Έμεινε στα χαρτιά το διαδικτυακό αγγελιόσημο

Η συντονισμένη μάχη που έδωσαν εκδότες,
ιδιοκτήτες και διαφημιστές έφερε μια εύκολη νίκη. Η κυβέρνηση, με συνοπτικές διαδικασίες, όπως έφερε το άρθρο 67 στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο για την ασφάλιση των εργαζομένων στα ελληνικά ενημερωτικά σάιτ και την επέκταση του αγγελιοσήμου, έτσι και το απέσυρε το βράδυ της Πέμπτης. Προηγήθηκαν οι ανακοινώσεις του IAB Hellas και η καταχώριση της ΕΔΕΕ που κατηγορούσε τους δημοσιογράφους (που πληρώνουν εισφορές, σε αντίθεση με τους εργοδότες) ότι έχουν ένα «ευγενές Ταμείο» βασισμένοι στον «επαχθέστερο κοινωνικό πόρο». (Όλες οι ανακοινώσεις είναι στο www.typologies.gr)
Το μεσημέρι της Τρίτης όμως, ημέρα της
απεργίας, πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση στα γραφεία του υπουργείου Εργασίας παρουσία του Α. Λοβέρδου, εκπροσώπων των ιδιωτικών καναλιών και μέλους του ΔΣ της ΕΣΗΕΑ, όπου φάνηκε ότι η πλευρά των ιδιοκτητών ήταν ανυποχώρητη στο ζήτημα της επέκτασης του αγγελιοσήμου στο internet. Οι εμφανίσεις του Ανδρέα Λοβέρδου στις πρωινές ενημερωτικές εκπομπές και στα δελτία ειδήσεων συνεχίστηκαν και το επίμαχο άρθρο απλώς εξαφανίστηκε, ενώ το πρόβλημα για τα Ταμεία παραμένει. Σύμφωνα με τα ισχύοντα μέχρι σήμερα, πολλές διαφημιστικές εταιρείες είχαν βρει τρόπο να μην αποδίδουν αγγελιόσημο, ή τουλάχιστον μεγάλο μέρος από αυτό. Πολλοί, ακόμη και εκδότες, έχουν να διηγηθούν περιπτώσεις για δύο τιμολόγια που αποστέλλονταν στις επιχειρήσεις τους. Το πρώτο, με πολύ μικρό ποσόν διαφήμισης, κοβόταν στο όνομα του Μέσου (εφημερίδας, περιοδικού ή καναλιού) και το μεγάλο ποσόν κοβόταν για το σάιτ. Στην πραγματικότητα, όμως, οι περισσότερες διαφημίσεις μεταδίδονταν στο Μέσο και όχι στα σάιτ. Πριν από τρία χρόνια μια ανάλογη υπόθεση είχε φθάσει έως και σε θεσμικά όργανα, καθώς αφορούσε πολύ μεγάλη διαφημιζόμενη εταιρεία αναψυκτικών που ακολουθούσε την
ίδια τακτική στην ΕΡΤ! Η πολιτική αυτή το τελευταίο διάστημα είχε γίνει καθεστώς, τη γνωρίζουν και πολλά κυβερνητικά στελέχη, ενώ είχε αποτέλεσμα τα ασφαλιστικά Ταμεία να χάνουν έσοδα εκατομμυρίων ευρώ.
Μία ακόμη παράμετρος για το καθεστώς που έχουν επιβάλει οι διαφημιστικές εταιρείες στην αγορά των ΜΜΕ είναι οι περίφημες επιστροφές. Ένα τοπίο ανεξέλεγκτο, χωρίς φραγμούς και όρια. Ενώ υπάρχει θεσμοθετημένο ποσοστό επιστροφών στη διανομή των διαφημιστικών πακέτων με τον νόμο Βενιζέλου, στην πραγματικότητα εγκαθιδρύθηκε στην αγορά ένα καινούργιο καθεστώς. Και μόνο οι επίσημες καταγγελίες των ιδιοκτητών περιφερειακών εφημερίδων το 2008 και το 2009 φθάνουν για να περιγράψουν το φαινόμενο. Γεγονός πάντως είναι ότι πολλές μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες εξασφάλιζαν έργα επικοινωνίας από τους φορείς του Δημοσίου δηλώνοντας πως δεν ήθελαν καμία αμοιβή για τις υπηρεσίες τους. Το πώς μοίραζαν στη συνέχεια τα διαφημιστικά μπάτζετ στα ΜΜΕ και τα ποσά ανά Μέσο και εκδότη είναι ένας ολόκληρος κύκλος ειδικών σχέσεων, που έχουν πλειστάκις καταγγελθεί ως διαπλεκόμενες.


Σχολιάστε εδώ