Ζητούμενο η εξασφάλιση της αντικειμενικότητας

Το νομοσχέδιο βασίζεται στο προσχέδιο που είχε συνταχθεί επί υπουργίας Μεϊμαράκη, αλλά είναι σαφώς βελτιωμένο. Φέρνει τομές στις διαδικασίες εξέλιξης των στελεχών, εισάγει την υποχρεωτική 35ετή πραγματική υπηρεσία (συν 5 πλασματικά, σύνολο 40 συντάξιμα) αυξάνοντας τον χρόνο παραμονής ανά βαθμό, δημιουργεί εκ των πραγμάτων την «παράλληλη επετηρίδα», θεσμό που υπάρχει σε όλη την Ευρώπη, και εισάγει την κρίση και προαγωγή «κατ’ απόλυτον εκλογήν» από τον βαθμό του Αντισυνταγματάρχη. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ένας αντισυνταγματάρχης με δύο χρόνια στον βαθμό θα μπορεί να προαχθεί κατ’ απόλυτον εκλογήν στον βαθμό του Συνταγματάρχη και τον επόμενο χρόνο στον βαθμό του Ταξίαρχου και να παραμείνει στους ανώτατους βαθμούς μέχρι συμπλήρωσης της 35ετίας, ή και ακόμη να έχουμε περιπτώσεις αρχηγών 45άρηδων, όπως συνέβη πριν από μερικά χρόνια στις ΗΠΑ, που αρχηγός του Ναυτικού έγινε ένας λαμπρός Αξιωματικός μόλις 45 ετών.

Συνεπώς η εξασφάλιση της αντικειμενικότητας της κρίσης, τα απαραίτητα προσόντα, οι απαραίτητες μετεκπαιδεύσεις κ.λπ., που θα πρέπει να έχει ένα στέλεχος για να κριθεί προακτέος κατ’ απόλυτον εκλογήν, αποκτούν κρίσιμη σημασία και βαρύτητα. Πηγές αναφέρουν ότι αυτά θα ρυθμίζονται με μελλοντικό Προεδρικό Διάταγμα, κάτι το οποίο, εφόσον ισχύσει, δημιουργεί πολλά ερωτήματα, διότι οι διαδικασίες αξιολόγησης και εξασφάλισης της αντικειμενικότητας θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο ίδιο το νομοσχέδιο.

Πληροφορίες επίσης αναφέρουν ότι στις διατάξεις προβλέπεται ότι ακόμη κι αν κάποιοι Αξιωματικοί έχουν κριθεί προακτέοι κατ’ απόλυτον εκλογήν και συμπληρώνουν 35ετία, εφόσον δεν υπάρχουν κενές θέσεις στον επόμενο βαθμό, τότε θα αποστρατεύονται. Η διάταξη αυτή επιτρέπει, με άλλα λόγια, την παραμονή «ημετέρων» για πολλά έτη στους ανώτατους βαθμούς και την αποστρατεία εξίσου ικανών στελεχών που, ελλείψει θέσεων, θα απομακρύνονται.

Σκοτάδι υπάρχει και για μια σειρά νέων διαδικασιών που εισάγει το νομοσχέδιο, όπως ο ρόλος του «Σώματος των Νομικών Συμβούλων της Στρατιωτικής Υπηρεσίας», το «σύστημα ενδικοφανών προσφυγών», οι «διοικητικές προσφυγές» των στελεχών και η αποτελεσματικότητά τους κ.λπ., θέματα που θα αποτελέσουν σημεία συζήτησης μόλις δοθούν τα κείμενα στη δημοσιότητα.

Ενστάσεις πάντως διατυπώνονται και για το άλλο σκέλος του νομοσχεδίου, αυτό της «κάθετης» διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων και συγκεκριμένα της διοικητικής υπαγωγής των τριών κλάδων (Στρατού, Ναυτικού, Αεροπορίας) στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ. Μέχρι σήμερα ο Α/ΓΕΕΘΑ διατηρούσε την επιχειρησιακή διοίκηση των κλάδων, όχι όμως και τη διοικητική, που ήταν δικαιοδοσία των Αρχηγών των κλάδων. Στελέχη του Πενταγώνου αναφέρουν ότι με τη νέα κατάσταση είναι πολύ πιθανόν να παρατηρούνται συχνά διχογνωμίες μεταξύ του Α/ΓΕΕΘΑ και των Αρχηγών των κλάδων για διοικητικές αποφάσεις, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συνοχή της στρατιωτικής ηγεσίας και του στρατεύματος.

