Με ΦΠΑ 23% οι προσφορές CD και DVD
Το ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσουν οι εκδότες που έχουν στηρίξει την πολιτική τους στις πωλήσεις των δώρων μέσα από τις κυριακάτικες εκδόσεις που προσελκύουν αγοραστές. Θα αυξήσουν την τιμή τους, με σίγουρη την ακόμη παραπέρα πτώση της κυκλοφορίας, όταν ήδη έχουν χάσει πολλά φύλλα (είναι πλέον… όνειρο οι κυκλοφορίες των 200.000 και 250.000 φύλλων), ή θα περιορίσουν τις προσφορές, απορροφώντας τον ΦΠΑ, ή θα προχωρήσουν σε πλήρη κατάργηση των δώρων, αποδεχόμενοι οι μεγαλοεκδότες κυκλοφορίες γύρω στα 80.000 φύλλα, όπου όμως οι εφημερίδες δεν θα αγοράζονται για τις προσφορές αλλά για την ύλη τους και ασφαλώς θα έχουν μεγαλύτερη επιρροή; Ενώ σήμερα έχουν καταντήσει οι μεγαλοεφημερίδες να είναι το περιτύλιγμα των προσφορών. Κρατάνε οι αγοραστές τα DVD και τα CD και πετάνε την εφημερίδα.
Η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, που είχε και την υποστήριξη τουλάχιστον δύο μεγάλων ομίλων, σίγουρα απειλεί εφημερίδες που κινήθηκαν χρησιμοποιώντας ως δέλεαρ ταινίες και μουσική. Η μάχη λοιπόν «Βήματος» και «Θέματος» παίρνει νέα διάσταση. Μπορεί να εξελιχθεί σε εξοντωτική.
Υπάρχει όμως και η… σατανική ερμηνεία ότι η επιβολή ΦΠΑ 23% στις προσφορές DVD και CD μπορεί να είναι η… προσφορά στους μεγαλοεκδότες, που επανειλημμένα έχουν προσπαθήσει να συμφωνήσουν όλοι για κατάργηση των προσφορών γιατί δεν αντέχουν το τεράστιο κόστος των δικαιωμάτων αλλά και της παραγωγής των DVD και των CD. Όμως ο Θέμος Αναστασιάδης αρνείτο να συμφωνήσει. Τώρα το μπαλάκι είναι σ’ αυτόν. Θα συνεχίσει αντέχοντας την επιβάρυνση του ΦΠΑ; Αυτό θα φανεί την επόμενη Κυριακή.
Ανεξαρτήτως πάντως του παρασκηνίου δεν μπορεί κανείς να μην αναγνωρίσει ότι πρόκειται για τολμηρή απόφαση του Γιώργου Παπακωνσταντίνου (1100/24.6.2010), που δεν τόλμησε να την πάρει η κυβέρνηση Καραμανλή, παρότι είχε απέναντι τους «νταβατζήδες». Η απόφαση αυτή αποκαθιστά τη νομιμότητα και μειώνει τον αθέμιτο ανταγωνισμό που δέχονταν οι αλυσίδες πώλησης CD και DVD από την πρακτική των εκδοτών να πουλάνε με χαμηλό ΦΠΑ, μαζί με τις εφημερίδες, τα οπτικοακουστικά προϊόντα, με αποτέλεσμα πολλά βιντεοκλάμπ να κινδυνεύουν να κλείσουν.
Από 1 Ιουλίου -με βάση την απόφαση της 24ης Ιουνίου 2010 του υπουργείου Οικονομικών, με την οποία κοινοποιούνται άρθρα που εντάσσονται στον νόμο 3842/2010- ο ΦΠΑ στα έντυπα αυξάνεται στο 5,5%, αλλά για τις προσφορές CD και DVD ανεβαίνει στο 23%. Στην απόφαση που υπογράφει ο Γ. Παπακωνσταντίνου αναφέρονται τα εξής για το άρθρο 61: «Περαιτέρω, επισημαίνουμε ότι οι εφημερίδες και τα περιοδικά (ΔΚ 4902) υπάγονται στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ (5,5%), όσον αφορά στην αξία των εντύπων αυτών, ενώ διάφορα αγαθά που παραδίδονται μαζί με τα έντυπα αυτά υπάγονται στον οικείο συντελεστή, όπως π.χ. CD, DVD υπάγονται στον κανονικό συντελεστή (23%), προσδιορίζοντας ξεχωριστή φορολογητέα αξία για τα αγαθά αυτά, σύμφωνα με τη διαφοροποίηση της τιμής των εντύπων αυτών που περιέχουν και άλλα αγαθά, σε σχέση με την τιμή της απλής έκδοσης».
