Στρατηγικές κινήσεις στην ακτοπλοΐα
Η πρώτη σημαντική κίνηση έγινε από την ΑΝΕΚ και τον Όμιλο της Marfin ο οποίος ελέγχει τις δύο ναυτιλιακές εταιρείες που ανήκαν πριν από λίγα χρόνια στον Περικλή Παναγόπουλο: τις Επιχειρήσεις Αττικής, που διαθέτουν τα πλοία της σειράς Superfast, και την Blue Star Ferries, που ίδρυσε ο Μάκης Στρίντζης και στη συνέχεια πούλησε στον Παναγόπουλο, και διαθέτει τα πλοία της σειράς Blue Star.
Εκπρόσωποι των δύο εταιρειών, που είχαν διαδοχικές συναντήσεις τις τελευταίες μέρες, συμφώνησαν να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση δρομολογίων και κοινή εμπορική πολιτική. Οι δύο εταιρείες δραστηριοποιούνται τόσο στην Αδριατική όσο και στο Αιγαίο. Αναμένεται δε στις γραμμές που υπήρχαν πλοία και των δύο εταιρειών, τώρα να υπάρχουν της μιας εκ των δύο. Η συμφωνία επισφραγίστηκε την περασμένη Τρίτη κατά τη διάρκεια δείπνου του επικεφαλής του Ομίλου Marfin Ανδρέα Βγενόπουλου με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ Γιάννη Βαρδιανογιάννη, σε κεντρικό μαγαζί της Αθήνας. Στόχος των δύο εταιρειών είναι να εκτοπίσουν από την Αδριατική τον ιταλό Grimaldi, ο οποίος ελέγχει τη Mikaan Lines. Παράλληλα ο Γιάννης Βαρδινογιάννης βρίσκει την ευκαιρία να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που είχαν δημιουργηθεί μετά την αποκάλυψη της ιστορίας με τις ακάλυπτες επιταγές.
Ενώ λοιπόν κάποιες εταιρείες προσπαθούν με τους ενδεδειγμένους τρόπους να αντιμετωπίσουν την κρίση, κάποιοι άλλοι προσπαθούν να κρατήσουν τις όποιες γραμμές έχουν με αθέμιτους τρόπους και χτυπήματα κάτω από τη ζώνη.
Αυτό αποκαλύπτει μηνυτήρια αναφορά της ΝΕΛ εναντίον μελών της διοίκησης της ΠΝΟ, την οποία καταγγέλλει ότι με παράνομες και εγκληματικές ενέργειες εμποδίζει τη φόρτωση και τον απόπλου των πλοίων της και παρακωλύει τις συγκοινωνίες! Όπως αναφέρεται στη μηνυτήρια αναφορά, μόλις η εταιρεία ναύλωσε δύο πλοία φορτηγά-οχηματαγωγά με κοινοτική σημαία, το Ropax 1 και Ropax 2, και τα δρομολόγησε στη γραμμή Κορίνθου – Ιταλίας (Ανκόνα), η ΠΝΟ ζήτησε την πρόσληψη επιπλέον 51 ελλήνων ναυτικών σε κάθε πλοίο, πέραν των 32 Ρουμάνων που ήδη ήταν ναυτολογημένοι. Να σημειώσουμε ότι τα Safe manning (πιστοποιητικό ασφαλούς επάνδρωσης που εκδίδεται από το κράτος σημαίας και εν προκειμένω της Ιταλίας) προβλέπει 18 άτομα πλήρωμα σε κάθε πλοίο!
Το Safe manning καλύπτεται και από την ελληνική νομοθεσία που έχει εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή στο θέμα αυτό. Για να μην έχει προβλήματα η ΝΕΛ, επειδή έχει κι άλλα πλοία που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο στα οποία απασχολούνται 800 έλληνες ναυτικοί και ενδεχόμενη κινητοποίηση θα είχε καταστροφικά αποτελέσματα γι’ αυτήν, συμφώνησε να προσλάβει όχι 51 έλληνες ναυτικούς σε κάθε πλοίο από αυτά που ναύλωσε για τη γραμμή Κορίνθου – Ιταλίας (σ.σ.: μιλάμε για Ro-Ro και όχι για επιβατηγά που έχουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται από Πάτρα προς Ιταλία) αλλά 54! Δεσμεύτηκε δε πως όταν λήξουν οι συμβάσεις των ρουμάνων ναυτικών, θα αντικατασταθούν κι αυτοί από Έλληνες.
Ενώ λοιπόν η ΠΝΟ δέχτηκε τη λύση αυτή και υπεγράφη και σχετικό πρωτόκολλο μεταξύ των δύο εταιρειών, τη Δευτέρα 16-5-2011 μέλη της κατέλαβαν το ένα από τα δύο πλοία και το ακινητοποίησαν στην Κόρινθο, απαιτώντας να αντικατασταθούν αμέσως οι ρουμάνοι ναυτικοί!
Την περασμένη Παρασκευή δε, ενώ το πλοίο είχε πάρει κανονικά απόπλου και ήταν έτοιμο να γεμίσει φορτηγά, μέλη της ΠΝΟ απέκλεισαν τον καταπέλτη και δεν του επέτρεψαν να φύγει, με προφανή μεγάλη ζημία για την εταιρεία!
Ενώ λοιπόν τα πλοία της ΝΕΛ είναι ακινητοποιημένα, δύο άλλα πλοία, όμοια με τα προαναφερθέντα, που εκτελούν το ίδιο δρομολόγιο, το Hellenic Sailor και το Euroargo Napoli με πλήρωμα 24 ατόμων το πρώτο (εκ των οποίων μόλις 8 Έλληνες) και 26 το δεύτερο (με κανέναν Έλληνα) δεν… έχουν ενοχληθεί ποτέ από την ΠΝΟ και εκτελούν κανονικά τα δρομολόγιά τους, παίρνοντας φυσικά όλη τη δουλειά από τη ΝΕΛ!
Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; Μήπως κάποιοι έχουν ήδη «μοιράσει» τις γραμμές και χρησιμοποιούν την ΠΝΟ ως «πολιορκητικό κριό» ή δύναμη κρούσης για να επιβάλλουν το σχέδιό τους;
Η ΝΕΛ, όπως προαναφέραμε, έχει κινηθεί δικαστικά, αλλά η πραγματικότητα είναι πως αν εξακολουθήσουν να είναι «δεμένα» τα πλοία της στην Κόρινθο, θα υποχρεωθεί να τα… ξεφορτωθεί για να μη «βουλιάξει». Έτσι θα μείνουν στον… δρόμο 108 έλληνες ναυτικοί και θα δημιουργηθούν προβλήματα σ’ όλην την εταιρεία, η οποία απασχολεί στα πλοία της άλλους 800!
Αυτό θέλει η ΠΝΟ; Και κάτι ακόμα: Γιατί σ’ όλον αυτόν τον παραλογισμό με την απαγόρευση απόπλου στα δύο ναυλωμένα από τη ΝΕΛ πλοία, τα σωματεία που ελέγχονται από το ΚΚΕ (ναυτών, «Στέφενσον» κ.λπ.) πρωτοστατούν; Και γιατί δεν κλείνουν και τους καταπέλτες των άλλων πλοίων που δεν έχουν έλληνες ναυτικούς; Τι παιγνίδι παίζεται άραγε στην ακτοπλοΐα; Και πότε θα καταλάβουν ορισμένοι ότι όποιος πριονίζει το κλαδί που τον στηρίζει, ουσιαστικά αυτοκτονεί;