Μετά τον «Καλλικράτη», ο «Μέντορας»!

Είναι μια παράθεση σκέψεων, μια έκθεση ιδεών που μοιραία αφήνει πολλές ασάφειες σε κρίσιμα θέματα. Απορίας άξιον είναι γιατί δεν έχει κατατεθεί συγκροτημένο κείμενο σχεδίου νόμου, όπως είναι η πάγια πρακτική, δεδομένου μάλιστα ότι έχει παρέλθει ήδη ένα οκτάμηνο από την ανάληψη της ηγεσίας στο υπουργείο Παιδείας. Αυτή η «καινοτομία» αποδυναμώνει (σκοπίμως;) κάθε προσπάθεια συζήτησης επί της ουσίας.
Διορισμοί εκπαιδευτικών
Δεν υπάρχει καμία καινοτομία ως προς τις εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ. Όπως και τώρα, θα γίνονται κάθε δεύτερο χρόνο και δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων. Ασαφώς αναφέρεται ότι η διαδικασία διενέργειας του διαγωνισμού «θα αναμορφωθεί» με έμφαση «στην παιδαγωγική και γενική παιδεία». Απορίας άξιο είναι πώς θα εκτιμηθεί η «διδακτική ικανότητα» σε έναν διαγωνισμό όπου συμμετέχουν πολλές χιλιάδες υποψήφιοι.
Η κατάργηση του πίνακα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, με τον απότομο τρόπο που περιγράφεται, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, αδικίες και δικαιολογημένες αντιδράσεις. Για παράδειγμα, αντί να λαμβάνονται τα μόρια των αναπληρωτών ως κριτήρια διορισμού, αναφέρεται ότι θα εντάσσονται στον πίνακα των διοριστέων μόνο όσοι διαθέτουν «εμπειρία» (!) άνω των 24 μηνών. Από ποια λογική προκύπτει ο σιβυλλικός βαθμός 50-54 που θα λαμβάνουν όσοι διαθέτουν αυτήν την «εμπειρία»; Δεν αναφέρεται τίποτα για όσους έχουν προϋπηρεσία κάτω των 24 μηνών. Αυτοί θα αποκλείονται από κάθε δυνατότητα διορισμού;
Για εντυπωσιασμό παρουσιάζονται ως καινοτομίες ρυθμίσεις που ισχύουν εδώ και αρκετά χρόνια στην εκπαίδευση (π.χ., ως προς τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, δεύτερη ανάθεση μαθήματος, κ.ά.). Είναι ακατανόητος ο νεοεισαγόμενος θεσμός του «Μέντορα» του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού, τη στιγμή που υπάρχουν οι Σχολικοί Σύμβουλοι, οι οποίοι θα μπορούσαν να στηρίξουν αποτελεσματικά τους νεοδιοριζόμενους.
Υπηρεσιακές μεταβολές
εκπαιδευτικών
Πλήρης ασάφεια και σύγχυση επικρατεί ως προς τη μοριοδότηση των αποσπωμένων εκπαιδευτικών. Θα λαμβάνουν τελικά τα μόρια της μονάδος που αποσπώνται ή της οργανικής τους θέσης;
Οι μεγαλόστομες διακηρύξεις περί δήθεν ενίσχυσης των σχολείων και ελαχιστοποίησης των απεσπασμένων στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου εξανεμίζονται από την πριμοδότηση με δύο μονάδες όσων αποσπώνται στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου ή σε άλλες διοικητικές υπηρεσίες. Δηλαδή, αντί να περιορίσουν τις αποσπάσεις, δίνουν και κίνητρα στους εκπαιδευτικούς να φεύγουν από τα σχολεία! Εντελώς ακατανόητη και ασαφής είναι και η πρόβλεψη για «εθελοντική μετάταξη» έμπειρων εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις του υπουργείου.
Γενικά πλήρης αναντιστοιχία λόγων και έργων της ηγεσίας του υπουργείου.
Επιλογή στελεχών
της εκπαίδευσης
Το εμφανιζόμενο ως «αξιοκρατικό» νέο σύστημα επιλογής στελεχών αναλίσκεται κυρίως στη διαδικασία της συνέντευξης. Δεν υπάρχει ούτε λέξη για τη διατήρηση ή μη του θεσμού των εξετάσεων με πολλαπλές επιλογές που εισήχθη το 2006 και είναι το πιο αξιοκρατικό κριτήριο επιλογής.
Ακατανόητος ο ορισμός των συμβουλίων επιλογής των στελεχών από τους εντελώς απροσδιόριστους «ανεξάρτητους φορείς εκπαίδευσης». Εξίσου ακατανόητο ως προς το περιεχόμενό του και το πυροτέχνημα «πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας».
Αξιολόγηση
σχολικών μονάδων
Το κείμενο αναλίσκεται σε λεπτομέρειες που αφορούν την εσωτερική αξιολόγηση των μονάδων. Δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για την πιο ουσιαστική εξωτερική αξιολόγηση που θα διασφαλίσει και την αξιοπιστία του όλου συστήματος.
Κατάργηση της βάσης
του «10»
Ίσως το πιο αναξιοκρατικό και λαϊκίστικο μέτρο, με προφανή στόχο τον αποπροσανατολισμό της κοινωνίας από τα οξύτατα τρέχοντα προβλήματα. Αφού, όπως ισχυρίζεται η ηγεσία του υπουργείου, δεν υπάρχει κάποια μελέτη που να αποδεικνύει την αποτελεσματικότητα του μέτρου, γιατί δεν προχώρησε η ίδια στην εκπόνηση μελέτης που να αποδεικνύει το αντίθετο;
Είναι εντελώς απογοητευτικό και παρακμιακό φαινόμενο ένα μέτρο που στόχευε στην ποιοτική αναβάθμιση της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης να γίνεται αντικείμενο μικροκομματικής εκμετάλλευσης. Σε κανένα μέρος του κόσμου δεν εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση άτομα που δεν μπορούν να προαχθούν στις τελικές εξετάσεις.


Σχολιάστε εδώ