Διαλύουν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο!
Σε νομοθετική ρύθμιση για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ) προχωρεί το υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων εντός του Οκτωβρίου. Προβαλλόμενο επιχείρημα η αναβάθμιση του ΠΙ και η ενοποίησή του με το ΚΕΕ (Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας) και τον ΟΕΠΕΚ (Οργανισμό Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών). Πραγματικός, όμως, σκοπός η ιδεολογική χειραγώγηση της εκπαίδευσης μέσα από τον απόλυτο και χωρίς φωνές αντίστασης έλεγχο της κατάρτισης των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων και της συγγραφής των σχολικών βιβλίων, εν όψει μάλιστα και των υπέρογκων κονδυλίων που έχουν προβλεφθεί στο ΕΣΠΑ. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι τα νέα βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου που πήγαν στα σχολεία μόλις τρία χρόνια πριν (και δεν έχουν καν αξιολογηθεί!) θα αντικατασταθούν με καινούργια που θα γραφτούν με βάση νέα Προγράμματα Σπουδών! Στόχος να «αξιοποιηθούν» χάριν ημετέρων τα χρήματα του ΕΣΠΑ και μάλιστα σε εποχή που λαμβάνονται πολύ επώδυνα μέτρα για τον λαό μας και περικόπτονται δραστικά συντάξεις και μισθοί.
Ήδη έχουν συσταθεί στο υπουργείο εξωθεσμικές επιτροπές (χωρίς τη συμμετοχή του ΠΙ, που κατά τον νόμο 1566/1985 αυτό και μόνο καταρτίζει τα προγράμματα σπουδών), οι οποίες ετοιμάζουν τα νέα Προγράμματα Σπουδών με την ευθύνη της γνωστής κ. Θάλειας Δραγώνα. Χρειάζεται, λοιπόν, ένα ξεδοντιασμένο «Παιδαγωγικό», που χωρίς καμιά αντίρρηση θα εγκρίνει όλα αυτά τα προγράμματα, αλλά και θα εξασφαλίζει τις αμοιβές των επιτροπών από τα χρήματα του ΕΣΠΑ.
Σύμφωνα, λοιπόν, με διακριβωμένες από το υπουργείο Παιδείας πληροφορίες μας, το «νέο Παιδαγωγικό» (στο οποίο θα ενσωματωθούν το ΚΕΕ και ο ΟΕΠΕΚ) θα ονομάζεται Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ερευνών, δηλαδή στην καλύτερη περίπτωση ετοιμάζεται ένα νέο αποτυχημένο ΚΕΕ.
Να θυμίσουμε στους αναγνώστες μας ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο είναι ο παλαιότερος ερευνητικός και συμβουλευτικός φορέας σε ζητήματα παιδείας. Υπάγεται μεν απευθείας στον εκάστοτε υπουργό Παιδείας, αλλά λειτουργεί ως ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία, αφού τα μέλη του εκλέγονται έπειτα από σχετική προκήρυξη αντίστοιχης κατά ειδικότητα θέσης, έχουν αυξημένα προσόντα (πολυετή προϋπηρεσία, διδακτορικό, σημαντικό ερευνητικό και συγγραφικό έργο κ.ά.), είναι μόνιμα και ως εκ τούτου διατυπώνουν τις προτάσεις τους προς τη ηγεσία του υπουργείου με βάση τις παιδαγωγικές και επιστημονικές απαιτήσεις και μόνον. Ιδρύθηκε το 1964 (Ν. 4379/1964) από τον τότε πρωθυπουργό και υπουργό Παιδείας Γεώργιο Παπανδρέου ως νέος αλλά και πρωτοποριακός θεσμός.
Πρώτος πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ήταν ο καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αείμνηστος Ι.Θ. Κακριδής. Στους αρχικούς στόχους του ΠΙ περιλαμβανόταν ο σχεδιασμός αλλά και η στήριξη της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης που τότε επιχειρήθηκε και στην οποία καθοριστική ήταν η συμβολή των Ευάγγελου Παπανούτσου και Λ. Ακρίτα. Την περίοδο της δικτατορίας το ΠΙ καταργήθηκε και στη Μεταπολίτευση (Ν. 186/1975) ιδρύθηκε το «Κέντρο Εκπαιδευτικών Μελετών και Επιμορφώσεως» (ΚΕΜΕ), οι αρμοδιότητες του οποίου ήταν αντίστοιχες με αυτές του ΠΙ. Το 1985 (Ν. 1566) καταργήθηκε το ΚΕΜΕ με υπουργό τον Απόστολο Κακλαμάνη και επανιδρύθηκε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Τώρα, λοιπόν, καταρτίζονται τα νέα Προγράμματα Σπουδών ερήμην του ΠΙ (για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης από το 1964), ενώ με την υποβάθμισή του –και με βάση τα όσα προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο που ετοιμάζεται– θα μπορεί η εκάστοτε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να ελέγχει ιδεολογικά το περιεχόμενο της εκπαίδευσης (όνειρο πολλών διατελεσάντων υπουργών Παιδείας!), γεγονός επικίνδυνο και φασιστικό.
Και όλα αυτά γίνονται κάτω από τη μύτη του πρωθυπουργού που ελπίζουμε να τους πάρει χαμπάρι και να τους εξαποστείλει διατηρώντας τη φυσιογνωμία του ΠΙ, αλλά και ενισχύοντάς το, ώστε να εξυπηρετεί τις πραγματικές εκπαιδευτικές ανάγκες έτσι όπως ταιριάζει σε έναν εκπαιδευτικό θεσμό που ο Ευάγγελος Παπανούτσος εμπνεύσθηκε και ο παππούς του και ο πατέρας του νομοθέτησαν.