ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ!
Η τουρκική πλευρά μελετά σχέδιο Β και κίνηση ματ, στη βάση της οποίας θα αναγνωριστεί η Κυπριακή Δημοκρατία από την Τουρκία στα εδαφικά όρια της γραμμής του «Αττίλα», προκειμένου να προχωρήσει ακόμη ένα βήμα στη διχοτόμηση αλλάζοντας τη ροή και τη βάση των συνομιλιών, προσδοκώντας ταυτοχρόνως να εισπράξει θετικά σχόλια και στήριξη από την ΕΕ.
Μονομερής αναγνώριση
και εμπόριο
Η πολιτική Χριστόφια δεν αποδίδει και εφόσον δεν προχωρεί ούτε η διαδικασία λύσης του Κυπριακού ούτε η τουρκική ενταξιακή πορεία, η Άγκυρα συνεχίζει να θέτει στις συνομιλίες αδιάλλακτες διχοτομικές θέσεις, έχοντας ταυτοχρόνως τις εξής εναλλακτικές επιλογές:
1. Να περάσει το θέμα του «απευθείας εμπορίου» από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ήδη, Πράσινοι και Φιλελεύθεροι επιδιώκουν να τεθεί το ζήτημα ενώπιον της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για έγκριση, ακόμη και στη σύνοδο του Μαΐου.
2. Να προχωρήσει η Τουρκία σε μια κίνηση ματ. Δηλαδή να αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία στα όρια της γραμμής του «Αττίλα». Έτσι, η Άγκυρα θα ισχυριστεί προς την ΕΕ ότι έχει ήδη προβεί σε ομαλοποίηση σχέσεων με την Κυπριακή Δημοκρατία, θέτοντας ως προϋπόθεση την αποδοχή της ύπαρξης οντότητας στα κατεχόμενα, στη λογική της εν δυνάμει λύσης, που σημαίνει το εξής: Εφόσον οι δυο πλευρές, Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, έχουν αποφασίσει να δημιουργήσουν ένα πολιτειακό σύστημα με δυο συνιστώντα κράτη, θα πρέπει να γίνουν βήματα, ώστε η μια πλευρά να αποδεχθεί την άλλη (acknowledgement). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η τουρκική πλευρά έχει δυο σενάρια υπόψη: Α. Να ανοίξει τα λιμάνια και τα αεροδρόμιά της στα πλοία και στα αεροσκάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας υπό την προϋπόθεση η Κυπριακή Δημοκρατία θα δώσει το πράσινο φως για το άνοιγμα των λιμανιών και των αεροδρομίων στα κατεχόμενα. Β. Να προχωρήσει μονομερώς η Τουρκία σε άνοιγμα μεμονωμένων λιμανιών και τουρκικών αεροδρομίων για πλοία και αεροσκάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ενώπιον
της τουρκικής κυβέρνησης
Οι εισηγήσεις αυτές έχουν εκπονηθεί από τεχνοκράτες του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών και έχουν ήδη συζητηθεί με τον επικεφαλής της Τουρκικής Ενταξιακής Πορείας στην ΕΕ Εγκεμέν Μπαγίς.
Ενήμερος είναι και ο ίδιος ο τούρκος πρωθυπουργός. Όμως, προ των τουρκικών εκλογών της 12ης Ιουνίου του 2011 καμιά κίνηση δεν μπορεί να γίνει. Άλλωστε, εάν για παράδειγμα τον Μάιο περάσει το θέμα της εφαρμογής του απευθείας εμπορίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν είναι βέβαιο εάν τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα ή χειρότερα για την Τουρκία και την ενταξιακή της πορεία.
Ακόμη και αν περάσει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο κανονισμός, στο πλαίσιο της συναπόφασης, θα πρέπει να μεταφερθεί το θέμα στο Συμβούλιο, όπου υπάρχει γνωμάτευση που δικαιώνει την Κυπριακή Δημοκρατία, θεωρώντας ότι η νομική βάση του κανονισμού, δηλαδή το άρθρο 207 (2), είναι λανθασμένη, αφού η Κυπριακή Δημοκρατία εντάχθηκε ολόκληρη στην ΕΕ και για την άρση της αναστολής του κοινοτικού κεκτημένου στο βόρειο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου χρειάζεται ομοφωνία και όχι ειδική πλειοψηφία των 2/3 όπως προνοεί η συναπόφαση.
Γόρδιος δεσμός
και Ταϊβάν
Τεχνοκρατικά και πολιτικά το Κυπριακό και η ενταξιακή πορεία της Τουρκίας μπαίνουν σε μια διαδικασία που μοιάζει με γόρδιο δεσμό.
Διότι, εάν εγκριθεί ο κανονισμός για το «απευθείας εμπόριο», τότε τα κατεχόμενα θα εξελιχθούν σε μια Ταϊβάν και θα προκαθοριστεί η διχοτομική λύση του Κυπριακού πριν από την υπογραφή της.
Από την άλλη, εάν η Τουρκία αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία στα όρια της γραμμής του «Αττίλα», προβαίνει σε μια κίνηση ματ διότι μονομερώς επίσης προδικάζει τη διχοτόμηση και στέλνει το μήνυμα ότι οποιαδήποτε νέα προσπάθεια λύσης θα γίνει σε νέα βάση «δυο κρατών».