«Δίκη» διυλιστηρίων για καρτέλ
δΤην ώρα που οι καταναλωτές υπομένουν στωικά στα πρατήρια την καταλήστευσή τους από το κύκλωμα των καυσίμων, μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που «αράχνιαζε» σε κάποια συρτάρια από το 2006, μπαίνει στην τελική ευθεία της.
δΑυτήν την εβδομάδα αρχίζει στην Ολομέλεια της Επιτροπής η «δίκη» των δύο διυλιστηρίων που ελέγχουν ολιγοπωλιακά την αγορά, χωρίς τον παραμικρό ανταγωνισμό από εισαγωγές, αφού το ίδιο το κράτος έχει φροντίσει να προστατεύσει το ολιγοπώλιο με τη γνωστή διάταξη που υποχρεώνει τους εισαγωγείς να επιβαρύνονται με το απαγορευτικά υψηλό κόστος τήρησης των εθνικών αποθεμάτων ασφαλείας. Δεν είναι τυχαίο, ίσως, ότι το 2009, παρά την ύφεση, τα κέρδη των δύο διυλιστηρίων εκτοξεύθηκαν σε νέα ύψη.
δΤα ΕΛΠΕ και η Motor Oil κατηγορούνται για οριζόντια εναρμονισμένη πρακτική (καρτέλ) στη διαμόρφωση των τιμών διυλιστηρίου και εις βάρος τους έχουν κατατεθεί από το 2006, από τον τότε πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Αλαβάνο, στοιχεία που αποδεικνύουν ότι είχαν κοινούς τιμοκαταλόγους σε όλα τα είδη καυσίμων, με μοναδική εξαίρεση τη σούπερ αμόλυβδη βενζίνη, όπου καταγράφονταν οριακές διαφοροποιήσεις.
δΣε μια εποχή που τα διυλιστήρια «αγκαλιάζουν» ακόμη πιο σφιχτά ολόκληρη την αγορά καυσίμων, μετά τις εξαγορές της BP και της Shell, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε αν η Επιτροπή θα τιμωρήσει τις δύο εταιρείες για καρτέλ, αν θα τις αθωώσει ή αν θα τις ρίξει «στα μαλακά». Η αγορά περιμένει το μήνυμα της Επιτροπής για να βγάλει σημαντικά συμπεράσματα για το μέλλον…
δΤο «Π» είχε γράψει στο παρελθόν για την ανεξήγητη αύξηση των επιστροφών φόρων, τις παλιές καλές ημέρες Αλογοσκούφη, που είχε επιβαρύνει με πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τα κρατικά ταμεία. Γράφαμε τότε ότι αυτό πιθανότατα να σχετιζόταν με την ανεξέλεγκτη αύξηση των επιστροφών ΦΠΑ σε εξαγωγικές επιχειρήσεις, που αποδιδόταν σε μεγάλο βαθμό από τους γνωρίζοντες, όχι στην εντυπωσιακή αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, αλλά στην… άνθηση των κυκλωμάτων, που έκαναν τα στραβά μάτια στις «μαϊμού» επιστροφές – προφανώς, με το αζημίωτο.
δΑυτό φαίνεται ότι αρχίζει να επιβεβαιώνεται και από την ελληνική Δικαιοσύνη: Με μια πρωτοφανή απόφαση, το Πρωτοδικείο της Θεσσαλονίκης έστειλε στη φυλακή μία επίορκη υπάλληλο της εφορίας, με ποινή κάθειρξης 15 ετών, ενώ επέβαλε ποινές επτά ετών σε τρεις υπαλλήλους συνεργούς της. Οι τέσσερις και ορισμένοι άλλοι, στα ίχνη των οποίων βρίσκεται η Δικαιοσύνη, ευθύνονται για την κάλυψη που παρείχαν σε κύκλωμα, το οποίο στέρησε από το Δημόσιο φορολογικά έσοδα 270 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας επιστροφές εξαγωγικού ΦΠΑ με εικονικά τιμολόγια.
δΠάντως, τα φορολογικά σκάνδαλα του παρελθόντος δεν έχουν τελειωμό: Με ενδιαφέρον αναμένεται η εξέλιξη της έρευνας για το κύκλωμα επιθεωρητών στο υπουργείο Οικονομικών, οι οποίοι «εξαφάνισαν» φόρους άνω των 10 δισ. ευρώ, που οφείλονταν από «μεγαλόσχημους» της οικονομικής ζωής, με το τέχνασμα των παράνομων επανελέγχων. Για την υπόθεση είχε ενημερωθεί πρόσφατα το Μαξίμου, με ένα σημείωμα-φωτιά από υπάλληλο του υπουργείου Οικονομικών που γνώριζε καλά τις λεπτομέρειες της δράσης του κυκλώματος και ανέφερε συγκεκριμένες υποθέσεις και ονόματα επίορκων στελεχών του υπουργείου. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν νεώτερα από την έρευνα που διεξάγεται από το υπουργείο Οικονομικών. Ελπίζουμε, πάντως, ότι προχωρά κανονικά και δεν έχουν μπει ορισμένοι στον πειρασμό του κουκουλώματος…
δΠερίεργες πληροφορίες, από πηγές που πάντα… πέφτουν μέσα, φθάνουν στη στήλη σχετικά με τη συνεχιζόμενη δικαστική έρευνα για το σκάνδαλο της εξαγοράς της «Γερμανός» από τον ΟΤΕ. Λέγεται, χωρίς να έχει επιβεβαιωθεί, ότι οι δύο ορκωτοί ελεγκτές που έκαναν πραγματογνωμοσύνη για να αποφανθούν αν ήταν δίκαιο το τίμημα της εξαγοράς καταλήγουν σε διαφορετικά αποτελέσματα: Ο ένας χαρακτηρίζει εύλογο το τίμημα, ενώ ο άλλος, πάντα κατά τις πληροφορίες αυτές, κατεβάζει το ανώτατο όριο εύλογου τιμήματος κάποιες εκατοντάδες εκατ. ευρώ χαμηλότερα από αυτό που πλήρωσε η Cosmote! Είναι αληθές, άραγε, αυτό; Ίδωμεν…