***

Λεπτομερής αναφορά στην «τρόικα»
Το υπουργείο Άμυνας υποβάλλει λεπτομερώς με όλες τις τεχνικές περιγραφές το πρόγραμμα κατασκευής φρεγατών στην «τρόικα». Είναι η πρώτη φορά, μετά τον πόλεμο, που ο Στρατός, ως γενική έννοια, αναφέρεται σε μια ξένη Αρχή. Ουδέν απόρρητον όταν η κατοχή ενός τέτοιου εγγράφου μπορεί να σύρει έναν πολίτη στο δικαστήριο για κατασκοπεία. Και πάμε πιο κάτω. Τους πληροφορούν ότι θα ενημερωθούν κατά γράμμα στα του νέου ΕΜΠΑΕ, όταν θα εγκριθεί τον Σεπτέμβριο! Φυσικά, το ερώτημα «ποιος κυβερνά αυτήν τη χώρα» δεν πρέπει να τεθεί. Έχει απαντηθεί.

***

Τεθωρακισμένα οχήματα (ΤΟΜΑ)
• Το ΓΕΣ, επιθυμώντας να προσφέρει στην πολιτική ηγεσία εναλλακτικές λύσεις για τα ΤΟΜΑ, πραγματοποιεί, με την άδεια του υπουργού βέβαια, έρευνα για αξιολόγηση μεταχειρισμένων, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς.
• Μετά την απόρριψη του γερμανικού MARDER, εξετάζεται η περίπτωση των αμερικανικών Μ2ΑΟ BRANDLEY.
• Σύντομα μεταβαίνει στις ΗΠΑ επιτροπή, να επιθεωρήσει το διαθέσιμο υλικό και να εκτιμήσει τις απαιτήσεις εκσυγχρονισμού. Ίδωμεν…

Απορία
• Στο περιβόητο Μνημόνιο της «τρόικας» υπάρχουν περιορισμοί και απαγορεύσεις για αμυντικές δαπάνες;
• Μήπως οι γκαουλάιτερς της χώρας φρόντισαν και τον κήπο τους;

Η καταστροφή των ναρκών
και ο κ. Μπεγλίτης
• Στο φύλλο της 11/7 είχαμε δημοσιεύσει τεκμηριωμένο ρεπορτάζ που αφορούσε την κήρυξη ως έκπτωτων των ΕΑΣ (κράτος) από το ΥΕΘΑ (κράτος) με ασθενή επιχειρήματα και επιπλέον την επιβολή προστίμου-ρήτρας από το δεύτερο στα πρώτα, που είναι εντελώς φαλιρισμένα και δεν έχουν να πληρώσουν μισθούς.
• Επιμείναμε και επιμένουμε ότι πρόκειται περί φαρσοκωμωδιοτραγωδίας, που μόνο στην Ελλάδα μπορεί να συναντηθεί τούτες τις τραγικές ημέρες για τις Ένοπλες Δυνάμειςν και την Αμυντική Βιομηχανία.
• Ο κ. Μπεγλίτης, συμπαθής πολιτικός, είναι εντελώς ανυποψίαστος σε ό,τι αφορά τα κοράκια που συναπαρτίζουν τον χώρο των προμηθειών και τα άθικτα εσωτερικά τους κυκλώματα. Μας έστειλε μια επιστολή για το θέμα, που δεν πείθει. Δεν του τα είπαν καλά οι δικοί του. Δεν κηρύσσουν έκπτωτη μια γονατισμένη κρατική εταιρεία μετά από δύο μήνες λόγω αιτήματος ή παράκλησής της να παραταθεί ο χρόνος εκτέλεσης της σύμβασης. Δεν σπεύδουν να πανηγυρίσουν ότι θα κάνουν απευθείας ανάθεση σε εταιρεία του εξωτερικού… Όταν η υπόθεση αυτή φτάσει στο τέρμα της, θα δούμε ποιος θα δικαιωθεί… Η ζημιά, όμως, θα έχει γίνει.
• Μόλις προ μηνός, κύριοι του υπουργείου, δηλώνατε ότι κηρύσσετε τον πόλεμο στις απευθείας αναθέσεις χωρίς διαγωνισμό, και τώρα επιχειρείτε αυτήν τη μεθόδευση για δουλειά που έχετε αφαιρέσει από κρατική εταιρεία, στη συνέλευση της οποίας εκπροσωπείτε το ελληνικό κράτος.

