Σήμα χωρίς ταυτότητα

Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι ένα στολίδι για την Αθήνα και την Ελλάδα, αλλά φαίνεται ότι κάποιοι δεν αντιλαμβάνονται την ευθύνη που έχουν για τη διαχείριση ενός τόσο μεγάλου πολιτιστικού θησαυρού. Οι περισσότεροι Έλληνες, και κυρίως όσοι το επισκέφθηκαν, νιώθουν περήφανοι για το κτίριο που στεγάζει τον μεγαλύτερο θησαυρό της αρχαίας εποχής, παρά τα επιμέρους προβλήματα που αντιμετωπίζει. Αλλά και οι περισσότεροι ξένοι αναγνωρίζουν και τη μοναδικότητα των έργων αλλά και την προσπάθεια ανάδειξής τους στον χώρο. Πρόσφατα, μάλιστα, η Ένωση Δημοσιογράφων Τουριστικών Συντακτών Μεγάλης Βρετανίας (λόγω τύψεων άραγε;) τίμησε το Μουσείο της Ακρόπολης με το Βραβείο Καλύτερου Μουσείου.
Ωστόσο οι ιθύνοντες του Μουσείου φαίνεται να μην έχουν καταλάβει την ιστορική βαρύτητα του έργου που έχουν αναλάβει. Γιατί δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά η επιλογή τους για το νέο λογότυπο, στο οποίο απεικονίζεται ένα ξερό «Α» και ένα δυσδιάκριτο «Μ» από πίσω. Στο λογότυπο δεν υπάρχει καμία αναφορά στην Ακρόπολη, στον Παρθενώνα, στην Αθήνα ή στην Ελλάδα, γεγονός που ξενίζει και προκαλεί αντιδράσεις. Αλλά και η εικαστική απεικόνιση δεν φαίνεται να συνάδει προς το ύφος και τον χαρακτήρα του Μουσείου.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του Μουσείου, που απάντησε σε ερώτηση γνωστού γραφιστικού περιοδικού (designmag), το νέο λογότυπο αποτελεί το σήμα-ταυτότητα της λειτουργίας και των σκοπών του, κάτι όμως που κανείς δεν αντιλαμβάνεται κοιτάζοντάς το.
Το νέο λογότυπο είναι έργο της Λουκίας Κατζουράκη και, όπως πληροφορούμαστε, κατά την προεργασία του σχεδιασμού συγκεντρώθηκε μεθοδικά και μελετήθηκε το σύνολο σχεδόν των λογότυπων των αρχαιολογικών, αλλά και των πιο γνωστών, μουσείων διεθνώς.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του Μουσείου, η σύνθεση του νέου σήματος ακολουθεί τη λογική ενός οπτικά απλού και ευνόητου, διακριτού παντού και πάντοτε σχεδίου, με κρυφή, συμβολική αξία, καθώς «το γράμμα Α σε παραδοσιακή χάραξη εξεικονίζει τη μεγάλη, κλασική σημασία του μνημείου», ενώ «το γράμμα Μ σε μοντέρνα γραμμή και πλάγια, κινητική θέση υποδηλώνει το νέο Μουσείο και τον δυναμισμό του».
Σημειώνουμε ότι μέχρι τώρα το Μουσείο χρησιμοποιούσε ως «υπηρεσιακό» λογότυπο ένα σχέδιο που δημιούργησε το αρχιτεκτονικό γραφείο του Μπερνάρ Τσουμί, που είχε σχεδιάσει και το ίδιο το Μουσείο.
Αρκετοί γραφίστες πάντως, και μάλιστα νέοι, έχουν εκφράσει την απορία τους για την επιλογή του νέου λογότυπου, ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει τα σχόλια από απλούς επισκέπτες για το αν το σήμα θα διαβάζεται ως «ΜΑ» ή «ΑΜ»… Μήπως πρέπει να αναθεωρήσει την απόφασή του το Μουσείο και να επιλέξει κάτι «πιο κοντά» στο μνημείο και τα εκτιθέμενα έργα;


Σχολιάστε εδώ