Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

1

Οι κίνδυνοι μιας νέας οικονομικής κρίσης στις χώρες της Δύσης παρουσιάζουν αναζωπύρωση και οι προγνώσεις δεν είναι καθόλου ευοίωνες για το 2012. Την περασμένη βδομάδα ο γνωστός για τις σωστές προβλέψεις του αμερικανός οικονομολόγος Νουριέλ Ρουμπινί, μιλώντας σε εκπομπή της τηλεόρασης του πρακτορείου Bloomberg, δήλωσε ότι «οδεύουμε προς ύφεση και εξαντλούνται τα εργαλεία πολιτικής μας». Και έδωσε πιθανότητα ύφεσης 60% για το 2012, ενώ προ δύο μηνών έδινε πιθανότητα 30%. Τα στοιχεία που προκαλούν την ανησυχία για τις οικονομικές εξελίξεις στο προσεχές μέλλον είναι η επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου και η στασιμότητα που παρατηρείται στον δευτερογενή τομέα της οικονομίας. Επιπροσθέτως παρατηρείται σημαντική επιβράδυνση της ζήτησης αγαθών και υπηρεσιών στις αγορές των χωρών BRIC (Βραζιλία – Ρωσία – Ινδία – Κίνα). Με άλλα λόγια, οι αναδυόμενες αγορές παρουσιάζουν σημάδια κόπωσης, ενώ στασιμότητα χαρακτηρίζει τις ισχυρές οικονομίες της Δύσης (ΗΠΑ και Ευρωζώνη), με την ιαπωνική οικονομία να έχει ήδη εισέλθει σε ύφεση. Πάντως περισσότερο αισιόδοξο στις προβλέψεις του εμφανίζεται το επιτελείο του ΟΟΣΑ, που προβλέπει μέσο ρυθμό ανάπτυξης των χωρών μελών του στο 1,8% για το 2012 (από 1,7% για τη φετινή χρονιά), ενώ για την Κίνα προβλέπει ανάπτυξη 8,4% (και για φέτος 9,2% από 10,3% το 2010). Πάντως γενικά οι προβλέψεις όλων συμπίπτουν στο ότι το 2012 θα είναι δυσκολότερο από τη φετινή χρονιά, με μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ στο 3,4%-3,8%. Όταν η καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών μειώνεται, η ύφεση μάς χτυπάει την πόρτα.

2

Έντρομη η «κυβέρνηση» της χώρας μας, και όπως πάντα σκιώδης και ανύπαρκτη, υπέκυψε στις πιέσεις και τις απειλές της «τρόικας» και επισπεύδει την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Τώρα σειρά έχει η παραχώρηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για μια επιπλέον 20ετία στη γερμανική Χόχτιφ. Οι πληροφορίες λένε ότι οι συζητήσεις του Δημοσίου με τους Γερμανούς βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης του αερολιμένα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» ισχύει μέχρι το 2026. Και οι Γερμανοί βιάζονται να πετύχουν παράταση της παραχώρησης για ακόμη 20 χρόνια, δηλαδή μέχρι το 2046! Βρήκαν την ευκαιρία με την τωρινή «κυβέρνηση» και σαν καλοί έμποροι θέλουν να την εκμεταλλευτούν. Για την επέκταση της παραχώρησης του αερολιμένα η κυβέρνηση ζητάει μόνον 510 εκατ. ευρώ για τα 20 χρόνια. Η Χόχτιφ προσφέρει 300 εκατ., εκ των οποίων τα 200 εκατ. θα καταβληθούν αμέσως και τα υπόλοιπα με… δόσεις! Οι Γερμανοί πήρανε κοψοχρονιά τον ΟΤΕ και τώρα θέλουν επανάληψη με το αεροδρόμιο. Και ακόμη βρισκόμαστε στην αρχή του πλειστηριασμού! Να γιατί η «τρόικα» και οι Γερμανοί ειδικά πιέζουν για επίσπευση των αποκρατικοποιήσεων. Η σύμβαση παραχώρησης είναι προεξόφληση μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου. Η τωρινή κυβέρνηση νομιμοποιείται σε προεξόφληση δημοσίων εσόδων πέραν του χρόνου της θητείας της; Πόσο νόμιμο και ηθικό είναι αυτό; Και επίσης:

Υπάρχει μελέτη που να προσδιορίζει την αξία της 20ετούς παραχώρησης;

3

Στον τελευταίο επιτόπιο έλεγχο της οικονομίας μας από το κλιμάκιο της «τρόικας» για την εκταμίευση της 6ης δόσης του δανείου, η κυβέρνηση έπαιξε μπλόφα. Διά στόματος Βενιζέλου και σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό δημιούργησε την εντύπωση ότι οι διαφορές για τα μέτρα που απαιτούσε η «τρόικα» θα μπορούσαν να βρουν πολιτική λύση στο πλαίσιο του Eurogroup. Και όλοι φανταστήκαμε ότι η κυβέρνηση είχε καθορίσει επιτέλους κάποιο πλαίσιο διαπραγμάτευσης. Όλα ήταν για εσωτερική κατανάλωση. Η «τρόικα» όμως δεν θέλησε να «διευκολύνει» την κυβέρνηση και η βενιζελική μπλόφα δεν έπιασε. Στο εξωτερικό η αξιοπιστία της Ελλάδας έπεσε στο ναδίρ, η διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης μειώθηκε κατακόρυφα και στους ηγετικούς κόλπους της Ευρωζώνης δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι η κυβέρνηση Παπανδρέου είναι αναξιόπιστη και δεν επιθυμεί την εφαρμογή των συμφωνηθέντων. Έτσι άρχισαν οι αφόρητες πιέσεις και οι απειλές των «τροϊκανών» για μη εκταμίευση της 6ης δόσης. Έντρομη η κυβέρνηση μάζεψε τις παλικαριές της και σε 48 ώρες αναγκάστηκε να ανακοινώσει τα τελευταία μέτρα για την άμεση εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, των αλλαγών στις εργασιακές σχέσεις κ.λπ. Αυτά για την ιστορία.


Σχολιάστε εδώ