Γιατί ο Παπανδρέου πήγε τώρα σε σύγκρουση με τους φορτηγατζήδες
Κι όταν του επισημάνθηκε ότι οι αντοχές του κόσμου έχουν και όρια, η απάντηση ήταν τώρα να περάσουν όλα τα μέτρα. Που σημαίνει ότι θέλει ο πρωθυπουργός να πάει στη Θεσσαλονίκη χωρίς να έχει… εκκρεμότητες. Και παράλληλα να έχει περάσει το μήνυμα ότι δεν κάνει πίσω.
Και ο σχεδιασμός που έχει εκπονήσει το Μέγαρο Μαξίμου προβλέπει το κλείσιμο όλων των θεμάτων αιχμής μέχρι το τέλος του 2010. Στην περίπτωση μάλιστα των φορτηγατζήδων, εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι ο κλάδος δεν είχε ουσιαστική υποστήριξη από καμιά πολιτική πτέρυγα, η κυβέρνηση έκανε «επίδειξη πυγμής» προκειμένου να στείλει «μήνυμα» προς όσες επαγγελματικές ομάδες επιχειρήσουν στο μέλλον, θιγόμενες από τα μέτρα, να… στασιάσουν! Παράλληλα θέλησε ίσως να διαβεβαιώσει τους εκπροσώπους της «τρόικας» που βρίσκονται στην Αθήνα ότι υλοποιούν κατά γράμμα τις εντολές τους αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις και το πολιτικό κόστος.
Οι εντολές του πρωθυπουργού προς τους αρμόδιους υπουργούς είναι σαφείς και κατηγορηματικές: Η κυβέρνηση πρέπει να εκμεταλλευθεί τον πολιτικό χρόνο που έχει στη διάθεσή της, αλλά και την ανοχή των πολιτών, στη βάση του ότι δεν υπάρχει εναλλακτική πρόταση για να προωθήσει τις διαρθρωτικές αλλαγές που προκαλούν κοινωνικές αντιδράσεις και επιφέρουν πολιτικό κόστος. Πέραν αυτών, στο Μαξίμου γνωρίζουν πολύ καλά ότι το 2011 θα είναι ακόμη πιο δύσκολη χρονιά από οικονομικής απόψεως, ενώ θα έχουν εξαντληθεί και τα τελευταία ψήγματα κοινωνικής συναίνεσης. Στο πλαίσιο αυτό, το φθινόπωρο η κυβέρνηση θα προχωρήσει στο «άνοιγμα» όλων σχεδόν των κλειστών επαγγελμάτων, στα οποία περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, συμβολαιογράφοι, δικηγόροι, πολιτικοί μηχανικοί, φαρμακοποιοί, ιδιοκτήτες ταξί κ.ά. Στο επιτελείο του πρωθυπουργού υποστηρίζουν ότι αν περάσουν
«αναίμακτα» τον… κάβο με τους ιδιοκτήτες φορτηγών (που θεωρούνται από τους πλέον «σκληρούς» και «μαχητικούς» κλάδους) και επιβάλουν τις αποφάσεις τους, κανείς δεν θα τολμήσει στο μέλλον να συγκρουστεί με την κυβέρνηση.
Ωστόσο, βουλευτές, ακόμη και υπουργοί που δεν συμμερίζονται την αισιοδοξία των πρωθυπουργικών συνεργατών, διαβλέπουν έξαρση της «λαϊκής αγανάκτησης» και προειδοποιούν για «καυτό φθινόπωρο». Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν ότι πρέπει η κυβέρνηση να είναι λιγότερο αυταρχική και περισσότερο διαλλακτική, ενώ ζητούν καλύτερη διαχείριση και σε επικοινωνιακό επίπεδο. Τα μηνύματα που φθάνουν στο Μαξίμου από όλα τα σημεία της επικράτειας περιγράφουν το αρνητικό κλίμα για την κυβέρνηση και πολλά στελέχη εκτιμούν (και φοβούνται) ότι αυτό θα αποτυπωθεί στο αποτέλεσμα των εκλογών του Νοεμβρίου. Κι ότι το ΠΑΣΟΚ θα υποστεί βαριά ήττα.
Ενώ μέχρι τις πρωινές ώρες του Σαββάτου φαινόταν ότι η σύγκρουση με τους ιδιοκτήτες φορτηγών οδηγείτο στα άκρα, με απρόβλεπτες εξελίξεις και συνέπειες, στο εσωτερικό της κυβέρνησης ήταν έντονη η αμφισβήτηση για τους χειρισμούς του αρμόδιου υπουργού Δημήτρη Ρέππα. Συνάδελφοί του τους απέδιδαν στην απειρία του σε διαπραγματεύσεις με ξένους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Υποδομών έστειλε το κείμενο του νομοσχεδίου στις Βρυξέλλες και του εστάλη πίσω αφού πρώτα οι κοινοτικοί παράγοντες είχαν προχωρήσει σε αρκετές και ουσιαστικές διορθώσεις και παρότι είχε ενστάσεις υποχρεώθηκε να το καταθέσει. Το γεγονός αυτό περιόρισε αισθητά τα περιθώρια διαπραγματεύσεων με τους ιδιοκτήτες φορτηγών, με τους τελευταίους να τον κατηγορούν για αιφνιδιασμό. Στο μεταξύ η απόφαση της κυβέρνησης να τους επιστρατεύσει δεν είχε μέχρι και χθες ουσιαστικά αποτελέσματα, καθώς καθυστέρησε η επίδοση των «φύλλων πορείας», ενώ οι ίδιοι δήλωναν αποφασισμένοι να μη συμμορφωθούν. Το μήνυμα της κυβέρνησης ήταν σαφές: Τα στοιχεία όλων των παραβατών θα διαβιβάζονται στους αρμόδιους Εισαγγελείς για την άσκηση ποινικών διώξεων και παράλληλα θα εφαρμοσθούν όλες οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία διοικητικές κυρώσεις που φθάνουν μέχρι και στην αφαίρεση αδειών.