Χάνει τις κρουαζιέρες ο Πειραιάς!
Αυτό βέβαια δεν πρόκειται να φανεί φέτος, αλλά στα δύο επόμενα χρόνια η κρουαζιέρα θα έχει ουσιαστικά τελειώσει για τον Πειραιά.
Όπως τόνιζαν έγκυροι τουριστικοί παράγοντες που ειδικεύονται σε θέματα κρουαζιερών, η αναστάτωση των τελευταίων 15 ημερών στο λιμάνι που προκλήθηκε από τις κινητοποιήσεις των ταξιτζήδων, οι οποίοι «ξέφυγαν» δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις, τραυμάτισε θανάσιμα τον θεσμό της κρουαζιέρας, με αποτέλεσμα από του χρόνου ή από το 2013 λιμάνια-αφετηρίες για τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια θα είναι η Κωνσταντινούπολη και η Σμύρνη! Από τα λιμάνια αυτά θα ξεκινούν όλες οι κρουαζιέρες για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και όχι από τον Πειραιά! Κάτι οι εμμονές του Ραγκούση, κάτι οι αστοχίες της κυβέρνησης και κάτι ο «εκτροχιασμός» των ταξιτζήδων θα έχουν αυτές τις συνέπειες. Τις οποίες ούτε ο κ. Παπανδρέου ούτε ο κ. Ραγκούσης θα «πληρώσουν». Μόνο ο ελληνικός τουρισμός, ο κόσμος που ζει από την τουριστική βιομηχανία και την κρουαζιέρα θα… πληρώσουν.
Μείωση 10% στο λιμάνι
Όσο για τα… αποτελέσματα των περσινών επεισοδίων που έγιναν με τη «σημαία» του ΠΑΜΕ, φέτος είναι πλέον ορατά: Οι επιβιβαζόμενοι από τον Πειραιά επιβάτες στα κρουαζιερόπλοια μειώθηκαν κατά 10%. Αυτές οι εξελίξεις για τους παράγοντες του χώρου σημαίνουν πως σε λίγα χρόνια οι Τούρκοι θα έχουν πάρει τις κρουαζιέρες. Ήδη έχουν μπει δυνατά στον χώρο, αναπτύσσονται ραγδαία και με τη δική μας βοήθεια σύντομα θα μας αφήσουν στο περιθώριο της μεγάλης αυτής αγοράς. Γιατί οι γείτονές μας εκμεταλλεύονται και το πλεονέκτημα που έχουν να προσφέρουν «πακέτα» αεροπορικών συνδέσεων με κρουαζιέρα, δηλαδή να μεταφέρουν έναν τουρίστα από τη χώρα όπου ζει στην Κωνσταντινούπολη και να επιβιβάζεται σε κρουαζιερόπλοια φθηνότερα απ’ ό,τι θα επιβιβαζόταν από τον Πειραιά.
Το θετικό στοιχείο για την ελληνική κρουαζιέρα είναι η ελληνική αγορά. Φέτος υπάρχει θεαματική άνοδος των Ελλήνων που προτιμούν την κρουαζιέρα από ένα άλλο είδους διακοπών, είτε τον συνδυασμό και των δύο. Αυτό, σύμφωνα με τους παράγοντες του χώρου, οφείλεται στο ότι τώρα οι συμπατριώτες μας κατάλαβαν την πραγματική αξία και τα πλεονεκτήματα της κρουαζιέρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Έλληνες καταλαμβάνουν φέτος την τρίτη θέση στους πελάτες των κρουαζιερόπλοιων, όπου πρώτοι με διαφορά είναι οι Αμερικανοί. Οι Έλληνες λόγω και της κρίσης προτιμούν τα οικονομικά «πακέτα», ενώ πολλές εταιρείες έχουν και ειδικές τιμές γι’ αυτούς.
Χτύπημα στον τουρισμό
Ωστόσο η ζημιά που έχει γίνει από τα γεγονότα των τελευταίων δύο χρόνων είναι καθοριστική. Και «χτυπά» κυρίως τις τουριστικές υποδομές, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις για την αναβάθμιση μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων και τη δημιουργία νέων. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που σήμερα το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας δεν έχει καμία σχέση με εκείνο του 2001! Σε μία δεκαετία έγιναν άλματα στον τομέα αυτόν και είναι όντως κρίμα όλα να πάνε… στράφι εξαιτίας ημών των ιδίων!
Αύξηση στα νησιά
Τα γεγονότα στον Πειραιά ή το αεροδρόμιο δεν επηρέασαν καθόλου τα νησιά, όπου το τουριστικό ρεύμα είναι κατά πολύ αυξημένο. Συνολικά η αύξηση του τουρισμού φέτος σε πανελλαδικό επίπεδο ξεπερνά το 10%, με την αύξηση της κίνησης στα ξενοδοχεία να είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση εμφανίζουν οι τουρίστες από τη Ρωσία που έχουν καταρρίψει όλα τα ρεκόρ, ενώ ως πολύ θετικό εκτιμάται το γεγονός ότι ανοίγουν νέες αγορές για τη χώρα μας, αφού φέτος έχουμε και σοβαρό κύμα τουριστών από την Πολωνία και τη Σλοβακία!
Αντίθετα, πολύ πεσμένος είναι ο εσωτερικός τουρισμός. Η κρίση δεν αφήνει τους Έλληνες να κάνουν διακοπές. Κι όσοι κάνουν, επιλέγουν φθηνές λύσεις. Έτσι αντί για ξενοδοχεία 4 αστέρων που πήγαιναν μέχρι πέρυσι, τώρα περιορίζονται σε φθηνότερα και σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ έχει περιοριστεί και η διάρκεια των διακοπών τους.