XΡΗΜΑτιστήριο

Σε κάποιες περιπτώσεις η αναβολή αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση! Αληθεύει ότι οι περισσότερες από τις χρηματιστηριακές υποθέσεις που φθάνουν στον Άρειο Πάγο και δημιουργούν νομολογία υπέρ των επενδυτών και κατά των χρηματιστηριακών εταιρειών, «όλως τυχαίως» εκδικάζονται από την ίδια εισηγήτρια, που είχε ανεπιτυχώς τοποθετηθεί κατά της ενιαύσιας παραγραφής στην ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου;

> Το ελληνικό Δημόσιο εξετάζει την αναδιάρθρωση χρέους είτε μέσω της επαναγοράς κρατικών τίτλων σε τρέχουσες τιμές, είτε μέσω ενός κουρέματος, είτε μέσω και των δύο μαζί. Πάντως, το δεύτερο χωρίς το πρώτο «βάζει τη χώρα απέναντι» στους δανειστές της, αφού σε μια τέτοια περίπτωση θα κληθεί η ίδια (και όχι οι αγορές) να καθορίσει το πόσο θα χάσουν οι κάτοχοι των ομολόγων μας.

> Αναφερόμαστε στην προ margin εποχή! Ποια διοίκηση ζημιώνει περισσότερο μια χρηματιστηριακή εταιρεία; Αυτή που ακολουθεί την πεπατημένη των προκατόχων της επιτρέποντας τις αγοραπωλησίες μετοχών σε χρεωστικούς λογαριασμούς, με αποτέλεσμα τη δημιουργία κόκκινων κωδικών, ή εκείνη που εν γνώσει της δεν ασκεί εμπρόθεσμα αγωγές κατά των οφειλετών αυτών, με αποτέλεσμα την παραγραφή των εν λόγω χρηματικών υπολοίπων; Σαφώς η δεύτερη.

> Θα αναζητηθούν ευθύνες, από αυτούς που ζημίωσαν την ημικρατική εταιρεία και κατ’ επέκταση το Δημόσιο, το οποίο συμμετέχει εμμέσως με ποσοστό 82,06%; Με αφορμή την πρόσφατη τοποθέτηση του αρμοδίου για τα αγροτικά θέματα Επιτρόπου της ΕΕ, σχετικά με τα προβλήματα από την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα μεταρρύθμισης του τομέα των ζαχαρότευτλων, επανερχόμαστε και ξαναρωτάμε τον βασικό μέτοχο της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης ΑΕ: Ποιοι ήταν αυτοί που εκτίμησαν ως βιώσιμη τη μετατροπή των εργοστασίων της σε μονάδες παραγωγής βιοαιθανόλης; Σε κάθε ευνομούμενο κράτος η δικαιοσύνη θα είχε ήδη παρέμβει αυτεπάγγελτα, ελέγχοντας για τυχόν πράξεις ή παραλείψεις των εμπλεκόμενων κρατικών λειτουργών.

> Ουδέν καλόν αμιγές κακού. Μπορεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών στις δημοπρατήσεις των νέων έργων να ρίχνει τις τιμές, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επηρεάζει την ποιότητα και την ασφάλειά τους. Σαν πολύ μεγάλο δεν είναι το ποσοστό έκπτωσης (62,30%) του μειοδότη, στον πρόσφατο διαγωνισμό της ΟΛΠ ΑΕ (Σποραδικά Έργα Οδοποιίας) προϋπολογισμού 2.214.000 ευρώ;

> Επικοινωνιακό παιχνίδι ή στρατηγική απόφαση; Αληθεύει ότι η Εμπορική είναι μια από τις τράπεζες που εξακολουθούν να διατηρούν σταθερές τις χορηγήσεις, παρά τη σημαντική μείωση των καταθέσεών της, με αποτέλεσμα να χρηματοδοτεί τη ρευστότητά της μέσω της έκδοσης πάσης φύσεως ομολογιακών δανείων; Κατά τα άλλα, ζημίες-μαμούθ ύψους 873,5 εκατ. ευρώ εμφάνισε για το 2010, καθιστώντας έτσι επιτακτική την ανάγκη για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.

