Γκρεμίζουν και το Παιδαγωγικό!

Η Ένωση Κύριου Προσωπικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με εμπιστευτική-προσωπική επιστολή που έστειλε στις 20 Δεκεμβρίου προς την υπουργό κυρία Άννα Διαμαντοπούλου, ευθέως τονίζει ότι «επιχειρείται ιδεολογική, πολιτική και κομματική χειραγώγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και κατ’ επέκταση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία αντιβαίνει στις αρχές που οφείλουν να διέπουν τη δημόσια εκπαίδευση και τη δημόσια ζωή μιας δημοκρατικής κοινωνίας». Και, επισημαίνει ότι το νομοσχέδιο «οδηγεί στην ουσιαστική κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και την, ως εκ τούτου, αναίρεση δημοκρατικών και συμμετοχικών λειτουργιών που προσέφεραν και προσφέρουν στον μαθητή, στον εκπαιδευτικό και γενικότερα στο κοινωνικό σύνολο». Οι άξονές του έρχονται «σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του αγαθού ”Δημόσια Δωρεάν Ελληνική Εκπαίδευση”».

Και ήδη το πρώτο βήμα γίνεται με τη «διαφαινόμενη κατάργηση του σχολικού βιβλίου (και δεν αναφερόμαστε στο ”ένα και μοναδικό”) και η συνεπαγόμενη αύξηση του κόστους του πάσης φύσεως έντυπου ή ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού θα επιτείνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα οικονομικά βάρη της ελληνικής οικογένειας, ιδιαίτερα εν μέσω της κρίσης, την οποία διέρχεται η χώρα μας», γράφει.

Με το νομοσχέδιο ουσιαστικά καταργούνται:

«1. Η επί της ουσίας ανεξάρτητη λειτουργία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

2. Οι αρχές ενός σαφούς και διαφανούς πλαισίου δημοκρατικών διαδικασιών το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα.

3. Η επιστημονική αυτοτέλεια και ο ακαδημαϊκός χαρακτήρας του.

4. Η εξυπηρέτηση της δημόσιας εκπαίδευσης και η εξασφάλιση ποιοτικού εκπαιδευτικού υλικού σε όλους τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».

Στις πέντε σελίδες που καλύπτει η εμπιστευτική επιστολή προς την υπουργό Παιδείας, οι τεκμηριωμένες αντιρρήσεις-απόψεις που καταθέτει η Ένωση Κύριου Προσωπικού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δύσκολα μπορούν να αμφισβητηθούν με επιχειρήματα πειστικά και ότι οι φόβοι και οι ανησυχίες που εκφράζονται δεν έχουν βάση. Όπως ότι το σχέδιο νόμου: «θα οδηγήσει σε ατεκμηρίωτες πολιτικές αποφάσεις στη βάση εισηγήσεων περιστασιακών ομάδων και επιτροπών, με τις οποίες δεν θα διασφαλίζεται η συνεχής και σταθερή υποστήριξη των όποιων μεταρρυθμιστικών ενεργειών στην εκπαίδευση. Επιπλέον είναι βέβαιο ότι θα προσθέσουν απρόβλεπτο κόστος στην ελληνική οικογένεια, χωρίς ασφαλές αποτέλεσμα για τον έλληνα μαθητή.

Αποξενώνει τον νέο φορέα από την κατάρτιση των Προγραμμάτων Σπουδών και από την αναγκαία εμπλοκή του στη διαμόρφωση αρχών και προδιαγραφών του εκπαιδευτικού υλικού. Ο θεσμικός ρόλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου φαίνεται, τόσο από το σχέδιο νόμου όσο και από την πρακτική που ακολουθείται κατά το τελευταίο διάστημα, να επιφυλάσσεται σε εξωτερικές επιτροπές οριζόμενες από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας, οι οποίες θα διαμορφώνουν με τις επιλογές τους περιστασιακή και συγκυριακή εκπαιδευτική πολιτική, κατά το δοκούν».

Όλοι εμπιστεύονται το Παιδαγωγικό!

