Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο
1
Για να είμαστε ρεαλιστές, πρέπει να παραδεχτούμε ότι τα κράτη του Νότου που είναι μέλη της Ευρωζώνης (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα και Κύπρος) έχουν περιέλθει σε οικονομικό μαρασμό και προς το παρόν δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις μιας ανάκαμψης, αν δεν υπάρξει γενναία στήριξη από τα πλούσια κράτη του Βορρά, από τα θεσμικά όργανα της Ευρωζώνης και κυρίως από την ΕΚΤ. Ακόμη και αν δεχτούμε ότι το κούρεμα των χρεών του Νότου θα πετύχει και θα επεκταθεί πέρα από την Ελλάδα και στις υπόλοιπες αδύναμες χώρες, και πάλι η υπερχρέωση θα εμφανισθεί έπειτα από ορισμένα χρόνια. Ο κίνδυνος είναι ότι η οικονομική κατάσταση, έτσι όπως διαμορφώνεται σήμερα, πλήττει βάναυσα τις αδύναμες οικονομίες του Νότου, με αποτέλεσμα την επέκταση της φτώχειας και στη μεσαία εισοδηματική τάξη και με τρομερή μείωση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων και των κρατών. Η κατάσταση αυτή αναμφισβήτητα ευνοεί τους επενδυτές των βορείων χωρών και κάθε κράτος που θα πιάνει πάτο, θα δέχεται την «επιδρομή» κερδοσκόπων επενδυτών για να αγοράσουν με εξευτελιστικές τιμές δημόσιες και ιδιωτικές περιουσίες. Νομίζουμε ότι αυτή η εξέλιξη είναι η πιθανότερη και σ’ αυτήν αποβλέπουν όλες οι ενέργειες των πλουσίων κρατών της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Οι κερδοσκόποι ας ετοιμάζονται!
2
Παράγοντες που ασχολούνται με ενεργειακά θέματα πολύ φοβούνται ότι σύντομα η χώρα μας, αλλά και οι άλλες χώρες του ευρωζωνικού Νότου που παρουσιάζουν υπερχρέωση, και συνεπώς περιορισμένη ρευστότητα και πολιτική αστάθεια, θα ταλαιπωρηθούν με ανωμαλίες στις εισαγωγές αργού πετρελαίου. Υπολογίζουν ότι πρώτη η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει ενεργειακό πρόβλημα, ίσως από την επόμενη χρονιά. Την πρόβλεψη αυτήν τη στηρίζουν σε σοβαρούς λόγους. Σήμερα οι παραδοσιακοί προμηθευτές μας σε αργό πετρέλαιο (Σαουδική Αραβία, χώρες της Κασπίας, Λιβύη, Ρωσία, Ιράν) για διαφόρους λόγους τροχοπεδούν τις εξαγωγές αργού στην Ελλάδα. Και επικαλούνται την αβεβαιότητα, πολιτική και οικονομική, που επικρατεί εδώ. Η μόνη πετρελαιοπαραγωγική χώρα που συνεχίζει να μας εφοδιάζει κανονικά είναι μόνον το Ιράν και μάλιστα με ευνοϊκούς όρους, ενώ τα πετρέλαια της Λιβύης δόθηκαν στο Κατάρ. Έτσι τα δύο τελευταία χρόνια οι εισαγωγές μας αργού από το Ιράν έχουν σχεδόν διπλασιαστεί. Από 18% ήδη φέτος έφτασαν στο 35%, με τάσεις συνεχούς αύξησης. Η εξέλιξη αυτή επόμενο ήταν να προκαλέσει τις διαμαρτυρίες των ΗΠΑ και της ΕΕ, λόγω του εμπάργκο στο οποίο έχουν καταδικάσει τη χώρα αυτή. Οι δύο κυριότεροι εισαγωγείς ιρανικού αργού πετρελαίου στην Ελλάδα, οι εταιρείες ΕΛΠΕ και Motor Oil απάντησαν ότι η πύκνωση των συναλλαγών τους με το Ιράν οφείλεται στο γεγονός ότι οι άλλοι προμηθευτές μάς έκοψαν τις πιστώσεις. Να δούμε θα αντιδράσει υπερήφανα η ελληνική κυβέρνηση ή θα μείνουμε και από πετρέλαιο;
3
Οι τακτικοί αναγνώστες μας ασφαλώς θα θυμούνται ότι πριν από έναν και πλέον μήνα η κυβέρνηση Παπανδρέου είχε αποφασίσει, στο πλαίσιο του προγράμματος «πωλείται η Ελλάς», την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για την περίοδο 2026-2046. Η σύμβαση, όπως είναι γνωστό, παραχωρεί στη γερμανική Hochtief Airport την εκμετάλλευση του αεροδρομίου «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» μέχρι και το 2025 και έχει κυρωθεί από τη Βουλή. Τώρα το ΠΑΣΟΚ, που αγωνίζεται για να «ανήκει η Ελλάδα στους Έλληνες», θέλησε 14 χρόνια πριν από τη λήξη της παραχώρησης να ανανεώσει τη σύμβαση για 20 χρόνια ακόμη (!). Και μάλιστα σε μια περίοδο κάθετης πτώσης των τιμών. Τώρα οι σχετικές διαπραγματεύσεις ναυάγησαν και οι έλληνες τάχα διαπραγματευτές και η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ίσως να αναλογίστηκαν και τις ποινικές τους ευθύνες (για τη ζημιά που θα υφίστατο η χώρα μας για την πρόωρη αυτή παραχώρηση εκμετάλλευσης δημόσιου περιουσιακού στοιχείου προφανώς σε εξευτελιστική τιμή) και ανέκρουσαν πρύμνα! Απέρριψαν τη λύση της επέκτασης της υφισταμένης σύμβασης και στην Hochteif Airport προτείνουν την εξαγορά της από το κράτος για τα υπόλοιπα 14 χρόνια, ώστε ο ΔΑΑ να περιέλθει εξ ολοκλήρου στο ελληνικό Δημόσιο και με το δικαίωμα εκμετάλλευσης φυσικά. Άραγε τελικά το αεροδρόμιο θα παραμείνει ελληνικό ή θα εκποιηθεί εξολοκλήρου σε τιμή ευκαιρίας;