Δεν ξέρετε τι τραβάμε στα σχολεία…

Αγαπητέ κύριε Μάκη,

Διάβασα στο «ΠΑΡΟΝ της Κυριακής» την άδικη –κατ’ εμέ– επίθεσή σας κατά των καθηγητών. Παρόλο που δεν διδάσκω στο Λύκειο, θα ήθελα να σας ενημερώσω για κάποια πράγματα που –πιθανόν– αγνοείτε:

1) Ξέρετε ότι στο Δημοτικό υπάρχει οδηγία να μη διορθώνουν τα λάθη των μαθητών; Ποιος έδωσε αυτήν την οδηγία;

2) Ξέρετε ότι τα βιβλία (και τα νέα) είναι κακογραμμένα και πυκνογραμμένα, ώστε να προκαλούν απέχθεια στους μαθητές;

3) Ξέρετε ότι δεν υπάρχει πειθαρχία στα σχολεία; Ξέρετε ότι ο καθηγητής έχει να αντιμετωπίσει την εριστική συμπεριφορά μαθητών μέσα στην τάξη ή έξω από αυτήν, με την κάλυψη του υπουργείου Παιδείας και των γονιών του και των συνδικαλιστών «μαθητών»; Ξέρετε ότι ακόμα και η φωνή στον ατακτούντα μαθητή θεωρείται «ψυχολογική βία»; Ξέρετε ότι οι γονείς προστατεύουν τα «κανακάρια» τους όταν αυθαιρετούν, απειλώντας τους καθηγητές με πειθαρχικά; Ξέρετε ποιος κατάργησε την τήρηση της πειθαρχίας στα σχολεία, ποιος έδωσε υπερβολικά δικαιώματα σε ανήλικους μαθητές; Εκεί, ίσως, βρείτε μια από τις βασικές αιτίες διάλυσης του δημόσιου σχολείου.

4) Ξέρετε ότι το σύστημα εκπαίδευσης είναι τέτοιο ώστε είναι πρακτικά ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΥΝΑΤΟΝ να μείνει μαθητής Λυκείου στην ίδια τάξη; Ξέρετε ότι οι τοπικές κοινωνίες και οι τοπικοί παράγοντες πιέζουν ασφυκτικά τους καθηγητές να μην αφήνουν μαθητές στην ίδια τάξη; Ξέρετε ότι το ίδιο το υπουργείο Παιδείας αφήνει παιδιά με ειδικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες στα σχολεία και ύστερα ασκεί έμμεσες πιέσεις να λαμβάνουν τα παιδιά αυτά απολυτήριο Γυμνασίου και Λυκείου, ασκώντας «πελατειακή» πολιτική;

5) Αγνοείτε ότι το σύστημα οδηγεί τα παιδιά σε απαξίωση του δημόσιου σχολείου; Μήπως σας διαφεύγει ότι τα παιδιά νοιάζονται (όσα νοιάζονται και δεν έχουν δουλειές από τους γονείς ή χρήματα για να σπουδάσουν στο εξωτερικό) μόνο για τα 6 μαθήματα που θα δώσουν στις πανελλαδικές, αφού ο βαθμός στην Α΄ και Β΄ Λυκείου δεν μετρά καθόλου στην εισαγωγή τους; Μήπως σας διαφεύγει ότι είναι αδύνατο το μάθημα στο Λύκειο, σε μεγάλα τμήματα, όπου η πλειοψηφία είτε έχει κάνει την ύλη στο φροντιστήριο, είτε νοιάζεται μόνο για το απολυτήριο Λυκείου; Μήπως σας διαφεύγει ότι το δημόσιο σχολείο αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα ολιγομελή και ΟΜΟΙΟΓΕΝΗ τμήματα των φροντιστηρίων ή τα κλειστά τμήματα ή τα ιδιαίτερα μαθήματα, λόγω απαξίωσής του από το ίδιο το υπουργείο, το οποίο δεν έχει δώσει σαφείς οδηγίες για τη διδασκαλία μαθημάτων, όπως η έκθεση, η λογοτεχνία, η μελέτη των ιστορικών πηγών, ούτε στους καθηγητές, ούτε στους μαθητές, οπότε αυτό είναι ένας βασικός λόγος αποτυχίας των παιδιών και λόγος της αναβαθμολόγησης;

6) Αγνοείτε ότι ένα μεγάλο μέρος των μαθητών είναι είτε παιδιά που ανήκουν στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, είτε παιδιά μεταναστών, είτε από ακριτικά χωριά και νησιά, είτε από υποβαθμισμένες περιοχές των μεγαλουπόλεων; Ένα μεγάλο μέρος των αποτυχόντων είναι παιδιά τέτοιων κατηγοριών, που δεν γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα λόγω καταγωγής ή οικονομικής ανέχειας.

Με αυτά που γράφω δεν αμνηστεύω την αδιαφορία κάποιων εκπαιδευτικών. Αλλά είναι άδικο να μη λαμβάνετε υπόψη σας όλες αυτές τις παραμέτρους (και προφανώς υπάρχουν και άλλες) και να στοχοποιείτε μια κατηγορία ανθρώπων με γενικεύσεις που δεν ταιριάζουν στο ήθος και ύφος της εφημερίδας σας, αποδίδοντάς τους όλη την ευθύνη για τα κακώς κείμενα της εκπαίδευσης και αγνοώντας τον κεντρικό ρόλο του υπουργείου Παιδείας και την κακή νοοτροπία (ή αδιαφορία) μαθητών και γονιών που θέλουν ή απαιτούν βαθμούς και προαγωγή χωρίς προσπάθεια.

Με τιμή
Μ. Ν.

ΥΓ.: Μήπως έπαιξε ρόλο στην ψυχολογία των μαθητών και η κατάργηση της βάσης του 10, οπότε πήγαν να γράψουν χωρίς εντατικές επαναλήψεις και χωρίς κόπο; Μήπως έπαιξε ρόλο η διάλυση του σχολείου με την αύξηση κατά 30% του ορίου απουσιών, που βοήθησε στη διάλυση του σχολείου μετά το Πάσχα;


Σχολιάστε εδώ