Οχήματα για τις ΕΔ και εθνικοί προμηθευτές
lΟ κ. Μυτιληναίος, ημιϊδιοκτήτης της ημικρατικής και ημιϊδιωτικής ΕΛΒΟ, έκανε, αν δεν είναι λανθασμένες οι πληροφορίες μου, μια εκπληκτικά ελκυστική πρόταση στο ΥΕΘΑ: Να εκσυγχρονίσει τα γηραιά φορτηγά ΣΤΑΓΙΕΡ έναντι 50.000 ευρώ έκαστο, ενώ η τιμή του καινούργιου εγγίζει τα 60.000! Miracolo, θα έλεγαν οι καρδινάλιοι της αυλής του Ποντίφικα.
lΣκέφθηκε, ορθώς, ότι επί εποχής ΠΑΣΟΚ
έκανε ωραιότατες δουλειές με τις υπερκοστολογήσεις και «συμπαραγωγές» που μας κάνουν
εθνικά, υπερήφανους. Τώρα που επανήλθε το ΠΑΣΟΚ, γιατί να μην ξαναρχίσουμε τα ίδια;
lΟ κ. Βενιζέλος άφησε να εννοηθεί ότι «δεν μασάει» και ο Στρατός προχωρεί στη σύνταξη προδιαγραφών για προμήθεια καινούργιων οχημάτων.
lΤο ότι αυτή η προμήθεια πρέπει να γίνει με συμπαραγωγή στην ΕΛΒΟ και συμμετοχή και άλλων ελλήνων κατασκευαστών, δεν χωρά συζήτηση. Υπάρχουν, όμως, τρεις πονηρές λεπτομέρειες:
– Η επιλογή πρέπει να γίνει από το υπουργείο Άμυνας και όχι από τον κ. Μυτιληναίο, που κάνει το παν για να το πετύχει.
– Οι προδιαγραφές του ΓΕΣ (να έχουμε τον νου μας, κ. Αρχηγέ) να μην είναι «φωτογραφικές» αλλά ευρείες, ώστε να επιτρέπουν σε κάθε ξένο κατασκευαστή, πάσης ηπείρου, να συμμετάσχει.
– Η ελληνική βιομηχανική συμμετοχή να είναι ουσίας και σε υψηλό ποσοστό. Όχι όπως γινόταν μέχρι τώρα. Μαϊμού… Το νου σας, κ. Μπεγλίτη, που είσθε αρμόδιος επί της Αμυντικής Βιομηχανίας.
lΗ προμήθεια αυτή, αν γίνει τελικά με τα χάλια που έχουμε, έχει σκοπό, πρωτίστως, να ανεβάσει το επιχειρησιακό επίπεδο των ΕΔ σε αυτόν τον τομέα και όχι να βολέψει τις ανάγκες του
κ. Μυτιληναίου. Το προϊόν που θα προκύψει πρέπει να είναι άριστο και φτηνό, ώστε να μπορεί να κυκλοφορήσει, ανταγωνιστικά, και εκτός Ελλάδος. Μόνο τότε θα είναι ωφελημένη η ΕΛΒΟ, μακρόχρονα.
lΘα επανέλθω δριμύτερος…
Και… ιπτάμενα οχήματα για το ΠΝ
lΗ καλύτερη μέθοδος, καρατσεκαρισμένη,
όπως θα έλεγε η αξέχαστη Μαλβίνα, για να απαξιώσεις το στρατιωτικό υλικό, προκειμένου να γεννηθεί η ανάγκη να αγορασθεί καινούργιο,
είναι η εγκατάλειψή του.
lΟι «έξω» δίνουν στους πράκτορες «μέσα» την εντολή: Σκορπίστε αράχνες και βατράχια στο Χ υλικό, μην το συντηρείτε, απαξιώστε το. Αυτόματα θα προκύψει η ανάγκη προμήθειας… του δικού μας, αφού στήσουμε το κατάλληλο σκηνικό…
lΠροσωπικά, καίτοι έχω υπηρετήσει ως ναύτης σε ειδικότητα καταστρώματος, έχω μεσάνυχτα από ναυάρχους και ναυαρχίδες (ξέρω,
όμως, καλά και σε λεπτομέρειες τις σκοτεινές υποθέσεις των υποβρυχίων και του εκσυγχρονισμού των φρεγατών), είμαι υποχρεωμένος να υποβάλω στο ΓΕΝ μερικές ερωτησούλες, που απευθύνονται επίσης στον κ. υπουργό (για σε τα λέω πεθερά, για να τ’ ακούει η νύφη…).
