Άρχισε η «αποκαθήλωση» του ΟΠΑΠ

Οι πρώτοι είχαν καταθέσει σχετικές αιτήσεις για τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, προκειμένου να απαγορευθεί η καταχώριση διαφημίσεων αλλοδαπών εταιρειών, ενώ η ΟΠΑΠ ΑΕ παρενέβη στις δίκες. Οι γνωρίζοντες τα πράγματα αναφέρουν ότι, ενώ μέχρι και σήμερα ακόμη ο κ. Κωστάκος υποχρεώνεται σε… τακτικές επισκέψεις στα Δικαστήρια της Ευελπίδων, υπερασπιζόμενος τα συμφέροντα του ΟΠΑΠ, η άκαμπτη στάση της υπ’ αυτόν διοίκησης αμβλύνθηκε μεταγενέστερα, μέχρι του σημείου να μην υπολογίζει ουδείς τις επαπειλούμενες από τον νόμο ποινικές και χρηματικές κυρώσεις. Αλλά δεν είναι μόνο το «υψηλό» κόστος -για τις διαφημιζόμενες εταιρείες- των διαφημιστικών καταχωρίσεων (τα νομοταγή ΜΜΕ αποποιήθηκαν σημαντικές προσόδους, σε καιρούς χαλεπούς), είναι προεχόντως τα μεγάλα συμφέροντα και τα μεγάλα ονόματα που εδώ και χρόνια καλοβλέπουν και γλυκοκοιτούν το Στοίχημα -στην Ελλάδα αναφερόμαστε και σε πανίσχυρα επιχειρηματικά και εκδοτικά συγκροτήματα- εν όψει του, ήδη συντελεσθέντος, ανοίγματος της αγοράς τυχερών παιχνιδιών. Συμφέροντα που δεν πτόησαν τον τότε πρόεδρο, ο οποίος έφτασε στο σημείο να καταθέσει μηνύσεις και αγωγές, όπως άλλωστε αναφέρεται και στο άρθρο του. Και είναι δημοσιογραφικό το χρέος μας να υπογραμμίσουμε ότι ζήτησε μόνος του -όπως ο ίδιος αναφέρει- να γίνει δεκτός από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων, προκειμένου να την ενημερώσει για την «περίφημη» σύμβαση που υπογράφηκε με την εταιρεία Intralot το 2007, με απευθείας ανάθεση. Ανάθεση που -κατά τους ισχυρισμούς του ίδιου- ουδέποτε συντελέσθηκε, αφού επρόκειτο περί ρητά προβλεπόμενης ανανέωσης, και δη αναγκαστικής, όταν η τότε διοίκηση «αδειάστηκε» από την επιτροπή που είχε αναλάβει να «τρέξει» τον σχετικό διαγωνισμό και παρά την υιοθέτηση και την παραδοχή των ισχυρισμών αυτών και από την ελληνική Δικαιοσύνη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εμείς βέβαια… όρκο δεν παίρνουμε για κανέναν! Ισχυρισμούς υπενθυμίζουμε από προηγούμενη σχετική αρθρογραφία του πρώην προέδρου, επισημαίνοντας παράλληλα ότι… δεν άνοιξε ρουθούνι για τις συνεχείς αναθέσεις ή και ανανεώσεις της ίδιας σύμβασης από τις μεταγενέστερες διοικήσεις του ΟΠΑΠ.

****

«…η ΟΠΑΠ ΑΕ ουδέποτε είχε το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής και των διαδικτυακών παιγνίων στοιχημάτων…»

(Απόφαση 10586/2011 Μονομ. Πρωτοδικείου Αθηνών)

Αλήθεια, έτσι έχουν τα πράγματα; Η, οικεία βουλήσει, αποχή από την άσκηση δικαιώματος -και δη αποκλειστικού- ουδόλως αποστερεί τον νόμιμο φορέα του δικαιώματος από τη μελλοντική άσκηση αυτού.
Ας επιχειρήσουμε την (εν συνόψει) ανατομία ενός «εγκλήματος», όπως αυτό εκδηλώνεται σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος, της ΟΠΑΠ ΑΕ, των μετόχων της -κύριος των οποίων το Ελληνικό Δημόσιο- και των συνεργατών-πρακτόρων των παιχνιδιών της ΟΠΑΠ ΑΕ, παράλληλα και με το «συγχωροχάρτι» για την απροκάλυπτη εκροή συναλλάγματος -τον παράνομο πλουτισμό-, λόγω μη καταβολής φόρων, και τη μείωση των εσόδων του Ελληνικού Δημοσίου, της ΟΠΑΠ ΑΕ και των συνεργατών-πρακτόρων των παιχνιδιών της ΟΠΑΠ ΑΕ.

