Κερκόπορτα κατά του 8ωρου και της πενθήμερης εβδομάδας
Νέα έκταση σε πολιτικό και συνδικαλιστικό επίπεδο πυροδοτεί το σχέδιο νόμου με τίτλο «Εγγυήσεις κατά της εργασιακής ανασφάλειας», με το οποίο θεσμοθετείται και γενικεύεται η εφαρμογή της μερικής απασχόλησης, όπως ακριβώς ζητούσαν οι εργοδότες και κυρίως ο ΣΕΒ, ενώ αποκλείονται της όποιας προστασίας όσοι απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και η μεγάλη κατηγορία των ενοικιαζόμενων εργαζομένων από εργολάβους και ομίλους επιχειρήσεων. Οι ρυθμίσεις που εισάγονται με τα νομοσχέδια (από τις 8 οι 7) ούτε νέες ούτε πρωτότυπες είναι, καθώς είχαν διατυπωθεί στις 23 του περασμένου Απριλίου από την τέως υπουργό Φάνη Πετραλιά. Η μια νέα ρύθμιση αφορά στην επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών κατά 1,2 δισ. υλοποιώντας εξαγγελία προ τετραετίας του πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου στο Λαύριο. «Αν δεν τα πάρουμε, θα τα χάσουμε» μας δηλώνει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ρ. Σπυρόπουλος.
Ακόμη και «ελκυστικές» ρυθμίσεις είναι στον αέρα, καθώς οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι διαλυμένοι και αποδυναμωμένοι, χωρίς καμιά προοπτική για τη στελέχωσή τους με το αναγκαίο προσωπικό. Ενδεικτική η αναφορά στον ΣΕΠΕ, ο οποίος με περίπου 400 επιθεωρητές πρέπει να ελέγξει 1.000.000 επιχειρήσεις (!) και σχετικό το στοιχείο μελέτης ότι με τα σημερινά δεδομένα η δυνατότητα να ελεγχθεί μια επιχείρηση είναι «μία φορά στα 25 χρόνια».
Στη ΓΣΕΕ ήδη έχει ξεσπάσει αντιπαράθεση μεταξύ των συνδικαλιστικών παρατάξεων μετά και το έγγραφο με παρατηρήσεις αναλυτικά για κάθε άρθρο που απέστειλε ο Γιάννης Κουλής, εμπειρογνώμονας της Συνομοσπονδίας στην επιτροπή για τα εργασιακά, προς τους επικεφαλής των παρατάξεων Γ. Παναγόπουλο, πρόεδρο ΓΣΕΕ, και Φλ. Θωμά, γραμματέα της ΠΑΣΚΕ, τον Γ. Τσαλικάκη, γενικό γραμματέα (ΔΑΚΕ), τον Γ. Γαβρίλη, αναπληρωτή πρόεδρο (Αυτόνομη Παρέμβαση) και Γ. Πέρρο (ΠΑΜΕ).
Οι πρώτες αντιδράσεις από τον κ. Παναγόπουλο ήταν αναφορά σε θετικές ρυθμίσεις και υπογράμμιση της εξαίρεσης από το προσχέδιο νόμου ζητημάτων όπως είναι οι εργασιακές σχέσεις στις εργολαβίες (καθαρισμού, φύλαξης κ.λπ.) και η κατάργηση όλων των αντεργατικών διατάξεων του ν. 3385/05. Ο κ. Τσαλικάκης επισημαίνει επίσης ότι «εκτός εγγυήσεων παρέμειναν μεγάλες κατηγορίες εργαζομένων, ενώ η συνδικαλιστική Αριστερά (Γ. Γαβρίλης και Γ. Πέρρος) αντιστοίχως απορρίπτει στο σύνολό της τη θεσμική παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Για κερκόπορτα κατά του οκτάωρου και της πενθήμερης εβδομάδας, για έλλειψη κάθε πρόνοιας για τους ενοικιαζόμενους εργαζομένους καθώς «ο μεν θεσμός ως Κοινοτική Οδηγία δεν μπορεί να καταργηθεί, όμως απουσιάζει κάθε διατύπωση όρων και προϋποθέσεων προς τους εργοδότες για στοιχειώδη έστω τήρηση της εργατικής νομοθεσίας», κάνουν λόγο συνδικαλιστικά στελέχη (και της ΠΑΣΚΕ) που είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι το χάος στις εργασιακές σχέσεις, η μη τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και η μη εφαρμογή των συλλογικών συμβάσεων εργασίας με πρόσχημα την κρίση, είναι η μόνη πραγματικότητα στην Ελλάδα των τελευταίων χρόνων. Πολύ περισσότερο τώρα αμφισβητείται ότι η «6η εργάσιμη ημέρα θα αμειβόταν επιπλέον» όπως προβλέπει το νομοσχέδιο και ακόμη ότι τακτοποιούνται οι εργαζόμενοι με μπλοκάκια, με αλλαγή της σχέσης εργασίας τους έπειτα από 12 (αντί 18) μήνες απασχόλησης.
