Πολυνομοσχέδιο χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των Αρχηγών

Όπως είχαμε γράψει σε προηγούμενο φύλλο μας, κατετέθη την προηγούμενη Τετάρτη το πολυνομοσχέδιο για την εξέλιξη των στελεχών των ΕΔ, την «κάθετη» δομή διοίκησης και τη δομή δυνάμεων των ΕΔ, στρατολογικά και εξοπλιστικά θέματα. Είναι απορίας άξιο πώς τόσα πολλά διαφορετικής υφής θέματα περιλήφθηκαν σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο το οποίο εναγωνίως προωθείται από την κυβέρνηση για ψήφιση από το Γʼ Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Όταν πριν από έναν μήνα παρουσιάστηκαν οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου, όλοι θεώρησαν ότι ήταν προϊόν συλλογικής και αρμονικής συνεργασίας του υπουργού με τα Γενικά Επιτελεία. Όμως συνέβη το απίστευτο: Μετά την ευρεία συνέντευξη Τύπου του κ. Βενιζέλου την 30ή Ιουλίου 2010, να κληθούν τα Γενικά Επιτελεία μέσα στον Αύγουστο να σχολιάσουν το υπουργικό πόνημα. Έκπληκτοι οι επιτελείς του Πενταγώνου διαπίστωσαν ότι το νομοσχέδιο δεν είναι λειτουργικό, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιλύει και απάντησαν με ένα κείμενο παρατηρήσεων και προτάσεων περίπου 30 σελίδων.

Δυστυχώς όμως ελάχιστες από αυτές τις παρατηρήσεις ελήφθησαν υπόψη από τον κ. ΥΕΘΑ και έτσι το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που κατετέθη στη Βουλή μακράν απέχει από αυτό που ανέμεναν τα στελέχη. Αύριο, Δευτέρα, ξεκινάει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση επί του νομοσχεδίου και όπως μαθαίνουμε η αξιωματική αντιπολίτευση διά του Τομεάρχη Άμυνας βουλευτή Σερρών Θεόφιλου Λεονταρίδη θα προσπαθήσει να αλλάξει πολλές διατάξεις του που θεωρείται ότι κινούνται σε λάθος κατεύθυνση. Για τον λόγο αυτό το Σαββατοκύριακο έγιναν διαδοχικές συσκέψεις.

Μερικά σημεία του νομοσχεδίου δεν αντέχουν ούτε και στην καλόπιστη κριτική. Για παράδειγμα, η σύσταση «Συμβουλίων Μεταθέσεων» των κλάδων παραπέμπει σε κομματικά παραμάγαζα, ενώ οι διατάξεις για τις «ενδικοφανείς προσφυγές» των στελεχών που προσφεύγουν επειδή μπορεί να διαφωνούν με τη μετάθεσή τους ή με την κρίση τους από τα αρμόδια Συμβούλια Κρίσεων είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσουν μεγάλες καθυστερήσεις και προβλήματα στη λειτουργία του Στρατεύματος. Η διάταξη για την αυτοπρόσωπη παρουσία των κρινόμενων στελεχών στα Συμβούλια μόνο ως «λαϊκίστικη» μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού είναι δεδομένο ότι δεν μπορούν να μετακινηθούν τα χιλιάδες στελέχη που κρίνονται κάθε χρόνο.

Όπως αναμενόταν, ο βασικός όρος των 35 ετών πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας που συντελείται με αύξηση των ετών παραμονής σε κάθε βαθμό καθώς και τα 5 έτη πλασματικής υπηρεσίας ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των 40 συντάξιμων ετών, είναι βασικό στοιχείο του νέου νομοσχεδίου. Όπως επίσης και η δημιουργία μιας επιπλέον κρίσης των στελεχών (κρίση κατʼ απόλυτον εκλογή), για την οποία όμως εκφράζονται ήδη ενστάσεις από τους επιτελείς του Πενταγώνου.

Επικοινωνιακής υφής μπορεί να χαρακτηριστεί η διάταξη για τους Ειδικούς Έφεδρους Οπλίτες, αφού είναι άγνωστος ο αριθμός που θα προσληφθεί, η αμοιβή τους κ.λπ. Μπορεί κάποιος να τα προσομοιάσει με τα «stage» των κυβερνήσεων Σημίτη και Καραμανλή. Και να φανταστεί κανείς ότι υπάρχει ο επιτυχημένος θεσμός των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης (ΟΒΑ) που ουσιαστικά έμεινε ανενεργός λόγω της οικονομικής δυσπραγίας.

Οι μεταβολές επίσης που γίνονται στα εξοπλιστικά, αλλάζοντας ουσιαστικά τις ονομασίες των εξοπλιστικών προγραμμάτων από ΕΜΠΑΕ σε «Τριετές Κυλιόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών», γίνονται μόνο και μόνο επειδή υπάρχει αδυναμία σύνταξης του ΕΜΠΑΕ 2011-15 και για να κερδίσει χρόνο η κυβέρνηση. Είναι τουλάχιστον αθώο κάποιοι να νομίσουν ότι γίνεται πράγματι κάποια τομή στα εξοπλιστικά των ΕΔ με το παρόν νομοσχέδιο.


Σχολιάστε εδώ