Διατάξεις και για τον ΦΠΑ στους εφημεριδοπώλες
Η παρέμβαση του υπουργείου Οικονομικών δεν σταματάει στις εφημερίδες, αλλά επεκτείνεται και σε εφημεριδοπώλες και λιανοπωλητές, οι οποίοι από το μερίδιο του ποσοστού θα πρέπει να αφαιρούν τον ΦΠΑ. Έτσι, από 1η Ιουλίου «καταργείται η απαλλαγή από τον ΦΠΑ του μέρους της αξίας των εφημερίδων και περιοδικών που εισπράττεται ως προμήθεια από τα πρακτορεία, εφημεριδοπώλες και λοιπούς λιανοπωλητές, εφόσον αυτά διακινούνται μέσω πρακτορείων διανομής». Πλέον, «ο ΦΠΑ στην παράδοση των εφημερίδων και περιοδικών αποδίδεται από τις εκδοτικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις ή από τις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν ενδοκοινοτική απόκτηση αυτών και ως φορολογητέα αξία λαμβάνεται η τιμή λιανικής πώλησης των εν λόγω εντύπων χωρίς φόρο προστιθέμενης αξίας. Ο φόρος υπολογίζεται με εσωτερική υφαίρεση στην τιμή λιανικής πώλησης». Ακόμη, σύμφωνα με την ίδια απόφαση, «οι επιχειρήσεις που μεσολαβούν στη διάθεση των εφημερίδων και περιοδικών στο κοινό δεν επιβαρύνουν με ΦΠΑ την παράδοσή τους και κατά συνέπεια οι προμήθειες αυτών δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, έχουν όμως δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών που επιβαρύνει τα γενικά τους έξοδα και τα αγαθά επένδυσής τους». Θυμίζουμε ότι οι λιανοπωλητές εφημερίδων θα έχουν την υποχρέωση να εκδίδουν αποδείξεις ταμειακής μηχανής όχι από 1η Ιουλίου, αλλά από 1η Οκτωβρίου, σύμφωνα με προγενέστερη απόφαση του Γ. Παπακωνσταντίνου.
Τι πούλαγαν το 2008
και το 2009
Οι κυκλοφορίες του 2008, των περίπου 200.000 φύλλων, ανήκουν οριστικά στο παρελθόν και το ερώτημα είναι πώς θα αντιμετωπίσουν τώρα οι εκδοτικές εταιρείες τη φθορά της εικόνας τους, αφού θα πουλάνε λιγότερα φύλλα χωρίς τις προσφορές, αλλά και πώς θα καλύψουν τα δάνεια που έχουν λάβει. Στο εξάμηνο του 2009 τα κυριακάτικα πούλησαν 1.068.891 φύλλα, συμπεριλαμβανομένου του «Τύπου της Κυριακής» που έκλεισε από τη Γιάννα Αγγελοπούλου με μέση κυκλοφορία 78.958 φύλλα. Στο εξάμηνο του 2009 πρώτο ήταν το «Θέμα» με 187.864 φύλλα, με μικρή διαφορά από το δεύτερο «Βήμα» με 184.700 (-9.149). Στην τρίτη θέση βρέθηκε η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με 152.059 φύλλα. Η «Καθημερινή» την ίδια περίοδο πούλησε 138.415 φύλλα κατά μέσον όρο, το «Έθνος της Κυριακής» 118.415 και η «Real News» 96.028. Το «Π» είναι στη δέκατη θέση με 12.454 φύλλα (-2.499).
Όταν όλα τα DVD
δεν δηλώνονται!
Διαθέτουν τον τρόπο να διατηρούν χαμηλή την τιμή των εφημερίδων τους με τις προσφορές οι εκδότες παρά την αύξηση του ΦΠΑ που αποφάσισε ο Γ. Παπακωνσταντίνου. Το κρίσιμο μέγεθος είναι ο αριθμός των προσφορών που δηλώνεται ότι διανέμουν οι εφημερίδες. Για να παραμείνει η τιμή στα 4 ευρώ, ο αριθμός των DVD και των CD που διανέμονται δεν είναι συνήθως αυτός που δηλώνεται κι έτσι προκύπτουν οι απώλειες σε έσοδα για το κράτος και το χαμηλό κόστος για τους εκδότες. Η λύση που προτείνεται από διάφορες πλευρές είναι να ανακοινώνεται από τα πρακτορεία ο αριθμός των εφημερίδων με τις προσφορές που πωλούνται.