> Πόσο θεμιτό είναι; Αληθεύει ότι στο ομόλογο που εκδόθηκε από την Alpha Bank, με εγγύηση του Δημοσίου, καθορίστηκε πολύ υψηλό κουπόνι, έτσι ώστε να περιοριστεί το «haircut» από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα;

> Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουν κάποιοι! Από τη στιγμή που έχουν εντοπιστεί χρηματιστηριακές εταιρείες με προβλήματα κεφαλαιακής επάρκειας, πότε περιμένει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να ενημερώσει το επενδυτικό κοινό; Μήπως όταν «βαρέσουν κανόνι» και οι πελάτες τους αποζημιωθούν ελαχίστως από το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο;

> Θα τραβάνε τα μαλλιά τους οι Γάλλοι, που ήρθαν να επενδύσουν στην Ελλάδα! Άλλη μια ζημιογόνος χρήση, άλλο ένα αρνητικό αποτέλεσμα, απόρροια των υψηλών προβλέψεων, έρχεται να προστεθεί στις συνολικές απώλειες της Geniki Bank.

> Οι κακοτοπιές πρέπει, στο μέτρο του δυνατού, να αποφεύγονται! Επειδή μιλάμε για επιχείρηση εθνικής-στρατηγικής σημασίας, πολύ θα θέλαμε να ξέρουμε αν οι σαρωτικές αλλαγές των προσώπων στις κρίσιμες διοικητικές θέσεις του ΟΤΕ, έχουν πάρει το «ΟΚ» και από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου που πρόσκεινται στην πλευρά του Δημοσίου.

> Τα ίδια Παντελάκη μου! Στα «ανεπιτυχή βήματα» του προκατόχου του φαίνεται να κινείται και ο νυν πρόεδρος του ΧΑ κ. Λαζαρίδης, ο οποίος πρόσφατα εκτίμησε ότι η εγχώρια κεφαλαιαγορά, παρά το μικρό της βάθος, τους ισχνούς τζίρους, το εξαιρετικά ασταθές περιβάλλον και την ανυπαρξία επενδυτικού ρίσκου, είναι σε θέση να αντέξει την είσοδο των ναυτιλιακών εταιρειών. Και κάτι ακόμα. Ελπίζουμε οι όποιες ανέφικτες προσδοκίες του να μη συνδέονται με το πρόσφατο ράλι στην τιμή της μετοχής και το φημολογούμενο «ξεφόρτωμα» των βασικών της μετόχων.

> Είναι τόσο μεγάλες οι ζημίες, που θα έπρεπε να χρεώνονται περισσότερο στα ρίσκα που ανέλαβε η τράπεζα και λιγότερο στις δυσμενείς εξελίξεις της ελληνικής οικονομίας! Μείον 16 εκατομμύρια ευρώ το 2010, έναντι συν 9 της προηγούμενης χρήσης, για τη Millennium bank.

> Ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ των insiders, με απρόβλεπτες συνέπειες για το retail και σανίδα σωτηρίας την επικείμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου! «Σκούρα τα πράγματα» για τους μετόχους της ΑΝΕΚ καθώς εκτός από τη γενικότερη κακή πορεία του κλάδου της ακτοπλοΐας, λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού, της μείωσης της επιβατικής κίνησης και της ενίσχυσης των τιμών στα καύσιμα, έχουν να αντιμετωπίσουν και τους λανθασμένους χειρισμούς της διοίκησης, ελέω της επιβάρυνσης των ετήσιων αποτελεσμάτων με το ποσόν των 47,5 εκατομμυρίων ευρώ που κατεβλήθη από την εταιρεία ως προκαταβολή-αρραβώνας για την απόκτηση ποσοστού 33,35% της Hellenic Seaways.

> Αν και δεν θα έπρεπε να είναι εισηγμένη! Ποια από τις συμμετοχές του ελληνικού Δημοσίου στις εγχώριες τράπεζες κρίνεται η πλέον προσοδοφόρα; Μα αυτή στην Τράπεζα της Ελλάδος (8,9%), αφού μοιράζει σταθερά υψηλά μερίσματα, με ικανοποιητικές αποδόσεις.

>Παγκόσμια πρωτοτυπία! Και όμως, η χώρα με τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο κινδυνεύει να μην έχει τον δικό της Νηογνώμονα, που θα έχει τη δυνατότητα να επιθεωρεί και να πιστοποιεί τα πλοία εθνικής νομοθεσίας.

> Ποιος μπορεί να κυβερνά ένα καράβι που μπάζει νερά από παντού; Είναι δυνατόν ο «Νο 1» ενός κρατικά εποπτευόμενου ομίλου να έχει δώσει εντολή συναίνεσης σε αναβολή δικαστικής υπόθεσης που αφορά αστική αξίωση θυγατρικής του εταιρείας, και οι δικηγόροι της κατά την ακροαματική διαδικασία να τον παρακούσουν; Έχουμε συνέχεια…

> Οι αστοχίες, τα λάθη και οι επιπόλαιες προσεγγίσεις, αν πρόκειται περί αυτών και δεν είναι προμελετημένο το έγκλημα, είναι πια σύνηθες φαινόμενο! H εμμονή της κυβέρνησης στις εκδόσεις εντόκων γραμματίων το μόνο που κάνει είναι να μεταφέρει μέρος του χρέους μας από το εξωτερικό στο εσωτερικό της οικονομίας, με αποτέλεσμα οι εγχώριοι να είναι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν τον λογαριασμό του πιθανού «κουρέματος».

