Στην ατομική ανταποδοτική βάση θα στηρίζεται το νέο μοντέλο ασφάλισης
Στις αλλαγές αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες μας, περιλαμβάνονται και οι εξής:
1) Ο διαχωρισμός των προνοιακών από τις ασφαλιστικές παροχές, με σκοπό «την ενίσχυση της προνοιακής και ανταποδοτικής πτυχής αυτών των ρυθμίσεων».
2) Καθιέρωση βασικής σύνταξης από το 2018 στα επίπεδα που θα έχει διαμορφωθεί τότε η βασική σύνταξη του ΟΓΑ (σήμερα κυμαίνεται μεταξύ 300-340 ευρώ).
3) Δημιουργία ενιαίων μονάδων υγειονομικής περίθαλψης στο πρωτοβάθμιο επίπεδο.
4) Δημιουργία Εθνικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης με «προίκα» της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, το οποίο πιθανότατα θα χρησιμοποιηθεί στη διάρκεια του μεταβατικού διαστήματος το οποίο θα μεσολαβήσει μέχρι την ώρα της μεγάλης κρίσης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Και μόνο αυτές οι δομικές αλλαγές να ανακοινωθούν, θα πυροδοτήσουν τις ήδη δρομολογημένες αντιδράσεις μισθωτών και συνταξιούχων καθώς:
• Η πλήρης, απόλυτη ανταποδοτικότητα στις συντάξεις οδηγεί ευθέως στην πλήρη απελευθέρωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, αλλά και σε μικρότερες συντάξεις με βάση την εμπειρία από χώρες όπου εφαρμόστηκε το μέτρο αυτό. Και ακόμη:
Το κράτος αποσύρει την υποστήριξή του από τη συλλογική ανταποδοτικότητα (με συμμέτοχους τους εργαζομένους και τους εργοδότες) και περιορίζει την παρεμβατικότητά του στη διαμόρφωση της κατώτατης σύνταξης.
Ως προς τη δημιουργία ενιαίων μονάδων υγειονομικής περίθαλψης, προεξοφλείται πως τυχόν ενοποίηση ιατρείων ΙΚΑ και ΟΓΑ, Κέντρων Υγείας ή κλινικών, όπως αυτές που σήμερα διαθέτουν οι τραπεζοϋπάλληλοι και άλλοι κλάδοι εργαζομένων, θα οδηγήσει αφενός σε υποβάθμιση όλων των παροχών -και άρα του ίδιου του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης- και αφετέρου ενδεχομένως να μετακληθούν τα αποθεματικά των Ταμείων αυτών, στο Εθνικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης. Μπροστά στις δομικές αυτές αλλαγές φαντάζει «light» το νομοσχέδιο του Τ. Γιαννίτση, καθώς φαίνεται να επιστρέφουμε στην «άγρια επιλογή του Γ. Σπράου» για την αντιμετώπιση του προβλήματος της κοινωνικής ασφάλισης. Υπενθυμίζεται πως και στις δύο αυτές περιπτώσεις η αντίδραση των εργαζομένων ήταν ενωτική, μαζική και δυναμική, με συνέπεια να ματαιωθούν τότε, ανάλογοι σχεδιασμοί.
Αν περάσει το νέο μοντέλο του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, ο καθένας θα ασφαλίζεται για τον εαυτό του και αναλόγως των οικονομικών του δυνατοτήτων και των φυσικών του αντοχών θα εργάζεται μέχρι να συμπληρώσει ένα αξιοπρεπές ποσό σύνταξης.
Αν όμως το μοντέλο αυτό συνδυαστεί (που συνδυάζεται άμεσα) με τη ζούγκλα των εργασιακών σχέσεων που επικρατεί σήμερα, που η σταθερή και μόνιμη απασχόληση για τη νέα γενιά είναι «μακρινό όνειρο», τότε εύκολα μπορεί κανείς να φανταστεί το ανέφικτο της συμπλήρωσης χρόνων και ενσήμων που θα οδηγήσει τον κάθε εργαζόμενο στη συμπλήρωση σύνταξης για αξιοπρεπή διαβίωση.
Οι επίμαχες ανακοινώσεις θα γίνουν στην τελευταία, πιθανότατα, συνεδρίαση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων κατά την οποία οι εμπειρογνώμονες της ΓΣΕΕ Σάββας Ρομπόλης (διευθυντής Ινστιτούτου Εργασίας) και Γ. Ρωμανιάς (επιστημονικός συνεργάτης) θα ανακοινώσουν την αποχώρησή τους από τη διαδικασία, ύστερα από σχετική απόφαση της ηγεσίας (ΠΑΣΚΕ/ΔΑΚΕ) της ΓΣΕΕ.
Στη συνεδρίαση αυτή ο κ. Λοβέρδος ή ο υφυπουργός Γ. Κουτρουμάνης, θα δώσουν λίστα από ανάπηρους – μαϊμούδες και θα προτείνουν μέτρα για την εξάλειψη του φαινομένου, για το οποίο διατίθενται μεγάλα ποσά, προκειμένου να συνταξιοδοτούνται οι «ανάπηροι». Ένα θέμα καθαρά διοικητικού χαρακτήρα θα τεθεί στο τραπέζι του διαλόγου για το Ασφαλιστικό. Υπενθυμίζουμε, ότι ανάλογη προσπάθεια κατέβαλε πριν από τρεις σχεδόν δεκαετίες ο τότε διοικητής του ΙΚΑ Θοδ. Κατσανέβας, που καθιέρωσε τη σύσταση αυθημερόν, των μελών της Επιτροπής που θα εξετάζουν τους αναπήρους – πραγματικούς και μη.
Η όλη προσπάθεια απέδωσε προσωρινά γιατί σε βραχύ χρονικό διάστημα, παρενέβησαν βουλευτές και διέλυσαν το νέο «σύστημα» – για προφανείς λόγους.