Πινγκ πονγκ μεταξύ Αθήνας και Φαναρίου
Η υπόθεση της (εκκλήτου) προσφυγής του Μπεζενίτη, φαίνεται να μην έχει τέλος. Από τη μία η Εκκλησία της Ελλάδος θεωρεί τον πρώην Αττικής έκπτωτο, σύμφωνα με τους νόμους της Ελληνικής Πολιτείας, το μεν Πατριαρχείο επιμένει ότι ο πρώην Αττικής θα πρέπει να δικαστεί και με βάση το εκκλησιαστικό δίκαιο. Με την τελευταία της απόφαση η Σύνοδος του Πατριαρχείου ζητά από τη «θυγατέρα» Εκκλησία να ακολουθήσει τις Κανονικές της υποχρεώσεις, όπως αυτές απορρέουν από τον Πατριαρχικό και Συνοδικό Τόμο του 1850 και να μην έχει ως σημείο αναφοράς τους νόμους του ελληνικού κράτους.
Πού θα οδηγήσει τελικά αυτή η απόφαση του Πατριαρχείου; Όπως όλα δείχνουν, με αυτήν την εξέλιξη φαίνεται ότι ικανοποιούνται και οι δύο πλευρές και, προσωρινά τουλάχιστον, παίρνουν μια σύντομη περίοδο χάριτος. Το μεν Οικουμενικό Πατριαρχείο όχι μόνο παραμένει σταθερό στους ιερούς κανόνες αλλά δείχνει και στον πρώην Αττικής ότι «τουλάχιστον προσπαθεί» και δεν είναι εκείνο που θα τον «τελειώσει» εκκλησιαστικώς. Οι πιέσεις που ασκεί ποικιλοτρόπως, όπως ακούγεται, ο πρώην Αττικής προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο είναι μεγάλες και σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελαν να στρέψουν εναντίον τους τον Μπεζενίτη. Για πολλούς και διάφορους λόγους, όπως λέγεται… Και στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, από την άλλη, με την προχθεσινή απόφαση του Πατριαρχείου, τους αναγνωρίζεται εμμέσως η υποχρέωσή τους να τηρούν τους κανόνες της Ελληνικής Πολιτείας και τους δίνεται ο χρόνος να μελετήσουν «επαρκώς» το θέμα στο πλαίσιο της Συνόδου και των νομοκανονικών επιτροπών τους μέχρι να λάβουν την τελική απόφασή τους. Η οποία φυσικά θα τους υποχρεώνει να δικάσουν ξανά, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, τον πρώην Αττικής, και όχι να παραπέμψουν την υπόθεση στο αρχείο, όπως είχαν κάνει την πρώτη φορά, υπό τον φόβο των ποικίλων «πιέσεων» του πρώην Αττικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα παραπέμπεται προσωρινά τουλάχιστον στις… αρχιεπισκοπικές καλένδες, ενώ ταυτόχρονα τίποτε δεν εμποδίζει τον Αρχιεπίσκοπο να φέρει σε πέρας τον στόχο του: να προχωρήσει στις εκλογές στις Μητροπόλεις Κηφισιάς και Ιλίου, οι οποίες δημιουργήθηκαν από τη διχοτόμηση της Μητρόπολης Αττικής. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με την απόφαση του Οικουμενικού Θρόνου, μπορεί να κωλυσιεργεί ακόμη περισσότερο η υπόθεση του πρώην Αττικής, όμως δεν φαίνεται να περιορίζει την Εκκλησία της Ελλάδος στο να προχωρήσει σε εκλογές για τις δύο νέες Μητροπόλεις. Η απόφαση αυτή του Πατριαρχείου, σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, ίσως είναι η πιο «βολική» για την Αθήνα και το Φανάρι, γι’ αυτό άλλωστε πολλοί μιλούν για «υπόγειες» συνεννοήσεις που κατέληξαν σε μια λύση που εξυπηρετεί τους πάντες.
Οι εκλογές
Στο περιβάλλον του Αρχιεπισκόπου δεν επικρατεί όμως ανακούφιση,
όπως θα περίμενε κανείς. Γιατί μπορεί να ανοίγει ο δρόμος για τις εκλογές στις νεοσύστατες Μητροπόλεις, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνουν και το προσεχές δίμηνο, όπως είχαν κάνει τους υπολογισμούς τους. Κι αυτό γιατί, όπως λέγεται, οι φιλοπατριαρχικοί Μητροπολίτες (Ιωαννίνων, Περιστερίου κ.λπ.) πιέζουν τον κ. Ιερώνυμο να μην προχωρήσει σε εκλογές πριν λήξει οριστικά η υπόθεση του πρώην Αττικής, ο οποίος στην έκκλητο προσφυγή του χαρακτηρίζει παράνομη τη διχοτόμηση της παλαιάς Μητρόπολής του.
