ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ (ΕΣΥΠ) «ΣΧΟΛΑΣΕ»

Η συνεδρίαση ήταν προγραμματισμένη για την Τρίτη, αναβλήθηκε για την Τετάρτη και πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη σε αίθουσα του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να λάβει πανηγυρικό χαρακτήρα (το Συμβούλιο όλο τον προηγούμενο καιρό συνεδρίαζε σε αίθουσα των Γενικών Αρχείων του Κράτους). Στόχος της υπουργού –σε μια «παράσταση διαλόγου»– η επικύρωση και από το ΕΣΥΠ των προτάσεών της για το Λύκειο, όπως φαίνεται και από το ότι, ενώ είχε αρχίσει η συνεδρίαση του Συμβουλίου και χωρίς να περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη το «νέο Λύκειο», τόσο η υπουργός όσο και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας διατυμπάνιζαν στα κανάλια ότι το «νέο Λύκειο» συζητείται στο ΕΣΥΠ.

Δηλαδή, πρώτα η υπουργός έδωσε στη δημοσιότητα τις προτάσεις της για το «νέο Λύκειο» και μετά θα έφερνε το θέμα για συζήτηση στο Συμβούλιο, που κατά τον νόμο θα έπρεπε να είχε εισηγηθεί σχετικά στην υπουργό πριν από τις εξαγγελίες. Ελλάδα, το μεγαλείο σου!

Το κυριότερο, όμως, είναι ότι δόθηκαν στη δημοσιότητα τα μαθήματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα του «νέου Λυκείου» χωρίς καν να έχει ερωτηθεί το κατά νόμον αρμόδιο όργανο (νόμος 1566/1985), δηλαδή το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι.). Όταν ρωτήθηκε σχετικά στο Συμβούλιο που συνεδρίαζε ο πρόεδρος του Π.Ι. κ. Κλ. Ναυρίδης υποστήριξε ότι δεκάδες άνθρωποι δούλεψαν για τα προγράμματα σπουδών και ότι όλα έχουν εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα του Ινστιτούτου. Τότε η εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας στο Συμβούλιο κ. Ν. Γκοτσοπούλου κατέθεσε δύο ανακοινώσεις (με ημερομηνίες 18/3 και 30/3/2011) της Ένωσης του Κύριου Προσωπικού του Π.Ι., σύμφωνα με τις οποίες: «Η Ένωση του Κύριου Προσωπικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΕΚΠΠΙ) ενημερώνει την εκπαιδευτική κοινότητα ότι τα όργανα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Συντονιστικό Συμβούλιο, Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Τμήμα Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Ολομέλεια) ουδέποτε μέχρι τώρα συνεδρίασαν με θέμα την Οργάνωση του Σχολικού Χρόνου (σχολικό και μαθητικό ωράριο, ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, μαθησιακός χρόνος). Τα μέλη του Κύριου Προσωπικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ενημερώνονται για όλους τους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς από τα ΜΜΕ».

Ύστερα από τα παραπάνω το ποτήρι ξεχείλισε και διαλύθηκε η Συνεδρίαση. Ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος ανέφερε σε δήλωσή του ότι η παράταξή του «δεν δέχεται να παίξει τον ρόλο του κομπάρσου σε μια θεατρική παράσταση, συναισθανόμενη την ευθύνη και το βάρος που φέρει έναντι της ελληνικής κοινωνίας, της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας».

Τόνισε ακόμη ότι η Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να συμπράξει σε έναν προσχηματικό διάλογο και σε «διαδικασίες-φιέστες για το Παλιό – Νέο Λύκειο που αποφάσισαν, επενδύοντας στον φόβο και στη σύγχυση που προκλήθηκε στους μαθητές, τους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της».

Ποιοι, λοιπόν, ενέκριναν τα προγράμματα για το «νέο Λύκειο» που παρουσιάσθηκαν από την κ. υπουργό; Όπως προκύπτει και από τις ανακοινώσεις της Ένωσης του Κύριου Προσωπικού, όλα έγιναν ερήμην των αρμοδίων τμημάτων, της Ολομέλειας και των κατά ειδικότητα μελών-επιστημόνων του Π.Ι., κόντρα σε όσα ορίζει ο ν. 1566/85… Τότε ποια, τελικά, είναι η αλήθεια για τα ωρολόγια και τα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων;

Η εκπόνηση των Προγραμμάτων Σπουδών σύμφωνα με τον ν. 1566/85 είναι βασική αρμοδιότητα του Π.Ι. To θεσμικό αυτό όργανο διαθέτει προς τούτο έμπειρο και ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, που προέρχεται από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και έχει αυξημένα προσόντα.

Η εκπόνηση, όμως, των Προγραμμάτων Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση ανατέθηκε από τη σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κατά βάση σε πανεπιστημιακούς, που όμως δεν διαθέτουν την απαραίτητη πείρα σε θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ούτε γνωρίζουν σε βάθος τις ιδιαιτερότητες του χώρου αυτού, παρά μόνο επιφανειακά.