Οι γίγαντες των οπλικών συστημάτων
• Δημοσιεύθηκε ο πίνακας των 100 μεγαλύτερων βιομηχανικών κολοσσών οπλικών συστημάτων (Defense News, 28/6).
• Πρώτη, παγκοσμίως, η LOCKHEED-MARTIN (ΗΠΑ), αυτή που μας πουλάει τα F-16 και C-130, δεύτερη η ΒΑΕ (Αγγλία) και τρίτη η BOEING. Στην πρώτη δεκάδα οι εφτά είναι αμερικανικές, μία ευρωπαϊκή πολυεθνική, η EADS, και μία ιταλική, η FINMECANICA.
• Από τις γαλλικές πρώτη είναι η THALES (12η στον πίνακα) και από τις γερμανικές η REINMETALL (30), τις ρωσικές η ALMAZ-ANTEI (22) και τις σουηδικές η SAAB (39).
• Στην 86η θέση καμαρώνει η τουρκική ASELSAN με 96,1% στρατιωτικά προϊόντα.
• Όχι, ούτε ΕΑΣ ούτε ΕΑΒ ούτε ΕΛΒΟ υπάρχουν, και δεν θα υπήρχαν ακόμη κι αν ο πίνακας περιείχε 500 φίρμες. Κι αυτό είναι το όνειδος των τελευταίων κυβερνήσεων που σκόρπισαν χρυσάφι για εξοπλισμούς και δεν κατόρθωσαν να στήσουν ούτε μία σωστή Αμυντική Βιομηχανία.

Αυτή είναι…
• Η οικονομική, πατριωτική και συμφέρουσα πολιτική στους εξοπλισμούς. Εννοώ η τουρκική!
• Όπως διαβάζω στο τελευταίο τεύχος έγκυρου ξένου περιοδικού, επί δύο χρόνια έχει ρίξει στο καναβάτσο και χτυπάει συστηματικά τους δύο ανταγωνιστές (ιταλική AGUSTA WESTLAND και αμερικανική SIKORSKY) για τη συμπαραγωγή (όχι προμήθεια) 150 μεταφορικών ελικοπτέρων.
• Σε κάθε νέο γύρο διαπραγματεύσεων απαιτεί μικρότερη τιμή, μεγαλύτερη εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή, περισσότερα αντισταθμιστικά. Άσος στο παζάρι η Άγκυρα…

Όχι παρασυμβούλους,
αρκετό κακό έκαναν…
• Το «βιολί» συνεχίζεται. Υπάρχουν κάποιοι «σύμβουλοι» παντελώς άσχετοι και ανεύθυνοι, που εισηγούνται στον υπουργό διάφορες αναδιατάξεις, όπως π.χ. την κατάργηση της Στρατιάς.
• Οι μόνοι σύμβουλοι της πολιτικής εξουσίας, και για λόγους νομιμότητας αλλά και ουσίας, είναι οι Αρχηγοί Επιτελείων. Ο υπουργός, φυσικά, μπορεί να έχει ιδέες και να τις δίνει προς επεξεργασία και εισήγηση μόνο στους Αρχηγούς. Οι παρασύμβουλοι πάντα κάνουν κακό…

***

Άλλα 23 εκατ. ευρώ ενέκρινε η Υποεπιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής την περασμένη Πέμπτη για την επιμήκυνση της ζωής των κατευθυνόμενων βλημάτων ΟΣΑ και την υποστήριξη των ΤΟR Μ1. Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι…

