ΑΝΤΙΔΩΡΟ ΤΟΥΣ ΕΔΩΣΕ Ο ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ!
Οι Αρχιερείς συνεδρίασαν στις αρχές της εβδομάδας και επιβεβαίωσαν αυτό που ήθελε το υπουργείο Εσωτερικών. Ταυτίστηκαν, όπως δείχνουν οι αποφάσεις τους, με τη θέση του υπουργού, που εξισώνει τους ιερείς με τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους.
Aνησύχησαν από τις απειλές της κυβέρνησης ότι μπορεί να πάρει πιο σκληρές αποφάσεις και συμβιβάστηκαν με 250 – 300 (στην καλύτερη περίπτωση) νέες θέσεις κληρικών για το 2011 και τη… σφραγίδα του δημοσίου υπαλλήλου πάνω σε κάθε ιερέα. Υποχώρησαν και αυτοχρίστηκαν δημόσιοι υπάλληλοι, όμοιοι με τους εργαζομένους σε μια δημοτική επιχείρηση, ένα ΚΕΠ ή ένα… ποδοσφαιρικό σωματείο, όπως έλεγε πριν από μερικές μέρες Μητροπολίτης. Έμπειροι κληρικοί, με νομικές γνώσεις, τονίζουν πως η συναίνεση της Ιεραρχίας στο μέτρο του Ραγκούση που τους αντιμετωπίζει ως δημοσίους υπαλλήλους είναι ένα πρώτο βήμα για να «υποβιβαστεί» η Εκκλησία από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.
«Πρέπει να αναγνωριστεί η προσφορά της Εκκλησίας στον τόπο και να θεωρείται κάτι περισσότερο από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου», έλεγε Μητροπολίτης σε συνεργάτες του. Στη Σύνοδο συζητήθηκαν τρόποι να κατοχυρώσουν και νομικά την ιδιότητα του θρησκευτικού λειτουργού για τους ιερείς. Όμως δεν κατέληξαν κάπου συγκεκριμένα και περιορίστηκαν στην εξασφάλιση των κενών θέσεων για να κάνουν νέες χειροτονίες στις Μητροπόλεις τους. Μαζί με των κληρικών, λένε οι πληροφορίες, θα εγκριθεί και η πρόσληψη οκτώ διοικητικών υπαλλήλων για μερικές Μητροπόλεις. Ποιος θα πρωτοπρολάβει να πάρει τις θέσεις, είναι άλλο θέμα…
Παρατράγουδα
Στη συνεδρίαση δεν έλειψαν οι εντάσεις και οι αψιμαχίες. Τα πυρά συγκέντρωσε ο πρόεδρος της Συνόδου, Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Πολλοί τον κατηγόρησαν -άλλοι ανοικτά, άλλοι αφήνοντας αιχμές- πως δεν προσφέρει τίποτα στα προβλήματα που ανακύπτουν συχνά -πυκνά. Του καταλόγισαν πως τηρεί στάση σιωπής και έχει υπόγειες διασυνδέσεις με την κυβέρνηση. Στους διαδρόμους της Συνόδου υπήρχε η βεβαιότητα πως όλα όσα θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση έχουν συμφωνηθεί προηγουμένως με τον Αρχιεπίσκοπο. «Έκαναν την αναλογία από πέντε προς ένα, τρία προς ένα, και πιστεύουν πως πέτυχαν κιόλας. Δεν κατάλαβε ο Αρχιεπίσκοπος πως όταν μπαίνει σε διάλογο για τα αυτονόητα και δεν κόβει τον βήχα των υπουργών θα ρυθμίζουν στο τέλος και τις… μεταθέσεις των παπάδων από ενορία σε ενορία;», επεσήμαινε υψηλόβαθμος κληρικός της Συνόδου, που ήταν από την αρχή βέβαιος πως οι διαπραγματεύσεις έχουν a priori βέβαιο «νικητή» την κυβέρνηση. Εντός της αίθουσας συνεδριάσεων, ο Καρυστίας, γνωστός Μητροπολίτης για το χαμηλό προφίλ που διατηρεί, αμέσως μετά την εισήγηση του Αρχιεπισκόπου δεν άντεξε και εξεμάνη. «Χρειάζεται να παίρνουμε μερικές φορές και το καριοφίλι, Μακαριώτατε, και όχι μόνο το πετραχήλι», του είπε. Εννοώντας με τα «καριοφίλια», να είναι πιο δυναμικός και όχι να… ανέβει στο βουνό με τα όπλα και να πολεμήσει όσους μάχονται την Εκκλησία. Ο Αρχιεπίσκοπος το προσπέρασε. Επιτέθηκε όμως στον Θεσσαλονίκης και στον Καλαβρύτων, που συχνά τον κατηγορούν για έλλειψη αντίδρασης. «Θέλετε να πάρω το καριοφίλι;», είπε σε μια στιγμή ο Αρχιεπίσκοπος. «Εγώ είπα ότι χρειάζεται φιλοπατρία και αγωνιστικότητα», του απάντησε ο Θεσσαλονίκης. «Είμαστε συνεχώς Επιμηθείς αντί να είμαστε Προμηθείς», ενώ άλλος Μητροπολίτης τόνιζε ότι «Αποφασίσαμε τα προαποφασισμένα», εκφράζοντας το κλίμα και αυτής της συνεδρίασης…
«Καμίνι» η Ιεραρχία
για τον… Καμίνη
Ο Αρχιεπίσκοπος δεν κατακρίθηκε μόνο για τη σιωπή του και την ανοχή στις κυβερνητικές απαιτήσεις. Ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων τού επιτέθηκε και για την απόφασή του να παρευρεθεί στην ορκωμοσία του δημάρχου της Αθήνας, που, κατά δήλωσή του, είναι άθεος. «Ήταν λάθος, Μακαριώτατε. Προσβάλατε τον θεσμό του Αρχιεπισκόπου και την Εκκλησία», του είπε, κάνοντάς τον «μπαρούτι». «Εσείς με προσβάλλετε περισσότερο. Ο κ. Καμίνης με τίμησε και θα συνεργαστούμε για το καλό της Αθήνας», του απάντησε. Οι υπόλοιποι Αρχιερείς δεν πήραν θέση, όμως σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους δεν έκρυβαν τον προβληματισμό τους. Ο κόσμος, έλεγαν, επέλεξε να ψηφίσει έναν άνθρωπο που δεν είναι κοντά στην Εκκλησία, και αυτό είναι σεβαστό. Όμως ο Αρχιεπίσκοπος τι μήνυμα στέλνει στους νέους όταν αποδέχεται ένα σημαίνον πρόσωπο, ο πρώτος πολίτης της πρωτεύουσας, να δηλώνει άθεος;