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κανείς που να αμφισβητεί τη λειτουργία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Υπήρξαν κατά καιρούς ενστάσεις για επιλογές των προέδρων του, όμως για τον βασικό κορμό του έργου που παράγει δεν υπήρξαν αντιδράσεις. Αντίθετα όλοι το σεβάστηκαν. Κι αυτό επισημαίνει η Ένωση Κύριου Προσωπικού του:

«Όλες οι μέχρι σήμερα πολιτικές ηγεσίες σε κάθε περίπτωση περιέβαλλαν με εμπιστοσύνη το πλαίσιο λειτουργίας του ΠΙ, σεβόμενες τον θεσμικό του ρόλο, καθώς και την αμεροληψία της κρίσης των συλλογικών οργάνων του. Ταυτόχρονα επέδειξαν σεβασμό στο όνομά του, στην ιστορία του και κυρίως στο ανθρώπινο δυναμικό του. Η ίδρυσή του οφείλεται, όπως γνωρίζετε, στον αείμνηστο Γεώργιο Παπανδρέου και η λειτουργία συνδέθηκε με τον Ευάγγελο Παπανούτσο, τον Λουκή Ακρίτα και πολλές άλλες φωτεινές προσωπικότητες της εκπαιδευτικής μας ιστορίας που εντάχθηκαν στο έμψυχο δυναμικό του και υπηρέτησαν με σύνεση, σωφροσύνη και ανιδιοτέλεια τον μαθητή.

Καμιά πολιτική ηγεσία δεν αλλοίωσε τον δημόσιο και ανεξάρτητο χαρακτήρα του ΠΙ και ήταν πάντοτε συνειδητή πολιτική επιλογή να στηρίζει τη λειτουργία του ΠΙ και να στηρίζεται από αυτό, ώστε να διασφαλίζονται ο ιδεολογικός, κοινωνικός και πολιτισμικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης καθώς και η ελεύθερη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής μέσα από την απρόσκοπτη διακίνηση των ιδεών, στο πνεύμα του Συντάγματος, και με γνώμονα το όφελος των μαθητών και της ελληνικής κοινωνίας.

Η εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες στηρίζεται αποκλειστικά στα Προγράμματα Σπουδών και στα βιβλία που εκπονούνται από ανοικτές ομάδες λειτουργών της ευρύτερης εκπαιδευτικής κοινότητας, με την καθοδήγηση και ευθύνη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Η εκπαιδευτική κοινότητα και η ελληνική οικογένεια, με βάση τεκμηριωμένες και δημοσιευμένες έρευνες και δηλώσεις που έλαβαν χώρα σε ουδέτερο χρόνο, αποδεικνύεται ότι εμπιστεύονται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για το έργο του. Οι αντιλήψεις περί ”παρωχημένου” και ”μη ευέλικτου” Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ελέγχονται ως ανακριβείς, αναληθείς και μεροληπτικές. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και τα μέλη του είμαστε κοινωνοί της ζητούμενης καλόπιστης και ανιδιοτελούς κριτικής που μας ασκεί η εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία, μέσα στη σύγχυση των καιρών, αναζητεί εναγωνίως τις παρεμβάσεις και τις συμβουλές του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ακόμα και για αντικείμενα πέραν των αρμοδιοτήτων μας».

Ποιος ο λόγος που καταργούν το ΠΙ;

Όταν κανείς δεν έχει αμφισβητήσει μέχρι τώρα τη λειτουργία και το έργο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, λογικό το ερώτημα που αναζητεί απάντηση, κυρία υπουργέ Παιδείας: Ποιος ο λόγος που καταργείτε, που αποδομείτε, που απαξιώνετε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο; Ποιους εξυπηρετεί η κατεδάφισή του; Μήπως τους γνωστούς «Ρεπούσηδες»; Υπάρχει αμφιβολία;

Τι πρέπει να γίνει

Ασφαλώς θα υπάρξουν κάποιοι που καλόπιστα θα πουν «τι πρέπει να γίνει; Να μείνει ή όχι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο;» Την απάντηση τη δίνει η Ένωση Κύριου Προσωπικού του ΠΙ, στο τέλος της επιστολής με τον χαρακτηρισμό «εμπιστευτικό-προσωπικό», που έστειλε παραμονή Χριστουγέννων στην υπουργό Παιδείας, κυρία Διαμαντοπούλου:

«Θεωρούμε ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο οφείλει για λόγους δημοσίου συμφέροντος να παραμείνει ”ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία υπαγόμενη απευθείας στον υπουργό Παιδείας”».


Σχολιάστε εδώ