Οι ομάδες που τα συντάσσουν συγκροτήθηκαν με ευθύνη και προτάσεις του ΥΠΔΒΜΘ και των μελών μιας ομάδας ένδεκα (που τελευταία έχουν γίνει δεκατέσσερις) «σοφών», οι οποίοι ορίστηκαν από το υπουργείο τον Μάρτιο του 2010, με ευθύνη της τότε ειδικής γραμματέως κ. Δραγώνα. Τα μέλη της ομάδας αυτής έχουν την ευθύνη των επιμέρους επιστημονικών πεδίων και της διαμόρφωσης του γενικού πλαισίου για τη σύνταξη των Π.Σ. όλων των γνωστικών αντικειμένων της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης.

Τα στελέχη του Π.Ι. συμμετέχουν στις ομάδες σύνταξης των Προγραμμάτων Σπουδών στην ουσία ως παρατηρητές, αφού διαμαρτυρήθηκαν για παράβαση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το οποίο προβλέπει ότι τα Προγράμματα Σπουδών συντάσσονται με ευθύνη του Π.Ι. Στην πραγματικότητα το Π.Ι. το μόνο που κάνει είναι να χειρίζεται το συγχρηματοδοτούμενο έργο μέσα από το οποίο επιδιώκεται να πληρωθούν τα εξωθεσμικά πρόσωπα που συντάσσουν τα προγράμματα.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι για τα Ωρολόγια Προγράμματα της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Δημοτικό – Γυμνάσιο) δεν ρωτήθηκε ποτέ το Π.Ι. Και το πιο πρωτότυπο (για τα παγκόσμια εκπαιδευτικά δεδομένα) είναι ότι συντάσσονται Προγράμματα Σπουδών για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο χωρίς τελικά προσδιορισμένα Ωρολόγια Προγράμματα!

Αυτά φαίνεται ότι μαγειρεύονται σε γραφεία του ΥΠΔΒΜΘ με κριτήρια που μόνο επιστημονικά και παιδαγωγικά δεν είναι.

Σε ό,τι αφορά το Λύκειο, τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Στην περίπτωση αυτή δεν είναι γνωστές στα μέλη του Κύριου Προσωπικού του Π.Ι. ούτε οι ομάδες σύνταξης, αφού δεν συμμετέχει σʼ αυτές κανένα μέλος του φορέα, ούτε καν ως παρατηρητής.

Η εφημερίδα μας έγκαιρα είχε προειδοποιήσει για τη σχεδιαζόμενη διάλυση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Ειδικότερα στο φύλλο της 9ης-1-2011 δημοσιεύσαμε άρθρο με τίτλο «Γκρεμίζουν και το Παιδαγωγικό!», όπου σημειώναμε: «Η λαίλαπα που σαρώνει τα πάντα γκρεμίζει και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, έναν καταξιωμένο θεσμό, που ίδρυσε ο παππούς του σημερινού πρωθυπουργού, ο Γεώργιος Παπανδρέου, και τον οποίο σεβάστηκαν ΟΛΕΣ οι πολιτικές ηγεσίες! Σʼ αυτό οδηγεί το νομοσχέδιο που προωθεί σήμερα το υπουργείο Παιδείας και ήδη έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις».

Τελικά το υπουργείο, αμετανόητο, έδωσε στις 20 Μαρτίου 2011 (τυχαίο;) στη δημοσιότητα σχέδιο νόμου με τίτλο «Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Πρότυπα – Πειραματικά Σχολεία και λοιπές διατάξεις». Με τον νόμο αυτό ούτε λίγο ούτε πολύ διαλύουν το Π.Ι. μετατρέποντάς το σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και, στην καλύτερη περίπτωση, σε ένα ερευνητικό κέντρο τύπου ΚΕΕ!

Αυτό, σε συνδυασμό με την κατάργηση του ΟΕΔΒ και την αναβάθμιση του ΕΑΙΤΥ, πιθανότατα υποκρύπτει σχέδια του υπουργείου Παιδείας για τον ιδεολογικό έλεγχο της εκπαίδευσης μέσα από το περιεχόμενο του βιβλίου (και μάλιστα του ηλεκτρονικού), αφού ο κάθε υπουργός θα μπορεί να διορίζει Επιτροπές Κρίσης των βιβλίων κατά το δοκούν, χωρίς να υπάρχει ένα υπόλογο Ινστιτούτο που να εγγυάται την πολυμέρεια των ιδεολογικών, ιστορικών, παιδαγωγικών και κοινωνικών δεδομένων. Φαίνεται ότι η δημοκρατική δομή του Π.Ι. στέκει εμπόδιο σε πολιτικές και προσωπικές φιλοδοξίες που δεν έχουν σχέση με την εκπαίδευση, αλλά με επικοινωνιακά πολιτικά παιγνίδια και κοντόφθαλμες πολιτικές επιλογές και, κυρίως, με ιδεολογικές (και δυστυχώς όχι μόνον) μονομέρειες.


Σχολιάστε εδώ