Χαρίζουν δισ. φόρων σε τράπεζες και… καρχαρίες

Το «Π» αποκαλύπτει σήμερα την αμαρτωλή μεθόδευση, που πέρασε απαρατήρητη ακόμη και από τους βουλευτές, όταν συζητήθηκε ο τελευταίος Φορολογικός Νόμος, καλώντας τον πρωθυπουργό να εξηγήσει στους πολίτες πώς επιτρέπει τέτοιες χαριστικές ρυθμίσεις σε επιχειρηματικές οντότητες με μεγάλη φοροδοτική ικανότητα, την ώρα που επιβάλλει θυσίες ακόμη και σε χαμηλοσυνταξιούχους.
Στον πρόσφατο, ογκωδέστατο φορολογικό νόμο, υπό τον γενικό τίτλο «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις», που μόνο ειρωνικά μπορεί να εκληφθεί πλέον, πέρασε απαρατήρητη η χαριστική διάταξη του άρθρου 84, με την οποία ακόμη και μεγάλες επιχειρήσεις και τράπεζες αποκτούν το δικαίωμα απαλλαγής από πρόσθετους φόρους και προσαυξήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων (αν όχι δισεκατομμυρίων…) ευρώ, που έχουν ήδη προκύψει ή θα προέκυπταν από τους τακτικούς ελέγχους παρελθουσών χρήσεων.
Χαρακτηριστικότερη, ίσως, είναι η περίπτωση που αναφέρεται στο «Π» από πηγές του υπουργείου Οικονομικών, που εκφράζουν την αγανάκτησή τους για τη διάταξη, μεγάλης επιχείρησης, θυγατρικής γερμανικού κολοσσού, που έχει πρωτοστατήσει στη δημοσιότητα τα τελευταία χρόνια μάλλον με τις σκανδαλώδεις πρακτικές του, παρά με την επιχειρηματική του δραστηριότητα. Στη συγκεκριμένη εταιρεία θα είχαν επιβληθεί από έλεγχο πρόσθετοι φόροι και προσαυξήσεις 44 εκατ. ευρώ, οι οποίοι με τη διάταξη του άρθρου 84 θα κάνουν… φτερά από τα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου, αν η εταιρεία ζητήσει την υπαγωγή της στις ευεργετικές διατάξεις.
Βέβαια, η συγκεκριμένη εταιρεία, όπως και όλες οι άλλες μεγάλες εταιρείες, είναι πελάτες στη μεγάλη πλειονότητά τους των μεγάλων ελεγκτικών εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται πλέον τόσο στενά το υπουργείο Οικονομικών του Γ. Παπακωνσταντίνου, ώστε αρκετοί να μιλούν για ιδιωτικοποίηση της… εφορίας.
Η PricewaterhouseCoopers, ηγετικό στέλεχος της οποίας είναι ο διάσημος πλέον κ. Α. Κουτούπης, που παραλίγο να γίνει και γραμματέας στο υπουργείο, αν δεν είχαν εκδηλωθεί έντονες αντιδράσεις, συμβούλευσε το υπουργείο Οικονομικών για τη σύνταξη του φορολογικού νομοσχεδίου, ενώ οι πέντε μεγάλες διεθνείς εταιρείες του κλάδου έχουν αναλάβει από την παρακολούθηση του προϋπολογισμού μέχρι την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Αυτός ο εναγκαλισμός αρχίζει πλέον να γεννά σοβαρά ερωτήματα για συγκρούσεις συμφέροντος που δημιουργεί, όταν το υπουργείο Οικονομικών συντάσσει με τη βοήθεια μεγάλης ελεγκτικής εταιρείας χαριστικές ρυθμίσεις, όπως αυτή του άρθρου 84, που εξ αντικειμένου ωφελούν τα μέγιστα τις μεγάλες επιχειρήσεις-πελάτες των ισχυρών ελεγκτικών εταιρειών.
Η χαριστική διάταξη, που μάλιστα τέθηκε σε ισχύ από την ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου (24 Μαρτίου 2010) και όχι από τη δημοσίευση του φορολογικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προβλέπει μεταξύ άλλων (παράγραφοι 1 και 8 του άρθρου 84) μια διαδικασία περαίωσης των ανέλεγκτων χρήσεων του παρελθόντος που θα έμοιαζε πολύ με άλλες αντίστοιχες ρυθμίσεις του παρελθόντος, αν δεν υπήρχε μια σοβαρή διαφοροποίηση:
Ως τώρα το υπουργείο Οικονομικών έθετε όρια στο τζίρο των επιχειρήσεων που θα μπορούσαν αυτόματα να περαιώσουν τις χρήσεις, αποφεύγοντας τον φορολογικό έλεγχο, ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν θα επωφελούνταν οι μεγάλες επιχειρήσεις από αυτήν την προνομιακή μεταχείριση. Άλλωστε, υποτίθεται ότι τέτοιες διαδικασίες γρήγορης περαίωσης ακολουθούνται για τις μικρότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, ούτως ώστε οι φορολογικές αρχές να ασχολούνται απερίσπαστες με τον έλεγχο των μεγαλύτερων εταιρειών.
Χαριστική ρύθμιση για… πάσα νόσο
Ειδικότερα, η ρύθμιση προβλέπει ότι «τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δεν έχουν υποβάλει δήλωση ή έχουν υποβάλει ανακριβή ή ελλιπή για τα εισοδήματα που προέκυψαν μέχρι και το οικονομικό έτος 2009, έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν στον προϊστάμενο της αρμόδιας δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας από την ημερομηνία κατάθεσης του σχετικού σχεδίου νόμου στη Βουλή μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από τη δημοσίευση του νόμου αυτού στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, αρχική ή συμπληρωματική ή τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, χωρίς να τους επιβληθεί πρόσθετος φόρος, προσαύξηση, πρόστιμο ή οποιαδήποτε άλλη κύρωση, λόγω της εκπρόθεσμης υποβολής».
Η ρύθμιση αυτή, όπως σημειώνεται στη σχετική εγκύκλιο που εστάλη στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, «αφορά στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων (κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα) που προβλέπονται από τα άρθρα 33, 62, 64, και 107 του ΚΦΕ για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν μέχρι το οικονομικό έτος 2009, είτε είναι χρεωστικές είτε πιστωτικές είτε μηδενικές. Επίσης, καταλαμβάνει και την οριστική (εκκαθαριστική) δήλωση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, η οποία κατά κανόνα είναι μηδενική».
Η χαριστική ρύθμιση καλύπτει επίσης εισοδήματα που αναφέρονται στο άρθρο 12 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και ειδικότερα εισοδήματα τόκων από καταθέσεις στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, ομολογιακών δανείων που εκδόθηκαν στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου.
Η ρύθμιση καταλαμβάνει, όπως σημειώνεται στην εγκύκλιο, τόσο τις τράπεζες που δεν έχουν αποδώσει ορθά τον παρακρατηθέντα φόρο, όσο και τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είχαν υποχρέωση να αποδώσουν οι ίδιοι τον φόρο 10% σε περίπτωση που οι τόκοι των καταθέσεων δεν εισήχθησαν στην Ελλάδα.


Σχολιάστε εδώ