> Βρίσκουν και τα κάνουν! Τι κι αν το εγχώριο τραπεζικό σύστημα στηρίζεται στις εγγυήσεις που του παρέχει το κράτος, δηλαδή οι φορολογούμενοι, εντούτοις εξακολουθεί να χορηγεί δάνεια με επιτόκια που είναι μεταξύ των υψηλότερων στην Ευρωζώνη.

> Πόσοι από τους αλλοδαπούς ελεγκτές έχουν πελάτες θυγατρικές των ελεγχόμενων ομίλων, με αποτέλεσμα να υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων; Το ερώτημα αφορά τους συμβούλους-manager, οι οποίοι αναμένεται να «πάρουν από τα χέρια» των δημοσίων υπαλλήλων τις αρμοδιότητες για την πάταξη της γενικευμένης φοροδιαφυγής. Αλήθεια, ποια είναι η θέση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για τη γνωστοποίηση πληροφοριών σε ιδιώτες που έχουν να κάνουν με τα φορολογικά στοιχεία των πολιτών;

> Οι καιροί είναι πονηροί! Για να δούμε αν οι όποιες δεσμεύσεις, σχετικά με τις μειώσεις στις τιμές των διοδίων, είναι ένα «καλοστημένο σχέδιο» με στόχο την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης υπέρ των τραπεζών, αφού οι τελευταίες δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν πλέον τα έργα με τα επιτόκια που είχαν δεσμευθεί;

> Χρέος προς την πράσινη ανάπτυξη ή υποχρέωση προς τα πολύχρωμα συμφέροντα; Τι κι αν βρισκόμαστε στην κορυφή της λίστας με τις αδειοδοτήσεις μελλοντικών επενδύσεων ΑΠΕ, εντούτοις παραμένουμε στον «πάτο» από πλευράς παραγωγής ενέργειας. Εδώ πάντως χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς η εν λόγω δραστηριότητα συνδέεται άμεσα με την κυριαρχία ενός κράτους.

> Με τα λόγια δεν γεννιέται ανάπτυξη! Η δυστοκία του κρατικού «κορβανά» αντικατοπτρίζεται και στον νέο επενδυτικό νόμο, που παρέχει ως επί το πλείστον φορολογικά κίνητρα, ενώ βάζει στον «πάγο» ακόμα και τις όποιες λίγες στοχευμένες επιχορηγήσεις.

> Επιτέλους, ποιος κοροϊδεύει ποιον σ’ αυτόν τον τόπο; Δεν είναι λίγα τα επιδοτούμενα προγράμματα που «υποτίθεται ότι τρέχουν» αυτήν την περίοδο από τα διάφορα υπουργεία και έχουν «βαλτώσει» επειδή οι εμπλεκόμενες τράπεζες αρνούνται τη μερική χρηματοδότησή τους, απαιτώντας από τους ενδιαφερόμενους εμπράγματες εγγυήσεις και ό,τι «άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς».

> Οι προφέσορές μας έχουν αντιστρέψει τα οικονομικά δεδομένα! Ως είθισται, η ελεγχόμενη μείωση της αγοραστικής αξίας των χρημάτων (πληθωρισμός) επιδιώκεται κυρίως από τους οφειλέτες, ενώ η σταδιακή αύξησή τους, λόγω της μείωσης των τιμών (αποπληθωρισμός), είναι ζητούμενο για τους δανειστές.

> Ποιοι κανόνες της ελεύθερης οικονομίας, ποια διεθνή πρακτική, ποια κοινή λογική; Εδώ είναι το Ελλαδιστάν που δεν καταλαβαίνει από τέτοιους κινδύνους! Οι τράπεζες μοίραζαν αφειδώς προμήθειες στα στελέχη τους, όχι βάσει των χρημάτων που έμπαιναν εμπράκτως στα ταμεία τους, αλλά ελέω των θεωρητικών τους κερδών, με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα για τους ισολογισμούς τους.

