MUSIC+MEDIA

// Η σημαντικότερη είδηση της εβδομάδας έρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο και αφορά τα HMV, την τελευταία μεγάλη αλυσίδα δισκοπωλείων σε όλο τον πλανήτη.

// Η εταιρεία αντιμετώπιζε εδώ και αρκετούς μήνες δυσκολίες, τις οποίες δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει παρά το ευρύ πλάνο εξυγίανσης που είχε ακολουθήσει σε όλη τη διάρκεια του 2011.

// Θεωρείται λοιπόν σημαντικότατη εξέλιξη το ότι οι δισκογραφικές εταιρείες αποφάσισαν να ενισχύσουν την κεφαλαιακή βάση των HMV, ώστε να κρατήσουν ζωντανό ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα πωλήσεων των προϊόντων τους.

// Σε διεθνές επίπεδο οι δισκογραφικές έχουν πλέον μάθει ένα πολύ σημαντικό μάθημα: Σε κάθε αγορά στην οποία άφησαν ένα σημαντικό δίκτυο να κλείσει, και χάθηκαν τα έσοδα και ενισχύθηκαν ταυτόχρονα παράγοντες οι οποίοι σήμερα τους δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα.

// Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, η αλυσίδα Tower Records στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όλες οι προσπάθειες που έκανε η διοίκηση να έρθει σε συνεννόηση με τις δισκογραφικές δεν είχαν αίσιο τέλος. Το αποτέλεσμα ήταν η θρυλική αλυσίδα να κλείσει, το φυσικό εμπόριο να σβήσει και τελικά το iTunes να αναδειχθεί ο μεγαλύτερος (και δυσκολότερος) συνομιλητής της μουσικής βιομηχανίας.

// Ταυτόχρονα διαπίστωσαν ότι οι πωλήσεις του φυσικού εμπορίου δεν μπορούν να υποκατασταθούν από καμία άλλη πηγή εσόδου. Στον μεγαλύτερο βαθμό, οι όποιες πηγές υπάρχουν αποτελούν παράπλευρα έσοδα, τα οποία μπορούν έτσι κι αλλιώς να συνυπάρξουν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν φτάνουν στο ύψος του φυσικού εμπορίου.

// Σε πολλές περιπτώσεις οι δισκογραφικές έχασαν την ευκαιρία να αποκτήσουν συμμετοχή ή και έλεγχο ενός δικτύου ρευστοποίησης του ίδιου του προϊόντος που παρήγαν. Το αποτέλεσμα ήταν καταστροφικό: Το δίκτυο έπαψε να υπάρχει.

// Το ότι τα «δισκοπωλεία» αυτά έφτασαν στο σημείο να έχουν πρόβλημα αντικατοπτρίζει σίγουρα μια πραγματικότητα – οι πωλήσεις του φυσικού εμπορίου έπεσαν. Οι εποχές κατά τις οποίες μια αλυσίδα δισκοπωλείων μπορούσε με περιθώριο 30% ή 40% να είναι βιώσιμη έχουν παρέλθει.

// Όμως μέσω της συμμετοχής των δισκογραφικών σε αλυσίδες όπως τα HMV, έστω και έμμεσα, το περιθώριο κέρδους ουσιαστικά αυξάνεται σε ποσοστά 60% ή και 70%, αρκετά για να αντεπεξέλθουν στην πραγματικότητα της εποχής.

// Ένας ενδιαφέρων παραλληλισμός είναι η πορεία που ακολούθησαν οι εκδοτικές εταιρείες στη χώρα μας. Στο παρελθόν το Αθηναϊκό Πρακτορείο είχε τη διανομή του μεγαλύτερου μέρους του Τύπου και ήταν ο ισχυρότερος παράγοντας της χώρας στο εκδοτικό στερέωμα.

// Όταν όμως οι κυκλοφορίες άρχισαν να παρουσιάζουν προκλήσεις, οι εκδοτικές εταιρείες ανέλαβαν οι ίδιες την επιχειρηματική λειτουργία του «δικτύου διανομής».

// Στη σημαντική αυτή απόφαση για συμμετοχή στο κεφάλαιο των HMV δεν θα πρέπει να αγνοούμε ότι έχει παίξει ρόλο και ένα άλλο γεγονός: Όσες προσπάθειες κι αν κάνουν οι εταιρείες που διαχειρίζονται δικαιώματα για τη θεσμοθέτηση αυστηρότερων νομοθεσιών γύρω από τη διακίνηση πνευματικής ιδιοκτησίας στο internet, κάτι τέτοιο φαίνεται ότι συναντά πολύ μεγάλες δυσκολίες.

// Με δεδομένο λοιπόν ότι οι ψηφιακές υπηρεσίες αποδίδουν πολύ λίγα σε σχέση με τζίρους εταιρειών όπως τα HMV, η απόφαση για στήριξη του φυσικού εμπορίου, ακόμα και σε χώρες τόσο εξελιγμένες όσο η Αγγλία, είναι μονόδρομος.


Σχολιάστε εδώ