Στόχος της κυβέρνησης, σύμφωνα με τον υπουργό Ανδρέα Λοβέρδο είναι η ψήφιση του νομοσχεδίου αφού ολοκληρωθεί σε πολιτικό επίπεδο ο διάλογος με κόμματα και κοινωνικούς φορείς. Μέχρι τότε ίσως ο νέος διοικητής του ΟΑΕΔ Ηλ. Κικίλιας, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, να δώσει στη δημοσιότητα το ακριβές ποσόν με το οποίο επιχορηγήθηκαν από το 2000 και μετά οι επιχειρήσεις για τον εκσυγχρονισμό τους, τη διατήρηση αλλά και την αύξηση των θέσεων εργασίας. Το ύψος του ποσού είναι δυνατόν να εξευρεθεί, καθώς είναι προφανές ότι μιλάμε για δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ. Οπότε και θα μπορεί κανείς να υπολογίσει τι θα σήμαινε η διάθεσή τους για δημόσιες επενδύσεις αντί της επιδότησης αυτής που δεν απέτρεψε την έκρηξη της ανεργίας και την καθήλωση των επιδομάτων ανεργίας σε ύψος «βοηθήματος».
Σε αναζήτηση του ποσού αυτού βρίσκονται και βουλευτές, όπως μαθαίνουμε, της Αριστεράς και ίσως του ΛΑΟΣ.
Ο πρόεδρος και «αρχιτέκτονας» του νέου νομοσχεδίου καθηγητής Γ. Κουκιάδης αφήνει πάντως ανοιχτό το ενδεχόμενο «βελτιωτικών κινήσεων», εφόσον κατατεθούν συγκεκριμένες προτάσεις κατά τη διάρκεια του πολιτικού διαλόγου. Παράλληλα αποδέχεται ως καθοριστικά για τη δυνατότητα εφαρμογής των ρυθμίσεων την αποτελεσματική δράση του ΣΕΠΕ και των άλλων ελεγκτικών μηχανισμών.
Σημειώνεται ότι ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Κώστας Πουπάκης (πρόεδρος της ΔΑΚΕ) με ερώτησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά τη λήψη μέτρων τόσο για την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των ασθενέστερων εισοδηματικά τάξεων, όσο και για την ενδυνάμωση της πρόσβασης των ευπαθών κοινωνικών ομάδων στην αγορά εργασίας μέσα από ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης.
• Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Ροβ. Σπυρόπουλος, μας δηλώνει κατηγορηματικά ότι ή παίρνουμε το 1,2 δισ. ευρώ ή το χάνουμε ενώ μόνο διά της επιδότησης των εισφορών μπορούμε να το απορροφήσουμε και δεν υπάρχει καμιά δυνατότητα διαλόγου με το Κοινοτικό Ταμείο για διαφορετική χρήση του. Διευκρινίζεται μάλιστα πως το σύνολο του ποσού που πρέπει να απορροφηθεί μέχρι το 2013 είναι της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ και αν μέχρι τότε δεν πάρει η χώρα μας και τα υπόλοιπα, θα δοθούν σε άλλες χώρες μέλη της
ΕΕ. Ο γενικός γραμματέας υπογραμμίζει τη διαφάνεια στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, αφού «οι εργοδότες δεν παίρνουν ζεστό χρήμα στα χέρια τους, καταργούνται οι ενδιάμεσοι και από τον ΟΑΕΔ κατευθύνονται στα Ταμεία του ΙΚΑ».