Σήμανε η ώρα για το «σκάνδαλο των σκανδάλων»…
Η Βουλή, όπως αναμενόταν, με ψήφους 226 υπέρ και 9 κατά (και 15 λευκά και άκυρα), παρέπεμψε την περασμένη Πέμπτη, τον πρώην υπουργό Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλο σε Προανακριτική Επιτροπή για διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών για το σκάνδαλο των υποβρυχίων. Η υπόθεση που ταλανίζει τους έλληνες πολίτες, εδώ και 12 χρόνια, είναι δίχως άλλο μια υπόθεση ακραίας διαπλοκής των τότε κυβερνητικών αξιωματούχων και «παρατρεχάμενων», με τον χώρο των εξοπλισμών. Αναφερόμαστε για την υπόθεση της υπογραφής των «αμαρτωλών» συμβάσεων του Πολεμικού Ναυτικού για την κατασκευή από την γερμανική εταιρεία HDV και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά τριών υποβρυχίων + 1 option τύπου 214, το 2000, αρχικού ύψους 1,4 δισ. ευρώ (Σύμβαση «Αρχιμήδης»), η οποία συνδέεται με την, επί ημερών Γιάννου Παπαντωνίου, σύμβαση του 2002, για τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιοτέρων υποβρυχίων τύπου 209 (και την ενεργοποίηση του option), συνολικής αξίας 826 εκατ. ευρώ (σύμβαση «Neptune»).
Το άλλοθι που χρησιμοποιήθηκε για τη συγκεκριμένη αγορά των υποβρυχίων ήταν ο χαρακτήρας του «επείγοντος» που δόθηκε στις εξοπλιστικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, μετά την κρίση των Υμίων, τον Ιανουάριο του 1996. Χαρακτήρας, που επέτρεψε μια άνευ ορίων εξοπλιστική δαπάνη, όχι πάντοτε επιχειρησιακά τεκμηριωμένη και σαφώς υπερκοστολογημένη, που ακόμη και σήμερα ξεπληρώνουμε, δίνοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Όπως έχει ήδη διαπιστωθεί από τη γερμανική δικαιοσύνη, οι γερμανικές εταιρείες HDV και Ferrostaal, εν όψει της ανάθεσης σε αυτές του έργου, ανέπτυξαν ένα σύστημα δωροδοκιών ανώτατων πολιτικών και κρατικών αξιωματούχων προκειμένου αυτοί να έχουν θετική άποψη και να ασκήσουν την επιρροή τους υπέρ της ανάληψης των έργων από αυτές. Το σύστημα αυτό εκτιμάται ότι κατέβαλε για δωροδοκίες ποσοστό 4,5% επί του κοστολογίου του έργου το οποίο ανέρχεται στο ποσό των 72 έως 83 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπενθυμίζουμε ότι το διαβιβαστικό της Εισαγγελίας ζητά να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες του πρώην υπουργού Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλου και των λοιπών μελών της κυβέρνησης που αποφάσισαν την απευθείας ανάθεση της ναυπήγησης των υποβρυχίων τύπου 214 στα ελληνικά και γερμανικά ναυπηγεία και την κατάρτιση των σχετικών με αυτές συμβάσεων αντισταθμιστικών ωφελημάτων.
Η υπόθεση πάντως, ήταν εξαρχής σκανδαλώδης. Η απόφαση για τα υποβρύχια ελήφθη αρχικά από το ΚΥΣΕΑ την 24/7/1998 και επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια την 15/12/1998, για να οριστικοποιηθεί στις 26/7/1999 στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, μέλος του οποίου ήταν και ο σημερινός πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου ως υπουργός Εξωτερικών. Η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχώρησε στην παραγγελία των νέων υποβρυχίων, επιλέγοντας να αγοράσει έναν νέο τύπο, τον «τύπο 214», για το οποίο δεν υπήρχε ούτε πρότυπο, ούτε πρωτότυπο, ούτε κάποιο μοντέλο που να είχε ποτέ δοκιμαστεί. Πρόκειται για μια απόφαση πρωτοφανή στα ναυπηγικά χρονικά. Κάθε φορά που «βγαίνει» στην αγορά της αμυντικής βιομηχανίας ένας νέος τύπος σημαντικού οπλικού συστήματος, κατασκευάζεται προηγουμένως ένα πρότυπο ή ένα μοντέλο, το οποίο και δοκιμάζεται, εντοπίζονται οι τυχόν κατασκευαστικές ατέλειες, αστοχίες και αδυναμίες και εν συνεχεία η εταιρεία αναλαμβάνει να το επιδιορθώσει, ώστε να προκύψει το τελικό προϊόν. Πράγμα, όμως, το οποίο δεν έγινε στην περίπτωση του «δικού μας» νέου υποβρυχίου.
Αλλά και η πρόσφατη «λύση Βενιζέλου» γεννά ερωτήματα, για τον προφανή λόγο ότι ενώ η κυβέρνηση γνώριζε τα «κακώς κείμενα», προώθησε συμφωνία, με τους Γερμανούς της ThyssenKrupp (στην οποία ανήκει η HDV) για την πώληση του 75% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στους Άραβες συνεταίρους τους, δίνοντας «προίκα» την απευθείας ανάθεση της κατασκευής άλλων δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214, ανεβάζοντας υπέρμετρα το κόστος. Και λέμε γνώριζε, γιατί η συμφωνία έκλεινε την ίδια ώρα που από τη γερμανική δικαιοσύνη διέρρεαν απίστευτα πράγματα για τον ρόλο της θυγατρικής εταιρείας της HDV, της περιβόητης Ferrostaal, για «στήσιμο» μηχανισμού μαύρου χρήματος το 1998 – 2002, για μίζες εκατομμυρίων, για χρηματισμό αξιωματούχων της τότε κυβέρνησης κ.λπ.
Και κάτι τελευταίο. Η συνολική δαπάνη των 6 υποβρυχίων τ. 214 και ο εκσυγχρονισμός του «Ωκεανός» υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ, από τα οποία μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί περίπου 2,5 δισ. ευρώ. Το απίστευτο είναι ότι το ελληνικό Δημόσιο έπειτα από πληρωμές τόσων δισ. ευρώ, έχει παραλάβει μόνο ένα από τα 7 υποβρύχια, το «Παπανικολής», το οποίο μάλιστα η γερμανική εταιρεία απαξίωσε, κοστολογώντας το μόνο 300 εκατ. ευρώ (από 450).
Το αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι ότι οι έλληνες πολίτες ζητούν απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που γεννά το μεγαλύτερο ίσως σκάνδαλο της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα. Χρέος των πολιτικών ταγών μας είναι να βοηθήσουν σʼ αυτήν τη διαδικασία. Να διερευνήσουν την υπόθεση και να εντοπίσουν αυτούς που έβλαψαν το δημόσιο συμφέρον, όσο ψηλά και αν βρίσκονται. Είναι η τελευταία ευκαιρία να διασωθεί το βαθιά πληγωμένο πολιτικό μας σύστημα…