Τα γερμανικά υποβρύχια ξανά στο προσκήνιο

Όπως είναι γνωστό, η συμφωνία πώλησης των ΕΝΑΕ στους Άραβες της Abu Dhabi Mar, που εξαιρετικά πιεστικά κύρωσε με νόμο στη Βουλή, τον Σεπτέμβριο του 2010, ο πρώην ΥΕΘΑ Ευάγγελος Βενιζέλος, προέβλεπε την κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214, με επιπλέον κόστος 505 εκατ. ευρώ. Όμως, λίγους μήνες μετά την κύρωση της συμφωνίας, αιφνιδίως η κατασκευάστρια εταιρεία των γερμανικών υποβρυχίων, TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems), κατήγγειλε τη σύμβαση με τα ΕΝΑΕ για οικονομικούς λόγους. Επειδή, όμως, σε τέτοιους καιρούς οικονομικής δυσπραγίας τα 500 εκατ. ευρώ δεν είναι αμελητέα ποσότητα, Άραβες και Γερμανοί το ξανασκέφτηκαν και αποφάσισαν να ενεργοποιήσουν εκ νέου τη σύμβαση για το 5ο και το 6ο υποβρύχιο τ. 214, αποσύροντας την καταγγελία της σύμβασης, με την προϋπόθεση όμως ότι εντός του Ιανουαρίου 2012 θα καταβληθούν 108 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο!

Επίσης, άφησαν να εννοηθεί ότι θα εγγυηθούν την επανέναρξη των εργασιών αποπεράτωσης του 2ου, του 3ου και του 4ου υποβρυχίου τ. 214, που «σαπίζουν» στον Σκαραμαγκά, αφού έπειτα από τόσες καθυστερήσεις η αποπεράτωσή τους είχε πρακτικά ανασταλεί μετά την απόφαση του προέδρου των ΕΝΑΕ Ισκαντάρ Σάφα να περιορίσει τις ημέρες εργασίας του προσωπικού σε μόλις δύο την εβδομάδα.

Το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό, γιατί για το πρόγραμμα των υποβρυχίων το ελληνικό Δημόσιο έχει πληρώσει πάνω από 2,2 δισ. ευρώ και, αντί να έχει παραλάβει τέσσερα καινούργια υποβρύχια τ. 214 και τρία εκσυγχρονισμένα τ. 212, έχει παραλάβει μόνον ένα τ. 214, το «Παπανικολής»! Τα άλλα τρία υποβρύχια τ. 214 παραμένουν στα ΕΝΑΕ ανενεργά, ενώ από τα παλαιά τρία υποβρύχια τ. 212 προς εκσυγχρονισμό έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το ένα, το δε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για τα υπόλοιπα δύο ακυρώθηκε και στη θέση τους υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή του 5ου και του 6ου υποβρυχίου τ. 214.

Θα πρέπει συνεπώς ο νέος ΥΕΘΑ, Δημήτρης Αβραμόπουλος, να είναι πολύ προσεκτικός με την εκταμίευση του τεράστιου αυτού ποσού των 108 εκατ. ευρώ. Κατανοητή, βεβαίως, η επιχειρησιακή αναγκαιότητα των νέων υποβρυχίων, αλλά δεδομένη είναι και η αφερεγγυότητα που επέδειξαν οι κατασκευαστές των υποβρυχίων και οι ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ γι’ αυτό και πρώτα πρέπει να διασφαλιστεί η επιτυχής ολοκλήρωση και παράδοση των υπόλοιπων τριών υποβρυχίων τ. 214 που «σαπίζουν» και μετά συζητάμε για την κατασκευή των άλλων δύο. Δεν μπορεί να συνεχίσει να παραμένει η χώρα δέσμια μιας κακής συμφωνίας, ειδικά τώρα που είναι με την πλάτη στον τοίχο…


Σχολιάστε εδώ