Έτος 1996
Ο στοιχηματισμός στην Ελλάδα διεξάγεται μέσω ειδικού δελτίου στοιχήματος, μοναδικός διαχειριστής του οποίου είναι ο ΟΠΑΠ. Όποιος, χωρίς δικαίωμα, διεξάγει ή διαφημίζει ή με οποιονδήποτε τρόπο προσελκύει τρίτους να συμμετάσχουν σε στοίχημα τιμωρείται με ποινή φυλάκισης και χρηματική ποινή.
(Ν.2433/1996)
Κατά συνέπεια, το αποκλειστικό αυτό δικαίωμα είναι απόλυτο, προστατευόμενο έναντι τρίτων.

Έτος 1997
Ο ΟΠΑΠ οφείλει να λαμβάνει κάθε αναγκαίο μέτρο, με το οποίο θα εξασφαλίζεται η κανονική και απρόσκοπτη οργάνωση και λειτουργία Στοιχημάτων Προκαθορισμένης Απόδοσης.
(ΠΔ 250/1997)
Κατά συνέπεια, πρόκειται για υποχρέωση που επιβάλλεται από τον νόμο και η μη εκπλήρωσή της συνιστά, κατ’ ελάχιστον, παράλειψη πλέον και άλλων συνεπειών.

Έτος 1999
Μετατρέπεται ο ΟΠΑΠ σε Ανώνυμη Εταιρεία, η οποία και λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας.
(ΠΔ 228/1999)
Κατά συνέπεια, ο Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου μετεξελίσσεται σε ΑΕ.

Έτος 2000
Το ελληνικό Δημόσιο παραχωρεί στην ΟΠΑΠ ΑΕ -για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών και έναντι χρηματικού ανταλλάγματος 110 δισ. δρχ (330.000.000 ευρώ)- το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, διεξαγωγής, λειτουργίας και διαχείρισης των παιχνιδιών του, συμπεριλαμβανομένων και των παιχνιδιών των στοιχημάτων προκαθορισμένης ή μη απόδοσης.
Στο άρθρο 10 της σχετικής σύμβασης προβλέπεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν δύναται, κατά τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης, να εισάγει ή να παραχωρεί δικαίωμα διαχείρισης, οργάνωσης και λειτουργίας σε τρίτο φυσικό ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου -πλην της ΟΠΑΠ ΑΕ- το όποιο δικαίωμα σχετίζεται με τη διεξαγωγή παιχνιδιού που υπάγεται στα παιχνίδια ή στις κατηγορίες παιχνιδιών που η διαχείριση, οργάνωση και λειτουργία τους έχει χορηγηθεί αποκλειστικά στην ΟΠΑΠ ΑΕ.
(Σχετική η από 15/12/2000 σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ ΑΕ, συνομολογηθείσα και υπογραφείσα σε εκτέλεση του Ν.2843/2000, άρθρο 27, παρ.2α)
Κατά συνέπεια, διασφαλίζεται και το αποκλειστικό δικαίωμα της ΟΠΑΠ ΑΕ σε ό,τι αφορά στον στοιχηματισμό, τουλάχιστον μέχρι και του έτους 2020.

