Στο ψυγείο οι τουρκικές ενταξιακές διαδικασίες
Χωρίς καμιά προοπτική ανοίγματος ή κλεισίματος νέου ενταξιακού κεφαλαίου, τουλάχιστον ως το τέλος του χρόνου, θα παραμείνει η τουρκική ενταξιακή πορεία στην ΕΕ. Με άλλα λόγια, η ένταξή της παραμείνει στο ψυγείο, καθότι η Άγκυρα δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς την ΕΕ και την Κυπριακή Δημοκρατία, με αποτέλεσμα οκτώ τουλάχιστον κεφάλαια, που σχετίζονται με το πρόσθετο πρωτόκολλο, να μένουν παγωμένα κατόπιν απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του 2006. Επιπροσθέτως, κανένα θετικό βήμα δεν μπορεί να προκύψει για το επόμενο διάστημα, και ειδικότερα μετά την 1η Ιουλίου 2012, αφού η Άγκυρα έχει δηλώσει κατά τρόπο αμετάκλητο ότι δεν θα συζητεί με την Προεδρία της Κυπριακής Δημοκρατίας, την οποία δεν αναγνωρίζει.
Στη Διακυβερνητική
Οι διαπιστώσεις αυτές προκύπτουν, εκτός των άλλων, και από την τοποθέτηση του πρέσβη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Τουρκία Ζαν Μορίς Ριπέρ (φωτό), ο οποίος μιλώντας την περασμένη Πέμπτη σε ευρωβουλευτές που συμμετείχαν στην 68η Σύνοδο της Μεικτής Διακοινοβουλευτικής Επιτροπής Τουρκίας – ΕΕ τόνισε ότι ως το τέλος του έτους δεν αναμένεται να ανοίξει κάποιο τουρκικό κεφάλαιο, παρότι γίνεται συζήτηση στο πλαίσιο της θετικής ατζέντας για οκτώ κεφάλαια. Όπως ταυτοχρόνως διευκρίνισε, η «θετική ατζέντα» δεν θα αντικαταστήσει την υφιστάμενη διαδικασία ανοίγματος και κλεισίματος κεφαλαίων. Αυτό σημαίνει, όπως τόνισε, ότι η όποια σχετική με το θέμα των κεφαλαίων απόφαση θα λαμβάνεται στο πλαίσιο διακυβερνητικής διάσκεψης, όπου κάθε κράτος-μέλος, μεταξύ των οποίων και η Κυπριακή Δημοκρατία, έχει το δικαίωμα του βέτο.
Τουρκική λογική
Η Τουρκία υποστηρίζει ότι το Κυπριακό μπορεί να λυθεί πριν από την 1η Ιουλίου, όμως στο πλαίσιο των συνομιλιών που διεξάγονται στη Λευκωσία η τουρκική πλευρά παραμένει πλήρως αδιάλλακτη και υποστηρίζει μοντέλο λύσης με καθαρά συνομοσπονδιακό χαρακτήρα. Προφανώς, η Άγκυρα οδηγεί τα πράγματα είτε σε μια λύση της αρεσκείας της είτε σε κατάρρευση της διαδικασίας, για να μπορεί αφενός να δικαιολογήσει το σχέδιο Β’ για αναγνώριση του ψευδοκράτους και αφετέρου για να δικαιολογήσει την άρνησή της να συνομιλεί με την Κυπριακή Προεδρία.
Το Σύνταγμα και
η Προεδρική Δημοκρατία
Ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί την Τουρκία καθώς και την ΕΕ για το επόμενο διάστημα είναι, σύμφωνα με τον κ. Ριπέρ, το νέο Σύνταγμα, το οποίο δεν θα είναι στο μοντέλο της Γαλλίας, αλλά, όπως εκτιμά, θα είναι μια καθαρή μάλλον Προεδρική Δημοκρατία, με τις εξουσίες συγκεντρωμένες στα χέρια του Προέδρου. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι αισθητά μειωμένος ο ρόλος της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, που θα περιοριστεί στα νομοθετικά της καθήκοντα αυστηρώς. Άλλωστε, πρόσθεσε, το θέμα αυτό είναι συναφές με την προσπάθεια που γίνεται στην Τουρκία για την πλήρη θεσμοθέτηση και λειτουργία της διάκρισης και ανεξαρτητοποίησης των τριών βασικών εξουσιών, δηλαδή της εκτελεστικής, της νομοθετικής και της δικαστικής. Κεντρικό ζήτημα είναι πάντοτε το Κουρδικό αλλά και οι θρησκευτικές ελευθερίες, θέμα που σχετίζεται με την επαναλειτουργία της σχολής της Χάλκης.