> Οι κωλοτούμπες της κυβέρνησης, κατόπιν τραπεζικών πιέσεων, δικαιολογούνται μόνο λόγο Τριωδίου! «Άδοξο τέλος» φαίνεται ότι επιφυλάσσεται και για το άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, αφού οι πιστωτές επισημαίνουν πως οι επιχειρήσεις που έκαναν χρήση του άρθρου το μόνο που κέρδισαν ήταν μια μικρή παράταση ζωής, πριν από το οριστικό λουκέτο.

> Διεθνείς διαγωνισμοί ή εγχώριο fast track; Ποιες διαδικασίες θα ακολουθηθούν άραγε για την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση των φιλέτων του Δημοσίου; Η λογική λέει οι πρώτοι, οι πληροφορίες όμως κάνουν λόγο για το δεύτερο.

> Το πρόβλημα έχει να κάνει τόσο με την ανυπαρξία ελεγκτικών μηχανισμών, όσο και με τη νοοτροπία των ελλήνων πολιτών! Είναι το ΥΠΟΙΟ σε θέση να αποτρέψει τους φορολογούμενους από το να αναγράψουν στις δηλώσεις τους μεγάλα ποσά αποδείξεων, διεκδικώντας έτσι μεγαλύτερη επιστροφή φόρου; Σαφώς και όχι, αφού ακόμη κι αν ο δειγματοληπτικός έλεγχος πιάσει κάποιον φορολογούμενο, αυτός θα μπορέσει να δανειστεί τις αποδείξεις που του λείπουν από τρίτο πρόσωπο.

> Αυτό είναι το αποτέλεσμα των εργαλείων χρηματιστηριακής μόχλευσης! Το ράλι στις τιμές των αγροτικών προϊόντων δεν οφείλεται τόσο στα ακραία καιρικά φαινόμενα, όσο στις κερδοσκοπικές κινήσεις που πραγματοποιούνται στις αγορές των εμπορευμάτων, με τους επενδυτές να «κονομάνε» και τους παραγωγούς να «πεινάνε».

> Μια από τις μεγάλες φορολογικές αδικίες! Οι εταιρείες που εντάσσονται στις ρυθμίσεις χρεών βγαίνουν κερδισμένες, καθώς αφενός διαγράφεται μέρος των προσαυξήσεων και αφετέρου καταβάλλουν αργότερα από τις συνεπείς επιχειρήσεις τα ποσά που οφείλουν.

> Σε όλες τις χώρες δεν παίρνουν πίσω μόνο τα κλεμμένα, αλλά βάζουν και τους εμπλεκομένους στη φυλακή. Μόνο εδώ προσέχουμε τους κλέφτες μην κακοπέσουν! Με κακουργήματα φαίνεται ότι είναι πλέον αντιμέτωποι οι πρώην εκπρόσωποι του Ταμείου των Δημοσιογράφων, οι οποίοι ενεπλάκησαν στην υπόθεση των δομημένων ομολόγων. Στο απυρόβλητο, όπως πάντα, τα δικηγορικά γραφεία, που υποτίθεται ότι παρίστανται σε τέτοιου είδους συνδιαλλαγές, για να ελέγχουν τη νομιμότητα των διαδικασιών.

> Ποιες διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης και πράσινα άλογα; Ας μην έθεταν βέτο οι διοικήσεις των τραπεζών και τότε η «τρόικα» θα είχε περάσει ό,τι της κάπνιζε! Με αυτά και με αυτά, άλλο ένα πακέτο κρατικών εγγυήσεων δανεισμού συμφωνήθηκε να αποδεσμευθεί, ανεβάζοντας έτσι το συνολικό ποσό στα 85 δισ. ευρώ.

> Για να ξέρετε, τι σας γίνεται! Ένα ομόλογο εκδίδεται στις 100 μονάδες βάσης. Πάνω από αυτές (π.χ. 105) δίνει κέρδος (5) αν πουληθεί πριν από τη λήξη. Αντίθετα αν έχει υποχωρήσει κάτω από αυτές (π.χ. 90) είναι ζημιογόνο (τα 10 εκατ. ευρώ θα έχουν μειωθεί στα 9 εκατ., δηλαδή ζημία 1 εκατ. ευρώ).

> Άγνοια, προχειρότητα, τσαπατσουλιά, ανικανότητα και λάθη στα όρια της σκοπιμότητας, από τους συντάκτες του νομοθετήματος για την ελληνική φορολογική αμνηστία! Όπως και να έχει το πράγμα, η χώρα ξαναμπαίνει στο στόχαστρο της Κομισιόν, καθώς τα δηλωμένα κεφάλαια που μεταφέρονται σε τραπεζικό λογαριασμό στην Ελλάδα έχουν χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή από ό,τι τα χρήματα που παραμένουν κατατεθειμένα στο εξωτερικό, γεγονός που δεν συμβιβάζεται με την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και κεφαλαίων που προβλέπεται στη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σαν να μην έφτανε αυτό, αποφασίστηκε και η παραπομπή μας στο Ευρωδικαστήριο, αφού δεν έχουμε ακόμη τροποποιήσει τον νόμο που επιτρέπει σε ιδιώτες να αποκτούν πάνω από το 20% των εταιρειών στρατηγικής σημασίας του Δημοσίου.

