Έρχεται το φθινόπωρο σκληρό «Μνημόνιο Β»!

Μέσα στην εβδομάδα, οι ελεγκτές της «τρόικας» θα παραχωρήσουν για δεύτερη φορά συνέντευξη Τύπου, για να εκθέσουν στην ελληνική κοινή γνώμη τα βασικά συμπεράσματα των εξαντλητικών ελέγχων τους, που επεκτάθηκαν σε όλα τα συναρμόδια υπουργεία. Λίγο αργότερα θα δοθεί στη δημοσιότητα το πλήρες κείμενο της έκθεσης προόδου, που θα ανοίξει το ταμείο των διεθνών πιστωτών της χώρας για την εκταμίευση της δεύτερης δόσης του δανείου (9 δισ. ευρώ, που θα καταβληθούν στην Ελλάδα το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου).

Από το κείμενο αυτής της έκθεσης, σύμφωνα με πληροφορίες, θα φανεί ότι το Μνημόνιο και τα μέτρα του δεν εκλαμβάνονται από την «τρόικα» των πιστωτών της χώρας ως μια σταθερή «συνταγή» για την τριετία, η οποία συμφωνήθηκε από την κυβέρνηση και εγκρίθηκε από τη Βουλή. Αλλά η «τρόικα» θα κρατά το δικαίωμα να τροποποιεί στην πορεία τα μέτρα και, με μια διαδικασία που δεν είναι ακόμη πολύ σαφής, θα νομιμοποιείται να υποδεικνύει αλλαγές στην κυβέρνηση. Έτσι, ουσιαστικά σε κάθε τρίμηνη έκθεση προόδου τα μέτρα και το χρονοδιάγραμμα του Μνημονίου θα αλλάζουν, κυρίως προς την κατεύθυνση της επιτάχυνσης συγκεκριμένων δράσεων.

Για παράδειγμα, το «Μνημόνιο Β», αν μπορούν να αποκληθούν έτσι οι αλλαγές που θα περιλαμβάνονται στην προσεχή έκθεση προόδου, θα δίνει το σήμα άμεσης επιτάχυνσης δύο διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που αναμένεται να προκαλέσουν νέους γύρους κοινωνικών συγκρούσεων και πολιτικών αντιπαραθέσεων.

Η πρώτη μεταρρύθμιση θα αφορά την εξυγίανση των προβληματικών ΔΕΚΟ των μεταφορών, με ρυθμούς πολύ ταχύτερους από το αρχικά αναμενόμενο. «Πιλότος» θα γίνει ο ΟΣΕ, που θα περάσει διά πυρός και σιδήρου για να «εξυγιανθεί», δηλαδή να πάψει να δημιουργεί ανεξέλεγκτα ανοίγματα, που καλύπτονται ως τώρα με τραπεζικό δανεισμό με κρατικές εγγυήσεις, οι οποίες κάποτε καταπίπτουν και επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος. Με το γνωστό δόγμα «πονάει το δόντι, κόβουμε το κεφάλι», η «τρόικα» επιδιώκει να επιβάλει ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει δραστική συρρίκνωση του μεταφορικού έργου, ιδιωτικοποίηση και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας, με παράλληλη μεταφορά των συσσωρευμένων χρεών στο Δημόσιο, για να επιβαρυνθεί το χρέος κατά 10 δισ. ευρώ περίπου και να γίνει ένα υποτιθέμενο «νέο ξεκίνημα», χωρίς συνεχή δημιουργία ελλειμμάτων. Ανάλογα προγράμματα εξυγίανσης θα εφαρμοσθούν και στις άλλες ΔΕΚΟ των μεταφορών.

Η δεύτερη μεταρρύθμιση θα γίνει με τη λογική τού «σπάμε αυγά για να γίνει ομελέτα». Στο στόχαστρο θα βρεθούν όλα τα θεωρούμενα «κλειστά» επαγγέλματα και η κυβέρνηση ήδη δέχθηκε τη σύσταση της «τρόικας» να προωθηθεί ως το τέλος του χρόνου ένα νομοσχέδιο-μπούσουλας του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θα θέτει όλες τις βασικές αρχές που θα πρέπει να ακολουθήσουν τα επιμέρους υπουργεία, για να «απελευθερωθούν» τα επαγγέλματα που βρίσκονται υπό την εποπτεία τους. Πολύ γρήγορα θα ακολουθήσουν οι επιμέρους κινήσεις απελευθέρωσης επαγγελμάτων, που αναμένεται να αντιμετωπισθούν από τις θιγόμενες επαγγελματικές ομάδες με δυναμικό τρόπο, ανοίγοντας έναν νέο γύρο συγκρούσεων με την κυβέρνηση.

Το πολιτικό ερώτημα είναι σε ποιον βαθμό η κυβέρνηση πραγματικά σύρεται από την «τρόικα» σε πολιτικές επιλογές με τις οποίες δεν συμφωνεί και σε ποιον βαθμό η διαδικασία εφαρμογής του Μνημονίου μετατρέπεται σε εύκολο άλλοθι για την εφαρμογή πολιτικών που η κυβέρνηση πραγματικά επιδιώκει να περάσει, χωρίς όμως να χρεωθεί στο ακέραιο τον πολιτικό λογαριασμό…


Σχολιάστε εδώ