Μικρό ιστορικό
lΤο 1996 το ΠΝ παρέλαβε, εντελώς εκσυγχρονισμένα, 10 αεροσκάφη Ρ3-D ORION, ναυτικής συνεργασίας από το αμερικανικό ΠΝ.
lΚαλοπληρωμένα, βέβαια…
lΜε τα P3-D γίνονταν 15 έως 18 έξοδοι
τον μήνα, προς επιτήρηση Αιγαίου και
Ανατολικής Μεσογείου.
lΤα τελευταία χρόνια, όμως, ξεκίνησε μεθοδικά η απαξίωσή τους. Οφειλόταν στην αναξιοπιστία τους ή στις αιτίες που αναφέραμε πιο πάνω: Δεν ριψοκινδυνεύω να αποφανθώ, καίτοι διαθέτω στοιχεία. Ούτε ανταλλακτικά αγοράζονταν, «λόγω έλλειψης πιστώσεως», όπως διαβεβαίωναν οι αρμόδιοι, ούτε επισκευές γίνονταν στην ΕΑΒ.
lΤα αεροπλάνα αυτά παρουσίασαν μηδενικό δείκτη ατυχημάτων, αλλά σήμερα βρίσκονται σε «νεκροταφείο» αεροπλάνων στην ΕΑΒ ή την 112 ΠΜ.
lΟι σύμμαχοι Τούρκοι ελέγχουν το Αιγαίο με τα ίδιου τύπου αεροσκάφη, αν δεν κάνω λάθος, υποβάλουν τα ραπόρτα τους και στο ΝΑΤΟ, συνταγμένα όπως θέλουν, ενώ εμείς σιωπούμε αιδημόνως. Τι να πούμε, αφού τον έλεγχο τον κάνουν άλλοι…
Τα ερωτήματα
lΔεν είμαι εγώ, ούτε η εφημερίδα, που θα υποδείξει την αξιοπιστία των εγκαταλειφθέντων αεροσκαφών ή την αγορά καινούργιων. Υπάρχουν συμβούλια, οικονομική κρίση και το αναμφίβολο διώνυμο ΚΟΣΤΟΣ – ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.
lΠέραν αυτού, όμως, αιωρούνται τα παρακάτω ερωτήματα:
– Σε ποια σειρά επείγοντος προμηθειών βρίσκονται τα ΑΝΣ (Αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας), ώστε να στηθεί γρήγορα γρήγορα διαγωνισμός πέρυσι για προμήθεια 5 καινούργιων, κόστους 262 εκατ. ευρώ; Εδώ βρέθηκαν οι πιστώσεις; (Ο κακοστημένος διαγωνισμός απέτυχε και έκτοτε η «ανάγκη» εξαφανίσθηκε.)
– Γιατί (Οκτ. 2008) απορρίφθηκε από το ΑΝΣ (Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο) πρόταση εργοστασιακής συντήρησης στην ΕΑΒ, με αμελητέο (όπως λένε) κόστος, με παράταση ζωής 3.000 στα αεροσκάφη, ώστε να αντιμετωπισθεί, μερικώς, η κατάσταση;
– Τα κριτήρια για τα νέα αεροσκάφη εγκρίθηκαν δύο φορές από το ΑΝΣ (26.6.08 και 15.9.08).
– Ενώ γινόταν «εκτίμηση» των παραπάνω κριτηρίων στη ΓΔΑΕΕ, όπως εκατοντάδες παρόμοια θέματα, συνήλθε επειγόντως και ανεξηγήτως (για τους αφελείς) το ΑΝΣ της 1.12.08 και άλλαξε τα κριτήρια. Ποιος το υπαγόρευσε;
lΝα σημειώσω μερικές «ευφυείς» αλλαγές που φωτογραφίζουν τους εμπνευστές τους,
ιδού:
lΣτα κριτήρια ασφαλών πτήσεων προβλεπόταν αρχικά ο όρος «το σκάφος να έχει τον μικρότερο δείκτη ατυχημάτων». Προστέθηκε, κατόπιν εορτής, «στον ίδιο τύπο αποστολής». Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιπτάμενος για να αντιληφθεί την μπλόφα! Επιζητείται η αποδοχή αεροσκάφους που έχει, γενικά, μεγάλο δείκτη ατυχημάτων!