Έτος 2001
Οι μετοχές της ΟΠΑΠ ΑΕ εισάγονται στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών.
Κατά συνέπεια, τα αμέσως προαναφερόμενα γνωρίζει -πλην και σειράς άλλων στοιχείων αξιολόγησης- η επενδυτική κοινότητα, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Έτος 2004
Αναλαμβάνουσα, κατά το τελευταίο δεκαήμερο του μηνός Μαΐου, τα καθήκοντά της η τότε διοίκηση της ΟΠΑΠ ΑΕ, με επίσημη ανακοίνωση (Δελτίο Τύπου) με χρονολογία 23/6/2004:
• Επισημαίνει, προς κάθε πλευρά, τις διατάξεις του νόμου.
• Καλεί όσους αθέμιτα και παράνομα εμπλέκονται ή και διαφημίζονται να απόσχουν εφεξής των σχετικών δραστηριοτήτων τους.
• Επιφυλάσσεται για κάθε αναγκαία νόμιμη ενέργεια για την εξασφάλιση των δικαιωμάτων της τα οποία -όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται- «δεν προστατεύουν μόνο την ΟΠΑΠ ΑΕ, αλλά και το κοινωνικό σύνολο από τη διαχείριση ενός τόσο ευαίσθητου ζητήματος, όπως είναι τυχερά παιχνίδια και ο στοιχηματισμός, ειδικότερα».
• Καταθέτει, εντός του αυτού έτους, σχετική Μηνυτήρια Αναφορά, ενώπιον του προϊσταμένου της αρμόδιας Εισαγγελικής Αρχής.
Κατά συνέπεια, η τότε διοίκηση αντέδρασε αμέσως στα εκδηλούμενα ήδη, (εν όψει μάλιστα και της επικείμενης διοργάνωσης του EURO 2004 στην Πορτογαλία) φαινόμενα παράνομου στοιχηματισμου και της ομοίως παράνομης διαφήμισής του, όπως άλλωστε είχε χρέος και καθήκον.

Έτη 2004-2007
Συγκροτείται, στους κόλπους της ΟΠΑΠ ΑΕ, από στελέχη της -που πλαισιώνονται από στελέχη της ΕΛΑΣ και του ΣΔΟΕ, διατεθέντα αρμοδίως κατόπιν σχετικού αιτήματος- Επιτροπή Αντιμετώπισης του παράνομου στοιχηματισμού, προεχόντως -αλλά όχι μόνο- εκδηλούμενου μέσω του διαδικτύου (έτσι ώστε να καταστεί αναγκαία και η πολύτιμη συνδρομή της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της
ΕΛΑΣ).
Παράλληλα η τότε διοίκηση, αυτονοήτως αναστέλλουσα οποιαδήποτε διαφημιστική δαπάνη προς ΜΜΕ τα οποία παρανόμως διαφήμιζαν παράνομες, ομοίως, δράσεις

• Εξαντλεί κάθε εξώδικη προσπάθεια, για την περιστολή του φαινομένου.
• Καταθέτει, σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, μηνύσεις, αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων και αγωγές.
• Επιδιώκει, πλην ανεπιτυχώς, την απαγόρευση χρήσης πιστωτικών καρτών για στοιχηματισμό στο διαδίκτυο, με σχετικές παραστάσεις προς την τότε κυβέρνηση και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών.

Κατά συνέπεια, η τότε διοίκηση το αυτονόητο και μόνο έπραξε.
Για την ιστορία καταγράφεται ότι -πρόδηλα με βάση το νομικό καθεστώς που ίσχυε μέχρι και τον μήνα Αύγουστο του τρέχοντος έτους- το σύνολο των αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων ευδοκίμησαν (ενδεικτικά αναφέρονται οι σχετικές αποφάσεις 5261/2005-1681/2006-6011/2006) ενώ εκκρεμεί η εκδίκαση αγωγών, κατατεθεισών από τον μήνα Αύγουστο του έτους 2005, με τις οποίες η ΟΠΑΠ ΑΕ αιτείται την επιδίκαση ποσού δέκα εκατ. (10.000.000) ευρώ για θετικές και αποθετικές ζημίες και τριών εκατ. (3.000.000) ευρώ για ηθική βλάβη που υπέστη η εταιρεία, συνεπεία των παράνομων συμπεριφορών.
Σημαντική και η αναφορά στην προ μηνών -και πάντως πριν από τον… επίμαχο Αύγουστο του τρέχοντος έτους- εκδίκαση συναφούς υπόθεσης, όπου οι κατηγορούμενοι απηλλάγησαν λόγω «νομικής πλάνης» (!), αναγνωρισθέντος και επιβεβαιωθέντος όμως του αποκλειστικού δικαιώματος της ΟΠΑΠ ΑΕ, όπως εύκολα συνάγεται!

