Σε κρίση και οι γκαλερί…

Ωστόσο, ενάμιση χρόνο μετά το Μνημόνιο οι Αθηναίοι μετά από έρευνα που κάναμε έχουν περιορίσει τις επισκέψεις τους σε χώρους τέχνης και έκοψαν και τις αγορές σε πίνακες, γλυπτά και κατασκευές.

Ο Θανάσης Φρυσίρας, ιδιοκτήτης της ομώνυμης γκαλερί «Thanasis Frisiras Gallery», αν και θεωρεί ότι η κρίση έχει επηρεάσει τις πωλήσεις έργων τέχνης, εντούτοις πιστεύει ότι οι μεγάλες καλλιτεχνικές αξίες στην αγορά τέχνης όπως ένας Μυταράς, ένας Φασιανός, ένας Τσόκλης κ.ο.κ., δεν έχουν χάσει. Συνεχίζουν τα έργα τους να είναι επένδυση και οι τιμές τους ακατέβατες. Ο κ. Φρυσίρας θεωρεί ότι αυτό που έχει συμβεί ως συνέπεια της κρίσης είναι οι λιγότερες πωλήσεις, όχι η μείωση στις τιμές.

Πάντως, η κρίση έπιασε τις γκαλερί της Αθήνας λόγω και των συχνών απεργιακών κινητοποιήσεων -ταξί, μέσα μαζικής μεταφοράς- αλλά και των συγκεντρώσεων των «Αγανακτισμένων» και των καθημερινών διαδηλώσεων οι οποίες εξελίσσονται σε πεδίο μάχης.

Όπως μας τόνισαν από την γκαλερί Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, το κοινό συνεχίζει να αγαπά την τέχνη, πηγαίνει στις εκθέσεις, απλά έχει γίνει πιο επιλεκτικό στις αγορές του.

Αξίζει να σημειωθεί, όπως μας είπαν αρκετοί ιδιοκτήτες γκαλερί, ότι η κρίση είναι πλέον τόσο μεγάλη που δεν μπορούν να πληρώσουν τα υψηλά ενοίκια των αιθουσών τέχνης που ενοικιάζουν στο Κολωνάκι, στο Γκάζι, στο Μεταξουργείο, στο Βοτανικό, στην Πλάκα. Λόγω της έλλειψης χρημάτων πολλοί γκαλερίστες δεν μπορούν να προγραμματίσουν τις επόμενες εκθέσεις τους και πάνε μήνα με το μήνα. Έτσι, οι μεγαλεπήβολες εκθέσεις έχουν ακυρωθεί.

Ωστόσο, οι τιμές σημαντικών έργων δεν πέφτουν, απλά γίνονται διευκολύνσεις πληρωμής.

Μέσα σ’ όλα αυτά οι ιδιοκτήτες γκαλερί τέχνης έχουν να τα βάλουν και με την παραοικονομία, με το παράνομο εμπόριο τέχνης καθώς πολλοί είναι αυτοί που πουλάνε έργα τέχνης από το σπίτι τους.

Η οικονομική κρίση και η ατμόσφαιρα φόβου γύρω από τις συμβατικές επενδυτικές προτάσεις οδηγούν αρκετούς Έλληνες να επιλέγουν αντίκες. Η πιο προσοδοφόρα επένδυση ίσως και από την αγορά ακινήτων στο Λονδίνο αποτελεί η αγορά αντικών. Αν κάποιος αγόραζε πενήντα σχέδια του Τσαρούχη αξίας ίσης με το κόστος ενός δωματίου ενός διαμερίσματος, σήμερα τα σχέδια αυτά θα κόστιζαν όσο δυο διαμερίσματα.

Βέβαια, οι Έλληνες που θέλουν σήμερα να τοποθετήσουν τα χρήματά τους σε τέτοιου είδους επενδύσεις όπως σε Γκύζη, Ιακωβίδη, Λύτρα, Μόραλη, Γαΐτη, Τάκι, Ζογγολόπουλο, Χατζηκυριάκο Γκίκα, Σόρογκα, Σταθόπουλο θα πρέπει αφενός να γνωρίζουν καλά το αντικείμενο ή να συμβουλευτούν κάποιους που το γνωρίζουν.

Πώς όμως θα ξεπεράσουν την κρίση οι γκαλερί; Πολλοί Έλληνες ζωγράφοι, γλύπτες και καταξιωμένοι εικαστικοί βλέπουν ήδη φως στο τούνελ στο εξωτερικό, αν και είναι λίγοι αυτοί που μπορούν να σταθούν σε διεθνή φουάρ. Και αυτοί που μπορούν να σταθούν θέλουν την υποστήριξη του ΥΠΠΟ και της πολιτείας… Αλλιώς πώς πας σε μια Μπιενάλε Βενετίας ή στην Art Paris;


Σχολιάστε εδώ