***

• Με μια λιτή ανακοίνωση το ΥΕΘΑ μάς πληροφορεί ότι ο κ. υπουργός δέχθηκε (μετά φανών και λαμπάδων, όπως πληροφορηθήκαμε) τον επιχειρηματία κ. Λιακουνάκο. Η διαφάνεια του υπουργείου απαγορεύει να ξέρουμε τι συζήτησαν οι δύο άντρες. Ξέρουμε, όμως, ότι η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μετά τη θυελλώδη συζήτηση που έγινε στη Βουλή κατόπιν ερώτησης του κ. Καρατζαφέρη για τις ρωγμές των καινούργιων αρμάτων LEO II και την ανυπαρξία του συστήματος αυτοπροστασίας των F-16, που αμφότερα τα εκπροσωπεί ο κ. Λιακουνάκος. Αν το κράτος είχε στοιχειώδη αξιοπρέπεια, όση του απέμεινε από τις προηγούμενες περιπτώσεις, θα έπρεπε να κηρύξει τον κ. Λιακουνάκο persona non grata, διότι:
– Δεν έχει παραδώσει τα συστήματα αυτοπροστασίας των F-16 (επί 3ετία).
– Τα άρματα που εκπροσωπεί έχουν ρωγμές.
– Το σύστημα ηλεκτρονικής προστασίας Στρατού (προκαταβολή 15 εκατ. ευρώ) είναι ανύπαρκτο.
– Τα ραντάρ TRQ 37 που μας πούλησε υπολειτουργούν κ.ά.
• Ένα ήσυχο τριήμερο το περασμένο Σαββατοκύριακο, πέρασαν οικογενειακώς ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγ. Βενιζέλος και ο αναπληρωτής του Π. Μπεγλίτης, στα θέρετρα Αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού στην Αγία Μαρίνα. Προσκεκλημένοι του Αρχηγού του Ναυτικού, Αντιναύαρχου Δ. Ελευσινιώτη, απόλαυσαν τις ανέσεις του θέρετρου, την καθαρή θάλασσα και γεύτηκαν τις λιχουδιές από την ψησταριά, το εστιατόριο και το ουζερί της «μονάδας». Η παρουσία των υπουργών ήταν ομολογουμένως διακριτική, με τη συνοδεία πάντα του Αρχηγού και μόνον αυτού, κάτι που σχολιάστηκε αρνητικά. Και μια λεπτομέρεια: Την Παρασκευή το βράδυ είχε προσκληθεί σε δείπνο στην Αγία Μαρίνα και όλη η στρατιωτική ηγεσία. Πάντα τέτοια παιδιά…
• Και μια και μιλάμε για την Αγία Μαρίνα, ποιανού ήταν η φαεινή ιδέα να καταργήσει τον ιδιαίτερο χώρο φαγητού των ανώτατων Αξιωματικών; Τόσα χρόνια υπήρχε αυτός ο μικρός χώρος για τους ανώτατους, σε ένδειξη σεβασμού της προσφοράς τους στο Πολεμικό Ναυτικό. Τώρα που έχουμε «πλέρια Δημοκρατία» κάποιοι το κατάργησαν. Όμως τότε ας βάλουν και σε κλήρωση μεταξύ των δικαιούχων τα σπίτια και τα διαμερίσματα του θέρετρου, από το σπίτι του Αρχηγού μέχρι το τελευταίο διαμέρισμα ξενοδοχείου. Και ας δούμε λοιπόν τον Ανθυποπλοίαρχο να κληρώνεται και να παίρνει το σπίτι του Αρχηγού, και τον Αρχηγό να παίρνει ένα διαμέρισμα ξενοδοχείου… Δύο μέτρα και δύο σταθμά; Τι λέτε, κύριε υπαρχηγέ που είστε υπεύθυνος;

***

• Το δημοσίευμά μας της προηγούμενης Κυριακής για το μετέωρο καθεστώς του Ελληνικού Τάγματος Μηχανικού στο Αφγανιστάν (ΤΕΣΑΦ) έφερε με ερώτησή του στη Βουλή, ο τομεάρχης Άμυνας της ΝΔ Θεόφιλος Λεονταρίδης. Ρωτά τον ΥΕΘΑ Ευάγ. Βενιζέλο αν αληθεύει ότι το ΤΕΣΑΦ από τον Νοέμβριο του 2009 παραμένει εκτός επιχειρησιακού ελέγχου του διοικητού της ISAF και ουσιαστικά εκτός επιχειρησιακού έργου, αφού ο τομέας της Καμπούλ δεν έχει πλέον ανάγκη από Τάγμα Μηχανικού, και γιατί μέχρι τώρα δεν έχει ενταχθεί στη ΝΑΤΟϊκή εκπαιδευτική αποστολή στο Αφγανιστάν (NTM-A) που ήταν η εναλλακτική πρόταση της Ελλάδας;


Σχολιάστε εδώ