– Aλλά, περί του ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ, τι;
Αντιγράφουμε από την απόφαση 6011/2006 του Μονομ. Πρωτοδικείου Αθηνών, ύστερα από τότε κατατεθείσα σχετική αίτηση της ΟΠΑΠ ΑΕ.
• «…Εφόσον οι απαγορεύσεις που επιβάλλει η Ελληνική Νομοθεσία δεν προσκρούουν στις διατάξεις της ΕΚ και ο τόπος άσκησης της δραστηριότητας σχετιζόμενος με τα τυχερά παιχνίδια, μέσω διαδικτύου, θεωρείται ο τόπος συμμετοχής των χρηστών, οι διαφημιζόμενες αλλοδαπές εταιρείες -αδιακρίτως αν έχουν άδεια διενέργειας στοιχημάτων στη χώρα που είναι η έδρα τους- διενεργούν, χωρίς δικαίωμα, τα στοιχήματα προκαθορισμένης ή μη απόδοσης στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η δραστηριότητα αυτών των εταιρειών ασκείται στην Ελλάδα με τη συμμετοχή των κατοίκων-παικτών της.
Επομένως, αφού δεν είναι επιτρεπτή η διενέργεια στοιχημάτων προκαθορισμένης ή μη απόδοσης από τις αλλοδαπές εταιρείες στη Ελλάδα με τη συμμετοχή των κατοίκων της Ελλάδας διά του διαδικτύου, δεν είναι επιτρεπτή και η διαφήμισή τους στην Ελλάδα».

Έτη 2008-2011
Οι μεταγενέστερες «εκείνης» διοικήσεις της ΟΠΑΠ ΑΕ -σύμφωνα με τα επιχειρησιακά τους σχέδια και τους συναφείς προγραμματισμούς- καταγράφουν τα πεπραγμένα τους στην εξελικτική πορεία της εταιρείας, πρόδηλα επικροτούμενα και από τις αποφάσεις των οικείων γενικών συνελεύσεων.