Άλλωστε, υποστηρίζουν συνεργάτες των συγκεκριμένων Μητροπολιτών, το Πατριαρχείο δεν αναφέρει ρητά ότι μπορούν να προχωρήσουν σε εκλογές στις νέες Μητροπόλεις. Γι’ αυτό, σημειώνουν, θα πρέπει πρώτα να λήξει η υπόθεση του Αττικής (με τον ένα ή τον άλλο τρόπο) και στη συνέχεια να προχωρήσουν στην κάλυψη των κενών θέσεων. Τα αρχιεπισκοπικά παπαγαλάκια ήδη διέδιδαν προς πάσα κατεύθυνση ότι οι εκλογές στις δύο νέες Μητροπόλεις θα πραγματοποιηθούν το φθινόπωρο, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσουν τους συγκεκριμένους Μητροπολίτες για να μην ανοίξουν ένα ακόμη θέμα αντιπαράθεσης μαζί τους. Η οριστική απόφαση βέβαια για το πότε θα πραγματοποιηθούν εκλογές (αν γίνουν τελικά πριν από τη νέα εκδίκαση της υπόθεσης του Μπεζενίτη από την Εκκλησία της Ελλάδος ή μετά) θα ληφθεί την επόμενη εβδομάδα, όταν θα τεθεί το θέμα στη Διαρκή Σύνοδο. Οι υποψήφιοι πάντως δεν φαίνεται να αλλάζουν, όποτε και αν μετατεθεί ο χρόνος των εκλογών. Όπως σε κάθε εκλογή Μητροπολίτη, το παρασκήνιο είναι έντονο και όποιος προσπαθήσει να κάνει προβλέψεις για τους «εκλεκτούς» το πιθανότερο είναι να πέσει έξω. Οι συμμαχίες έχουν γίνει από την προηγούμενη φορά και όσο ξεκάθαρες είναι οι εκτιμήσεις για τη Μητρόπολη Κηφισιάς, τόσο δύσκολες είναι για το πρόσωπο που θα αναλάβει την έτερη νεοσύστατη Μητρόπολη στο Ίλιο. Τη θέση για τη Μητρόπολη Κηφισιάς φαίνεται να έχει «καπαρώσει» ο νυν αρχιγραμματέας της Συνόδου Κύριλλος Μισιακούλης, καθώς, όπως λέγεται, συγκεντρώνει την προτίμηση όλων των τάσεων της ιεραρχίας. Ως είθισται, οι αρχιγραμματείς εκλέγονται με μεγάλη πλειοψηφία, κάτι που εκτός απροόπτου αναμένεται να συμβεί και στην περίπτωση του Μισιακούλη. Γρίφος όμως παραμένει η νεοσύστατη Μητρόπολη Ιλίου, όπου εκεί ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος φαίνεται να προκρίνει την πλήρωση «διά μεταθέσεως» του νυν Μητροπολίτη Λήμνου Ιεροθέου. Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει ο νυν Λήμνου να συγκεντρώσει τα διόλου ευκαταφρόνητα 2/3 των ψήφων των ιεραρχών αλλά και να πάρει το «πράσινο» φως από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αφού θα μετατεθεί από μια Μητρόπολη των «Νέων Χωρών» σε επαρχία της «παλαιάς» Ελλάδας. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Πατριαρχείο, η περίπτωση της έγκρισης της περίπτωσής του είναι εξαιρετικά αμφίβολη.
Εναλλακτικά ο Αρχιεπίσκοπος φέρεται να επιμένει στην υποψηφιότητα του στενού του συνεργάτη Αθηναγόρα Δικαιάκου, αν δεν ευδοκιμήσει η περίπτωση της μετάθεσης του Λήμνου.
Οι Μητροπολίτες Ζακύνθου και Μεσογαίας πιέζουν επίσης με κάθε τρόπο για την επιλογή κληρικού από την πρώην Μητρόπολη Αττικής, προβάλλοντας ως μια καλή περίπτωση τον πρωτοσύγκελλο Ιερόθεο Καλογερόπουλο. Τις τελευταίες εβδομάδες πάντως έχει πέσει στο τραπέζι από πολλούς Μητροπολίτες και ένα ακόμη όνομα κληρικού που, αν τελικά θέσει υποψηφιότητα, τότε ίσως ανατραπούν όλα τα δεδομένα, ακόμη και στη Μητρόπολη Κηφισιάς, αφού αναμένεται να προκληθεί μια αναπάντεχη εκκλησιαστική «καραμπόλα»…