Ανύπαρκτη η αντίδραση της Αθήνας στη νέα τουρκική πρόκληση στο Καστελλόριζο

Η παθητική στάση που τήρησε για μια ακόμα φορά η Αθήνα, από την προηγούμενη Παρασκευή, ύστερα από την κυριολεκτικά πειρατική ενέργεια της τουρκικής κορβέτας που εξεδίωξε από την ελληνική υφαλοκρηπίδα κοντά στο Καστελλόριζο το ιταλικό ερευνητικό σκάφος «EXPLORA», το οποίο είχε λάβει άδεια από τις ελληνικές αρχές, όχι μόνο αποθράσυνε ακόμα περισσότερο τους Τούρκους, αλλά οδήγησε την ιταλική εταιρεία (που έχει συμβόλαιο με το Ισραήλ για να διεξαχθούν έρευνες στη συγκεκριμένη περιοχή), λόγω έλλειψης πυγμής και εγγυήσεων από την Αθήνα να ζητήσει και να λάβει άδεια από την Τουρκία για να πραγματοποιήσει συμπληρωματική έρευνα εντός ορίων περιοχής ελληνικής δικαιοδοσίας.
Οι συμπληρωματικές αυτές εργασίες πρόκειται να πραγματοποιηθούν στην περιοχή νοτίως της Κρήτης, εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Ελλάδας. Αφορούν δε σε προπαρασκευαστικές εργασίες εν όψει της πόντισης οπτικής ίνας που θα διασυνδέει το Ισραήλ με την Ιταλία.
Η τροπή που παίρνει η όλη υπόθεση, όχι απλώς νομιμοποιεί την αρχική πειρατική ενέργεια της Τουρκίας (να εκδιώξει με πολεμικό σκάφος το ιταλικό ερευνητικό κοντά στο Καστελλόριζο), αλλά θέτει σε έμπρακτη αμφισβήτηση την ελληνική ΑΟΖ στη συγκεκριμένη περιοχή. Η ελληνική κυβέρνηση, σε ρόλο πλέον παθητικού θεατή, απλώς παρακολουθεί την κλιμακούμενη τουρκική αμφισβήτηση κυριαρχικών της δικαιωμάτων στη θάλασσα, καθώς οι Τούρκοι, λόγω πια της κομβικής σημασίας που αποκτά η ΑΟΖ, έχουν μεταφέρει το βάρος των προκλήσεων και των διεκδικήσεών τους από τον αέρα στη θάλασσα.
Η εταιρεία του ιταλικού σκάφους, για να πλεύσει και να ολοκληρώσει την αποστολή της εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας (αυτονότητα και της ελληνικής ΑΟΖ), εντός των νοητών ορίων του FIR Αθηνών, ζήτησε και πήρε άδεια από την Τουρκία, η οποία υποστήριζε ότι η θαλάσσια περιοχή νότια της Καρπάθου είναι τουρκική ΑΟΖ! Και η Τουρκία τής έδωσε την άδεια! Η Άγκυρα μάλιστα προχώρησε στην έκδοση NAVTEX, η οποία επιτρέπει στο ιταλικό σκάφος να επιχειρήσει εντός μιας περιοχής καθαρά ελληνικής από κάθε άποψη. Ουσιαστικά όλες αυτές οι ενέργειες, μαζί με την έμπρακτη αμφισβήτηση, κατέστησαν άχρηστη την αρχική NAVTEX της Ελλάδας, η οποία επικύρωνε –με βάση τους διεθνείς κανόνες– το ότι η Ελλάδα έχει τη δικαιοδοσία στη συγκεκριμένη περιοχή.
Πέρα από τις αυτονόητες τεράστιες ευθύνες που φέρει η ελληνική πλευρά και η κυβέρνηση γι’ αυτήν την άσχημη εξέλιξη, ευθύνες υπάρχουν και στο Ισραήλ, για λογαριασμό του οποίου διεξάγεται η έρευνα.
Θα έπρεπε λογικά, λόγω και της αναβάθμισης των ελληνοϊσραηλινών σχέσεων, και καθώς γνωρίζει τα προβλήματα που δημιουργεί η Τουρκία, να αποτρέψει την ιταλική εταιρεία να προσφύγει στην Τουρκία για να ζητήσει άδεια και να στηρίξει τη θέση της Ελλάδας, που είναι βασισμένη στο Διεθνές Δίκαιο.
Ωστόσο το ιταλικό πλοίο έπρεπε να εκτελέσει έρευνα για το έργο της πόντισης καλωδίου οπτικών ινών από την Ιταλία μέχρι το Ισραήλ. Από τη στιγμή που βιαίως εκδιώχθηκε από τουρκικό πολεμικό μέσα από την ελληνική υφαλοκρηπίδα και δεν είχε την παραμικρή στήριξη ή διευκόλυνση της ελληνικής πλευράς για να ολοκληρώσει την έρευνά του, αναγκάστηκε να γυρίσει στην Ιταλία. Στη συνέχεια η εταιρεία, που είχε συμβόλαιο, για να μην το σπάσει, στράφηκε προς την Άγκυρα και ζήτησε απ’ αυτήν άδεια. Ουσιαστικά λοιπόν και με δεδομένη την απάθεια και την υποχωρητικότητα της Αθήνας, η Άγκυρα δημιούργησε τετελεσμένα και de facto καταστάσεις σε βάρος της Ελλάδας.
Παρά τα τετελεσμένα που δημιούργησε με τις πειρατικές πρακτικές της η Τουρκία, η αντίδραση της Αθήνας ήταν ανύπαρκτη, αφού περιορίστηκε μόνο σε ένα τυπικό διάβημα διαμαρτυρίας προς την Τουρκία, το οποίο μάλιστα έγινε από την πρεσβεία της Ελλάδας στην Άγκυρα και μόνο για την ενέργεια της Τουρκίας να εκδώσει οδηγίες Navtex –ναυτιλιακές οδηγίες αντίστοιχες των αεροπορικών notam– για τις συμπληρωματικές εργασίες που πρόκειται να πραγματοποιήσει το ιταλικό ερευνητικό πλοίο «Explora» σε θαλάσσια περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας.


Σχολιάστε εδώ