> Θρίαμβος του φαίνεσθαι έναντι του είναι! Τι κι αν τα έσοδα του Δημοσίου μειώθηκαν, αντί να αυξηθούν όπως προέβλεπε το Μνημόνιο, εντούτοις το οικονομικό επιτελείο της «εικονικής πραγματικότητας» κατάφερε να εμφανίσει πρωτογενές πλεόνασμα εκατομμυρίων ευρώ.

> Η όποια μείωση οφείλεται στην άρνηση των τραπεζών να παράσχουν μπλοκ! Στα 172,3 εκατ. ευρώ έφθασαν τα «φέσια από τις πέτσινες» επιταγές, αντικατοπτρίζοντας το πρόβλημα ρευστότητας που επικρατεί στην αγορά.

***

> Το καθεστώς έριξε στη μάχη όλες του τις εφεδρείες! Ένας προς έναν οι κατά καιρούς οικονομικοί σύμβουλοι, διανοούμενοι, τεχνοκράτες των εκάστοτε κυβερνήσεων, οι οποίοι έχουν τεράστιο μερίδιο ευθύνης για τη δημοσιονομική διαχείριση της Ελλάς ΑΕ, εμφανίζονται στα τηλεοπτικά παράθυρα ως «αθώες περιστερές», μεταφέροντας «με το ν και με το σ» τις θέσεις των εντολέων τους, προκειμένου να παράσχουν στήριξη στους ομοϊδεάτες τους, τη «συμμορία των λευκών κολάρων» που ρήμαξαν τον κρατικό «μπεζαχτά». Αυτήν τη φορά, μέχρι την επόμενη, τη «σκυτάλη» έλαβε η κ. Ξαφά.

> Η υπομονή στα κακώς γραφόμενα έχει και τα όριά της! Επειδή κάποιοι γνωστοί «γυμνοσάλιαγκες της καθ’ υπαγόρευσιν δημοσιογραφίας», έχουν αρχίσει ήδη να «φτιάχνουν κλίμα», προκειμένου να μεθοδεύσουν το ξεπούλημα, έναντι χαμηλού τιμήματος, του ποσοστού 9,88% που κατέχει η ΑTE bank στην Αττική Οδό ΑΕ και στα Αττικά Διόδια ΑΕ, «στις κράτος εν κράτει» εταιρείες Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ που έχουν το δικαίωμα πρώτης προτίμησης, εμείς από αυτήν εδώ τη στήλη να τους επισημάνουμε ότι ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες και παρά τα προβλήματα της κρατικής τράπεζας, οποιαδήποτε προσπάθεια μεταβίβασης σε ποσό κάτω των 113 εκατ. ευρώ, που είχε αγοραστεί το πακέτο, δεν πρέπει να γίνει αποδεκτή.

> Θα τολμήσουν να αγγίξουν τους κατά τόπους κομματάρχες τους; Για να δούμε, οι επικείμενοι έλεγχοι του ΣΔΟΕ στους αγροτικούς συνεταιρισμούς θα διαπιστώσουν την τέλεση αξιόποινων πράξεων σε σχέση με την πορεία των χρημάτων από κρατικές εγγυήσεις, επιχορηγήσεις κ.λπ.;

> Θα έπρεπε να παραξενεύει πολλούς και να προβληματίζει ακόμα περισσότερους! Από τα επιμέρους σχέδια που μελετά η κυβέρνηση για την πώληση της περιουσίας του Δημοσίου, το πιο πονηρό, ύπουλο και δόλιο είναι η δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου αξιοποιήσιμων ακινήτων-φιλέτων το οποίο θα δοθεί από το ελληνικό Δημόσιο ως εγγύηση για τη λήψη δανείων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

> Ας αφήσουν το σύνθημα κι ας μπουν στο παρασύνθημα! Θα μάθουμε πόσα από τα περιουσιακά στοιχεία που υποτίθεται ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν δεσμευμένα σε τοποθετήσεις (ομόλογα αλλοδαπής, εγγυητικές επιστολές κ.λπ.) είναι πραγματικά και πόσα «μαϊμού»;


Σχολιάστε εδώ