Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο
1Οι αναλυτές της αγοράς πετρελαίου και της αγοράς βιομηχανικών πρώτων υλών εκτιμούν ότι, σε βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη βάση, η τιμή του αργού πετρελαίου στο διάστημα από τώρα μέχρι τρεις μήνες (βραχυπρόθεσμη εκτίμηση) θα φτάσει στα 80 δολάρια/βαρέλι και στα 85 δολάρια έπειτα από 6 μήνες. Και τούτο κυρίως εξαιτίας της προβλεπόμενης αναθέρμανσης της παγκόσμιας ζήτησης, της αύξησης των επενδύσεων και της απόφασης του ΟΠΕΚ να διατηρήσει την παραγωγή πετρελαίου σε επίπεδα κατώτερα της ζήτησης. Αντίθετα, οι προβλέψεις για την τιμή του φυσικού αερίου είναι δυσοίωνες, λόγω υπερπροσφοράς που καλύπτει κατά πολύ τη ζήτηση. Καθ’ όσον αφορά τις τιμές των βιομηχανικών πρώτων υλών, προβλέπεται να ακολουθήσουν ανοδική πορεία. Οι εκτιμήσεις είναι ότι η τιμή του χρυσού βραχυπρόθεσμα θα φθάσει στα 1.120 δολάρια η ούγγια και μεσοπρόθεσμα στα 1.200 δολάρια. Η τιμή του αλουμινίου εκτιμάται ότι στο τέλος του 2010, δηλαδή μετά έναν χρόνο, θα έχει διαμορφωθεί στα 2.050 δολάρια ο τόνος και μετά τέσσερα χρόνια, στα 2.500 δολάρια. Για την τιμή του χαλκού η πρόβλεψη είναι ότι σε έξι μήνες θα φτάσει στα 7.500 δολάρια και από τις αρχές του 2011 θα αρχίσει η πτώση της τιμής του, λόγω περιορισμού της ζήτησης. Για την τιμή του νικελίου η πρόβλεψη είναι ότι θα ανέβει το δεύτερο εξάμηνο του 2010 στα 19.500 δολάρια ο τόνος χωρίς να γίνονται προβλέψεις για το 2011, δεδομένης της μη προβλέψιμης διαμόρφωσης της ζήτησης. Επίσης σε ανοδική πορεία θα βρεθούν οι τιμές και των άλλων μετάλλων, καθώς θεωρείται ότι από τα τέλη της επόμενης χρονιάς η παγκόσμια οικονομία θα μπει σε τροχιά ανάκαμψης, γεγονός που θα προκαλέσει αύξηση της παραγωγής και της ζήτησης πετρελαίου και βιομηχανικών πρώτων υλών. Εάν όμως οι προβλέψεις για ανάκαμψη της οικονομίας δεν επαληθευτούν, τότε η παραγωγή, η ζήτηση και οι τιμές το πιθανότερο είναι να παγώσουν ή και να μειωθούν ακόμη.
2Η μεταφορική κίνηση στην Αδριατική έχει σημαντικά μειωθεί τη φετινή χρονιά και κυρίως μεταξύ των λιμένων Ελλάδας και Ιταλίας. Η συρρίκνωση των διεθνών συναλλαγών, συνέπεια της οικονομικής κρίσης, προκάλεσε την μείωση αυτή. Τα στοιχεία για το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2009 είναι απογοητευτικά για τις εταιρίες που έχουν δρομολογήσει οχηματαγωγά πλοία στις γραμμές Πάτρα – Ανκόνα και Πάτρα – Πρίντεζι. Στο διάστημα αυτό η μεταφορά φορτηγών οχημάτων παρουσίασε μείωση κατά 18% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα, δηλαδή από Ελλάδα προς Ιταλία (Ανκόνα) και αντίστροφα μεταφέρθηκαν 8.000 φορτηγά λιγότερα για κάθε μήνα κατά μέσο όρο. Στη γραμμή Πάτρα – Μπάρι – Πρίντεζι παρουσιάστηκε μεγαλύτερη μείωση που έφτασε στο 25% για το ίδιο διάστημα, ενώ στην περιορισμένης κίνησης γραμμή με τη Βενετία η μείωση περιορίστηκε στο 14%. Αντίθετα, η μεταφορά ΙΧ επιβατικών αυτοκινήτων παρουσίασε αύξηση 2% και στις τρεις αυτές γραμμές συνολικά. Έτσι αποδεικνύεται ότι η «ουρά» της οικονομικής κρίσης είναι υπερβολικά μεγάλη.
3Η δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδος και η κατασυκοφάντηση της ελληνικής οικονομίας τόσο από τους αρμόδιους παράγοντες της ΕΕ, όσο και από δικούς μας κυβερνητικούς παράγοντες, είχε αποτέλεσμα να εκτοξευτεί στα ύψη το spread μεταξύ του δεκαετούς ομολόγου της Γερμανίας και του δεκαετούς της Ελλάδος. Και να καταστήσει τον δανεισμό του ελληνικού Δημοσίου και δυσχερέστερο και ακριβότερο. Εν τούτοις οι τραπεζικοί παράγοντες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στην αρνητική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, κατά τη διετία 2009 και 2010. Το 2009, όπως είναι γνωστό, η οικονομία μας θα παρουσιάσει τελικά αρνητικό πρόσημο στην ανάπτυξή της κατά -15% και το 2010 θα έχουμε ανάπτυξη -0,3%. Από όλους ερμηνεύεται ότι η διεύρυνση του spread των ομολόγων Γερμανίας – Ελλάδος αποτελεί σαφές μήνυμα των αγορών που φοβούνται ότι θα παρουσιαστούν στη χώρα μας δημοσιονομικές ανισορροπίες. Πολλοί αναλυτές εκφράζουν την άποψη ότι τον επόμενο μήνα μπορεί να εκτιναχθεί η διαφορά στους 170-180 βαθμούς, όταν το ελληνικό Δημόσιο θα χρειαστεί να δανειστεί μεγάλα ποσά. Ο νέος προϋπολογισμός δεν κατάφερε να ηρεμήσει τους κερδοσκόπους της διεθνούς χρηματοπιστωτικής αγοράς.