Νόμος 4002/2011
Κατά τον μήνα Αύγουστο του τρέχοντος έτους, η κυβέρνηση… εξαιρεί τον διαδικτυακό στοιχηματισμό από το αποκλειστικό (ως και προς αυτόν) δικαίωμα της ΟΠΑΠ ΑΕ! Το γεγονός ότι μέχρι και τότε απαγορευόταν η παροχή υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καλωδιακής τηλεόρασης κ.λπ. ουδόλως απομείωνε το αποκλειστικό δικαίωμα της εταιρείας, εάν και όταν θα επιτρεπόταν οι εναλλακτικοί τρόποι στοιχηματισμού.
Συναφής και η περί αυτού του «αυτοπεριορισμού» επιχειρηματολογία της Ελληνικής Δημοκρατίας -μέσω της ελληνικής κυβέρνησης- επί της Προειδοποιητικής Επιστολής της 29/6/2007 της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, έχουσα ως εξής:
• «…Στο Γενικό Κανονισμό Λειτουργίας Παιχνιδιών Στοιχημάτων Προκαθορισμένης Απόδοσης -Υ.Α 506/2000 (ΦΕΚ Β΄ 18/14.1.2000)- κ.λπ. κ.λπ. δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στα παιχνίδια μέσω τηλεφώνου (τηλεφωνικό στοίχημα), μέσω άλλων ηλεκτρονικών μέσων (π.χ. internet, ψηφιακής τηλεόρασης) ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο. ….Παρά το γεγονός ότι μέσα και επικοινωνίες, όπως το τηλέφωνο ή η καλωδιακή τηλεόραση, αλλά ιδίως το διαδίκτυο είναι ιδιαίτερα θελκτικοί και εύκολα προσβάσιμοι τρόποι διεξαγωγής παιχνιδιών… η ΟΠΑΠ ΑΕ απαγορεύει τη συμμετοχή στα παιχνίδια αυτά μέσω άλλης μεθόδου, πλην της φυσικής παρουσίας. Ο προφανής λόγος είναι ότι μέσω διαδικτύου και χωρίς τη φυσική παρουσία υπευθύνου (πράκτορα) είναι πρακτικά αδύνατο να επιτευχθεί επίπεδο προστασίας του καταναλωτή και καταπολέμηση της απάτης και της εγκληματικότητας, ανάλογο με αυτό του ισχύοντος συστήματος. Ακόμα, είναι κοινά αποδεκτό ότι παροχή υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών μέσα από την παρουσίασή τους στον υπολογιστή (με επιπλέον ηχητικά και οπτικά ερεθίσματα) εγκυμονεί μεγαλύτερους κινδύνους εθισμού από την απλή συμμετοχή με δελτίο στα πρακτορεία… Είναι προφανές ότι η Ελληνική Δημοκρατία, αυτοπεριοριζόμενη ως προς τη δραστηριοποίηση του φέροντος το δικαίωμα οργανισμού στο διαδίκτυο, απώλεσε σημαντικό μερίδιο της αγοράς στην οποία, βεβαίως, παρέχουν ”υπηρεσίες”, χωρίς να είναι δυνατόν να ελεγχθούν, πάροχοι άγνωστης προέλευσης και ταυτότητας…».
Επιπρόσθετα και ξέχωρα από τα προαναφερόμενα, με τον ψηφισθέντα τον Αύγουστο τρέχοντος έτους νόμο, ουσιαστικά παρέχεται και «απονέμεται» συγχωροχάρτι σε όσους, επί σειρά ετών, έγραφαν τον νόμο στα παλαιότερα των υποδημάτων τους (αρκεί αυτοί να υπαχθούν… οικειοθελώς στις σχετικές διατάξεις του νόμου, έτσι ώστε – στο μεταβατικό και μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του διάστημα να… τρέχουν οι δουλειές τους!) Και, εντάξει, επικαλούμαστε και τις διατάξεις του Συντάγματος, κατά τις οποίες -Σύνταγμα της Ελλάδας, άρθρο 78, παρ.2- δεν συγχωρείται η επιβολή φόρου ή άλλου βάρους με νόμο αναδρομικής ισχύος (πλην μέχρι και του προηγούμενου οικονομικού έτους).
– Το «έγκλημα» μοιάζει προμελετημένο και τα θύματα είναι πλείονα του ενός.
– Αλήθεια, προς τι τόσοι «αγώνες» και τόσες «θυσίες» (που φυσικά δεν είναι του παρόντος);
– Θα περάσει στο «ντούκου» η -για πρώτη φορά, εδώ και 53 χρόνια- εχθρική αντιμετώπιση του ΟΠΑΠ από τον κύριο μέτοχό του, όπως αυτός, κακή τη τύχη, εκφράσθηκε τον Αύγουστο του 2011;
– Θα αναζητηθούν οι (πρόδηλα πολιτικές) ευθύνες και θα καταλογισθούν εκεί που ανήκουν;
– Προεχόντως, θα αποκατασταθεί η τάξη, που διασαλεύθηκε με τις ρυθμίσεις του περασμένου Αυγούστου;
Σ.Σ. Ενδεχομένως οι καλοθελητές θα σχολιάσουν ότι οι παραπάνω γραμμές γράφονται από πρόσωπο το οποίο -σύμφωνα με τις πληροφορίες των ΜΜΕ- φέρει και την ιδιότητα του υποδίκου. Εν όψει, ωστόσο, του γεγονότος ότι η σχετική δίωξη έχει ασκηθεί «in rem» -ουδόλως ασφαλώς αποκλειόμενης της απαγγελίας κατηγορίας στο προσεχές διάστημα- τύποις δεν πρόκειται (προς το παρόν, τουλάχιστον) περί… συντρέχουσας ιδιότητας. Επιπρόσθετα και σε ό,τι αφορά στο ζήτημα εκείνο περί του οποίου η κατά τα άνω ασκηθείσα δίωξη έχει υποβληθεί -από 30/5/2011- αίτημα του υπογράφοντος στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής των Ελλήνων προκειμένου να γίνει δεκτός σε ακρόαση, για την παροχή κάθε χρήσιμης και αναγκαίας πληροφόρησης ή στοιχείου.


Σχολιάστε εδώ