Φως στο μεγάλο κόλπο με τις τιμές στα σούπερ μάρκετ!

Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο νομάρχης Πειραιά δίνουν νέα διάσταση στη «μάχη» κατά της ακρίβειας. Το πρόβλημα με τη διάθεση σε πολύ υψηλότερες τιμές των ίδιων προϊόντων στην ελληνική αγορά σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχει καταγραφεί με σαφήνεια και από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ενώ επιχειρείται τώρα να διαπιστωθεί η πηγή του προβλήματος, με ελέγχους σε όλη την αλυσίδα διανομής (transfer pricing).
Η υπουργός Οικονομίας, Λούκα Κατσέλη, είχε καλέσει τις προηγούμενες εβδομάδες σε συναντήσεις τούς παράγοντες των ισχυρών βιομηχανιών τροφίμων και του λιανεμπορίου. Όταν έθεσε το θέμα της μεγάλης διαφοράς τιμών στην Ελλάδα, σε σχέση με τις ευρωπαϊκές χώρες, οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών βιομηχανιών είχαν επιχειρήσει να τις δικαιολογήσουν λέγοντας ότι στην ελληνική αγορά δικαιολογούνται τέτοιες διαφορές επειδή πρόκειται για μια μικρή αγορά, που δεν επιτρέπει να αξιοποιηθούν (δήθεν…) οι οικονομίες κλίμακας.
Αυτό ακριβώς το επιχείρημα, που ήταν και η τελευταία γραμμή άμυνας για να δικαιολογηθεί η ακρίβεια στην Ελλάδα, ανατρέπεται από τα στοιχεία της Νομαρχίας Πειραιά, που αποδεικνύουν ότι στην κατά πολύ μικρότερη (και νησιωτική, άρα με υψηλότερο κόστος μεταφοράς…) αγορά της Κύπρου οι τιμές βασικών αγαθών είναι πολύ χαμηλότερες! Μάλιστα, η ακρίβεια της Ελλάδας δεν μπορεί να δικαιολογηθεί στην περίπτωση αυτή ούτε από διαφορές στο επίπεδο των εισοδημάτων: στην Κύπρο το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι αρκετά υψηλότερο και θα δικαιολογούσε από μόνο του υψηλότερες τιμές.
«Πήραμε τις τιμές επώνυμων προϊόντων συγκεκριμένης πολυεθνικής αλυσίδας από τρεις διαφορετικές πόλεις της Κύπρου και τις συγκρίναμε με τις αντίστοιχες τιμές που το ίδιο προϊόν στο ίδιο ακριβώς σούπερ μάρκετ πωλείται στην Ελλάδα, στον Πειραιά», τόνισε ο Γιάννης Μίχας. «Η έρευνά μας έδειξε ότι το 75 % των προϊόντων που συγκρίναμε πωλούνται ακριβότερα στην Ελλάδα σε ποσοστά που ξεκινούν από 6,35 % έως 63,79 %. Και μιλάμε για τα ίδια ακριβώς προϊόντα»!
Στον αποκαλυπτικό πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα η Νομαρχία Πειραιά φαίνεται καθαρά ότι «ένοχες» για κερδοσκοπικές πρακτικές δεν είναι μόνο οι ξένων συμφερόντων πολυεθνικές εταιρείες. Στον πίνακα βρίσκουμε ακόμη και τα κατεψυγμένα λαχανικά ελληνικής εταιρείας, της κορυφαίας του κλάδου, να πωλούνται στην Ελλάδα 30% ακριβότερα!
Πρέπει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι η συγκεκριμένη εταιρεία έχει διαπιστωθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι είχε υποπέσει σε σοβαρότατες παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, αλλά είχε τιμωρηθεί με ασήμαντο, συμβολικό πρόστιμο!
Προφανές είναι, τονίζουν παράγοντες της αγοράς, ότι στην Ελλάδα οι τιμές συντηρούνται σε εξωφρενικά επίπεδα επειδή οι μεγάλες εταιρείες έχουν καταφέρει να εναρμονίσουν πλήρως τις τιμολογιακές πρακτικές τους, σχηματίζοντας καρτέλ, ενώ με συνεχείς καταχρήσεις της δεσπόζουσας θέσης τους θέτουν εκτός παιχνιδιού κάθε μικρότερο ανταγωνιστή.
Τα σούπερ μάρκετ, από την πλευρά τους, αξιώνουν τεράστιες οικονομικές παροχές για να διατηρείται η κυριαρχία λίγων εταιρειών στα ράφια και οι παροχές αυτές, μαζί με τα υπέρογκα περιθώρια κέρδους των βιομηχανιών, πληρώνονται τελικά από τον έλληνα καταναλωτή, ο οποίος δεν έχει τη δυνατότητα να αμυνθεί.
Από αυτήν την άποψη είναι αποκαλυπτικά τα στοιχεία που παρουσιάζει σήμερα το «Π», με επεξεργασία δεδομένων από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Οικονομίας, τα οποία αφορούν 23 βασικά καταναλωτικά προϊόντα μαζικής κατανάλωσης.
Επίσης, το ίδιο καλάθι προϊόντων, ακόμη και αν μια νοικοκυρά ψάξει σε έξι διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, θα το αγοράσει με τον ίδιο σχεδόν λογαριασμό, με απειροελάχιστες αποκλίσεις μεταξύ 72,41 και 75,33 ευρώ.
Γίνεται σαφές, λοιπόν, ότι η μάχη κατά της ακρίβειας δεν μπορεί να κερδηθεί όσο δεν λαμβάνονται αυστηρά μέτρα κατά των καρτέλ και των ολιγοπωλίων που νέμονται την αγορά και καταχρώνται την οικονομική ισχύ τους, αλλά και όσο διατηρείται το σημερινό πέπλο αδιαφάνειας στις τιμές, τόσο στη χονδρική (με τις παροχές με πιστωτικά τιμολόγια από τις βιομηχανίες στα σούπερ μάρκετ), όσο και στη λιανική (με τις συνεχείς προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, που συσκοτίζουν τις πραγματικές τιμές).
Το υπουργείο Οικονομίας κινείται προς την κατεύθυνση αυτή, αλλά είναι φανερό ότι χρειάζεται άμεση επιτάχυνση στον βηματισμό του και προσφυγή σε αυστηρά μέτρα, με την ενεργοποίηση και της «παράλυτης», ως τώρα, Επιτροπής Ανταγωνισμού…

ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΡΑΦΙ ΤΙΜΗ ΣΤΟ ΡΑΦΙ ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗ
(ΛΑΡΝΑΚΑ, ΑΜΜΟΧΟΣΤΟΣ, ΛΕΥΚΩΣΙΑ)


Σχολιάστε εδώ