lΑρχικά, το κρισιμότατο ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης δομικής ακεραιότητας των κινητήρων, βαθμολογείτο με 12. Μετά έγινε… 2! (Παρατηρήστε πώς με τις 2 τελευταίες «εκπτώσεις», βυθίζουν την ασφάλεια πτήσεων).
lΣτις αρχικές προδιαγραφές υπήρχε ο όρος «το αεροσκάφος να υφίσταται ήδη στο οπλοστάσιο των ΕΔ, ώστε να συμβάλει στη μείωση της πολυτυπίας». Ο συντελεστής του κριτηρίου αυτού ήταν 8. Μετά έγινε 3! Περίεργα πράγματα συμβαίνουν εδώ. Αφού ζητάνε καινούργιο αεροσκάφος, πώς είναι δυνατόν να υπάρχει ήδη στις ΕΔ; Θα μας τρελάνουν! Αλλά η μείωση από 8 στο 3, τι να σημαίνει;
Συμπέρασμα – Επιθύμιο
1. Η νέα ηγεσία του ΥΕΘΑ πρέπει να παρέμβει πάραυτα στο θέμα αυτό. Ή αποφασίζει εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων Ρ-3 (το έχουν κάνει ήδη, απ’ ό,τι πληροφορούμαι, ΗΠΑ – Νορβηγία – Καναδάς) ή στήνει σωστές προδιαγραφές, όχι procat, για νέο. Λαμβάνοντας υπόψη, ασφαλώς, το κριτήριο ΚΟΣΤΟΣ – ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ στις ζοφερές αυτές ημέρες.
2. Το ΠΝ ασφαλώς, χρειάζεται το ταχύτερο, το υλικό αυτό.
3. Απάντηση ή σχόλιο, φυσικά, από το ΠΝ δεν προσδοκούμε. Όπως και από τη ΓΔΑΕΕ, η οποία συνεργαζόταν με το ΠΝ επί του όζοντος αυτού θέματος.
***
lΕίναι αλήθεια ότι για την κλοπή 150.000 ευρώ από το χρηματοκιβώτιο στο ΚΕΔΑ/Ζούμπερι σε άλλους επέβαλαν ποινές και σε άλλους όχι;
lΜήπως επειδή τα μέτρα ασφαλείας και η άμυνα-φρούρηση της μονάδας… λειτούργησαν άψογα εκείνο το βράδυ της κλοπής ή επειδή τοποθετήθηκαν συναγερμοί, κάμερες, πόρτες ασφαλείας κ.λπ. (αλλά κατόπιν εορτής) γι’ αυτό και δεν επιβλήθηκαν ποινές σ’ εκείνους που έφταιγαν;
lΕίναι δυνατόν να φταίνε εκείνοι που διαχειρίζονταν χρήματα και όχι αυτοί που έχουν την ευθύνη της ασφάλειας και της άμυνας-φρούρησης της μονάδας τόσο από στεριά όσο και από θάλασσα, όταν μάλιστα τη στιγμή της κλοπής διέμεναν εκεί ο Α/ΓΕΕΘΑ και ο Α/ΓΕΑ;
lΚύριε υπουργέ, καλό θα ήταν να διερευνήσετε για ποιον λόγο δεν τέθηκαν σε διαθεσιμότητα εκείνοι που είχαν τη διοίκηση του ΚΕΔΑ.
***
Έχει ασυλία η κυρία;
Ένα ερώτημα για τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ και βασικά τον Αρχηγό ΓΕΣ, μια και το θέμα αφορά τον δικό του χώρο. Η διαταγή του ΥΕΘΑ, στο πλαίσιο μείωσης των δαπανών, να μη μετακινούνται οι αξιωματικοί με υπηρεσιακά αυτοκίνητα «πολυτελείας», αλλά με τα υπηρεσιακά λεωφορεία, ισχύει μόνο γι’ αυτούς και όχι για τις συζύγους ορισμένων μεγαλόσχημων αντιστράτηγων; Όπως συμβαίνει με την κυρία που χρησιμοποιεί τη Μερσεντές του συζύγου της για να μετακινείται από την οικία της στο κέντρο της Αθήνας.
Αυτά προς το παρόν και ελπίζουμε να μπει τέρμα σ’ αυτές τις προκλήσεις και να μη χρειαστεί να επανέλθουμε με αποδείξεις…