Τουρκία και άλλες γειτονικές χώρες κ.λπ. Ακόμα και το απίστευτο: σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία το 2011 εισάγαμε ελαιόλαδο από τη Γερμανία αξίας 1,5 εκατ. ευρώ. Επίσης το τελευταίο διάστημα έχουν προστεθεί 2.000 κωδικοί σε τρόφιμα ασιατικής προέλευσης.

Τα κινέζικα και άλλα ασιατικής προέλευσης ενδύματα και υποδήματα, σε συνδυασμό με το παρεμπόριο, έφεραν καίριο πλήγμα στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης. Βέβαια εδώ πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι κλάδοι ένδυσης και υπόδυσης που ανθούσαν στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 δεν άντεξαν στον διεθνή ανταγωνισμό και υποχώρησαν σε προϊόντα φθηνότερα και ποιοτικά υποβαθμισμένα. Οι λόγοι για αυτό είναι πολλοί, αλλά και εδώ ο ρόλος της Πολιτείας ήταν τουλάχιστον ανύπαρκτος. Σήμερα το 70% της υπόδυσης και το 80% της ένδυσης είναι εισαγόμενα και δυστυχώς δεν μιλούμε για εξαγωγές.

Το σύνθημα «αγοράζω ελληνικά» του τηλεοπτικού σταθμού Kontra απλώνεται συνεχώς και γίνεται όλο και περισσότερο απαιτητικό από τους καταναλωτές στην αναζήτηση ελληνικών προϊόντων, προϊόντων που πολλές φορές μέχρι πρόσφατα απαξιώναμε. Επειδή πολλά τρόφιμα βαφτίζονται ελληνικά ή δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε ότι είναι ελληνικά, οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι στον γραμμωτό κώδικα, barcode, το νούμερο 520 είναι μια πρώτη ένδειξη ότι το προϊόν παράγεται ή συσκευάζεται στην Ελλάδα. Είναι όμως πιθανόν ούτε να παράγεται ούτε να συσκευάζεται στην Ελλάδα και πάλι να έχει τον αριθμό 520. Εδώ η ευθύνη της Πολιτείας είναι τεράστια και αποκλειστική. Πρέπει επειγόντως να φέρει νομοσχέδιο όπως στα ελληνικά προϊόντα θα υπάρχει η ένδειξη «ελληνικό προϊόν» συνοδευόμενο από την ελληνική σημαία για να είναι περισσότερο διακριτή η προέλευσή τους.

Σήμερα αναγνωρίζουμε ότι τα ελληνικά προϊόντα είναι ποιοτικά ανώτερα από τα εισαγόμενα και σε συγκρίσιμες τιμές, ιδίως στον τομέα των τροφίμων.

Ο έλληνας καταναλωτής συνειδητοποίησε ότι όταν «αγοράζω ελληνικά» αναγνωρίζω την ποιοτική ανωτερότητά τους, την ανταγωνιστική τιμή τους αλλά κύρια το γεγονός ότι σώζω θέσεις εργασίας και τα χρήματα μένουν σε εμάς και δεν φεύγουν στο εξωτερικό, όπως όταν αγοράζουμε σολομό ή ξένα τυριά κ.λπ. Από έρευνα που έχω δημοσιοποιήσει, εάν ο ενεργός πληθυσμός της χώρας, περίπου έξι εκατ., κατανάλωνε περίπου 200 ευρώ τον μήνα σε ελληνικά προϊόντα, θα είχαμε όφελος 10 δισ. ευρώ τον χρόνο, που στην αγορά, σύμφωνα με τους νόμους της Οικονομίας, δημιουργούν τζίρο της τάξης των 80 δισ. ευρώ τον χρόνο. Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς, εάν περιορίσουμε τις εισαγωγές κατά 20% -και αυτό μπορεί κάλλιστα να επιτευχθεί περιορίζοντας τις εισαγωγές σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά- θα έχουμε όφελος πάνω από 10 δισ. ευρώ τον χρόνο – αυτό όταν το ΕΣΠΑ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια είναι μόνο 18 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι εισαγωγές ανέρχονται σε 48 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ οι εξαγωγές ανέρχονται σε 22,5 δισ. ευρώ. Η ελληνική Πολιτεία πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορούμε να εισάγουμε περισσότερα από όσα εξάγουμε και αυτό μπορεί να επιτευχθεί με περιορισμό των εισαγωγών σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά. Το σύνθημα του Συνδέσμου Βιομηχανιών Β. Ελλάδος «παράγω και εξάγω» πρέπει να γίνει συνείδηση σε πολλούς επιχειρηματίες. Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT, σε απόλυτα μεγέθη η χώρα μας είναι 22η στις εξαγωγές μεταξύ των 27 χωρών-μελών της ΕΕ.

Ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο που παράγει σχεδόν τα πάντα. Το ελαιόλαδο είναι μοναδικό στον κόσμο, η κορωνίδα των προϊόντων μας. Είμαστε η τρίτη χώρα στον κόσμο στην παραγωγή ελαιολάδου μετά την Ισπανία και την Ιταλία, είμαστε όμως η πρώτη χώρα στον κόσμο στην παραγωγή έξτρα παρθένου ελαιολάδου με 85% της παραγωγής μας. Και εδώ όμως πετύχαμε το αδιανόητο. Να εξάγεται το ελληνικό ελαιόλαδο χύμα στην Ισπανία και την Ιταλία, να αναμειγνύεται εκεί με ιταλικό ή ισπανικό λάδι και να εξάγεται στις ξένες αγορές το ιταλικό ή ισπανικό λάδι ως ανώτερο του ελληνικού. Από τις 350.000 τόνους ελαιολάδου που παράγουμε, το 75% πηγαίνει για ιδιοκατανάλωση χύμα ή προς εξαγωγή και μόνο το 25% τυποποιείται. Είναι ανάγκη η Πολιτεία να επιβάλει αμέσως την τυποποίηση του ελαιολάδου. Το ελαιόλαδο, το μέλι, η φέτα, οι ελιές το κρασί πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή των εξαγωγών μας. Και εδώ ο απόδημος ελληνισμός στη Γερμανία, τον Καναδά, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και αλλού αποτελούν τους καλύτερους και πιο δυναμικούς πρεσβευτές των ελληνικών προϊόντων.

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ικανοποιητική ανάπτυξη στον τομέα των βιολογικών προϊόντων, ιδιαίτερα ελαιόλαδο, κρασί, ελιές, φρούτα και κηπευτικά που αποδίδουν στον παραγωγό μεγαλύτερο κέρδος. Η χώρα μας, που δεν πέρασε από τη βιομηχανική περίοδο και τα εδάφη της δεν είναι μολυσμένα με βιομηχανικούς ρύπους, θα μπορούσε να παράγει πολύ μεγαλύτερες ποσότητες βιολογικών προϊόντων, αρκεί βεβαίως και οι αγρότες να αντιληφθούν ότι δεν μπορούν να μολύνουν συνεχώς τα εδάφη με φυτοφάρμακα και αγροχημικά. Η Πολιτεία βέβαια και εδώ είναι ο μεγάλος υπεύθυνος με την έλλειψη συστηματικών ελέγχων. Επίσης η χώρα μας υστερεί σημαντικά στον τομέα των συσκευασμένων βιολογικών προϊόντων και στη βιολογική κτηνοτροφία.

Στις 16 Νοεμβρίου 2010 εγκρίθηκε από την Unesco του ΟΗΕ η Μεσογειακή Διατροφή ως μέρος της πολιτιστικής (άυλης ) κληρονομιάς της ανθρωπότητας. Έτσι η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή αναγνωρίζεται διεθνώς ως σύμβολο υγείας, ευζωίας και μακροζωίας.

Αποτελεί δε τον καλύτερο και υγιεινότερο τρόπο αντιμετώπισης της παχυσαρκίας, ένα σοβαρό πρόβλημα των δυτικών κοινωνιών. Δυστυχώς και αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελληνικής Μεσογειακής Διατροφής δεν το έχουμε αναδείξει ως χώρα παρά το γεγονός ότι είμαστε μεταξύ των πρωταθλητών στην παχυσαρκία των εφήβων στην Ευρώπη.

Η ελληνική κουζίνα είναι από τις δημοφιλέστερες στον κόσμο. Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT, το 70% των τουριστών που επανέρχονται στη χώρα μας είναι για την προτίμησή τους στις ελληνικές γεύσεις. Η ελληνική γαστρονομία πρέπει να επικρατήσει σε κάθε εστιατόριο, ταβέρνα, ξενοδοχείο και κέντρο μαζικής εστίασης ως πόλος έλξης των τουριστών με σημαντικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας.

Συγχρόνως η Ελληνική Μεσογειακή Διατροφή με προϊόντα της ελληνικής γης πρέπει να επικρατήσει σε κάθε οικογένεια.


Σχολιάστε εδώ