Στους 600.000 αναγνώστες η πραγματική δύναμη του κυριακάτικου Τύπου
Για πρώτη φορά το «Π», μαζί με τα στοιχεία των κυκλοφοριών, δημοσιεύει πληροφορίες για τις πωλήσεις των κυριακάτικων εφημερίδων με τις προσφορές. Τα έσοδα των κυριακάτικων
εφημερίδων, σύμφωνα με έγκυρες
εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, προέρχονται κατά 75% από τις εκδόσεις με DVD, CD και βιβλία, ενώ μόλις το 25% των αναγνωστών επιλέγει τη φθηνή -χωρίς προσφορές- έκδοση των 2 – 2,5 ευρώ! Είναι δε μια πραγματικότητα που αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό προς τα καταστήματα και τις αλυσίδες CD και DVD, αλλά βολεύει αφάνταστα τους εκδότες.
Αν κατά μέσον όρο το 75% των πωλήσεων είναι με προσφορές, οι συνολικές πωλήσεις -με 4 ευρώ ανά φύλλο κατά μέσον όρο- ανέρχονται σε 3 εκατ. ευρώ κάθε Κυριακή. Οι
εφημερίδες, δηλαδή, λειτουργούν ως ένα τεράστιο δίκτυο πωλήσεων, το οποίο λειτουργεί σε βάρος των ιδιοκτητών καταστημάτων CD και DVD, προσφέροντας οπτικοακουστικά προϊόντα σε πολύ χαμηλή τιμή.
Πρόκειται για μια μετάλλαξη του κυριακάτικου Τύπου η οποία δεν δημιουργήθηκε τώρα, αλλά ξεκίνησε από την περασμένη δεκαετία, όταν οι εφημερίδες άρχισαν να δίνουν,
εκτός από τα επιπλέον περιοδικά, βιβλία και CD. Τώρα πλέον στον κυριακάτικο Τύπο υπάρχει κυρίως μάχη προσφορών και δευτερευόντως ανταγωνισμός επί των δημοσιογραφικών θεμάτων. Το μόνο ενθαρρυντικό στοιχείο είναι πως υπάρχουν ακόμη κάποιοι αναγνώστες που, αν και αγοράζουν εφημερίδες με προσφορές αν αυτές σταματούσαν θα συνέχιζαν να αγοράζουν κυριακάτικο Τύπο. Σύμφωνα με έγκυρες εκτιμήσεις, αν, για παράδειγμα, καταργούνταν αύριο οι προσφορές, περίπου 400.000 καταναλωτές από τους συνολικά 1 εκατ. αναγνώστες θα σταματούσαν να αγοράζουν εφημερίδες. Δηλαδή, στην πραγματικότητα η αγορά των κυριακάτικων φύλλων ανέρχεται περίπου σε 600.000 αναγνώστες.
Φυσικά, επίσημα στοιχεία δεν δημοσιεύονται, όμως κάθε εφημερίδα γνωρίζει επακριβώς τις πωλήσεις της με ή χωρίς προσφορές και δίνει τις σχετικές οδηγίες για την εκτύπωση των εφημερίδων στα πιεστήρια. Οι πληροφορίες του «Π» αναφέρουν πως από τις εφημερίδες που δίνουν προσφορές τις πιο ισορροπημένες πωλήσεις έχει το «Έθνος της Κυριακής», με το 49% των φύλλων που πωλούνται να είναι χωρίς δώρα και το 51% με DVD, CD και βιβλία.
Υπάρχει και η περίπτωση «αποκαλυπτικής» εφημερίδας της οποίας οι πωλήσεις χωρίς προσφορές, δηλαδή το κυρίως δημοσιογραφικό μέρος, φτάνουν μόλις το 22% των
αγοραστών. Όλοι οι υπόλοιποι αγοράζουν την εφημερίδα για τις προσφορές ή για τον συνδυασμό κειμένων και δώρων.
Μείωση 100.000 αναγνωστών
Δεν αρκούν όμως οι προσφορές. Στο 10μηνο του 2009 οι εφημερίδες χάνουν το 5% της κυκλοφορίας τους, πουλώντας 2.004.536 φύλλα, έναντι 2.105.789 φύλλων (–101.253) το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ο μόνος τομέας που σημειώνει αύξηση 20.546 φύλλων, λόγω των DVD, των CD και των βιβλίων, είναι οι κυριακάτικες εφημερίδες, με μέσον όρο πωλήσεων 1.045.615 φύλλα. Οι απογευματινές με 227.522 φύλλα εξακολουθούν να χάνουν αναγνώστες (-12.874) και στην τρίτη θέση είναι οι λοιπές εβδομαδιαίες εφημερίδες («Χρυσή Ευκαιρία», «Κόσμος του Επενδυτή», «Παρασκευή & 13» κ.ά.). Οι αθλητικές της Δευτέρας
έχασαν στο 10μηνο 43.282 αναγνώστες, πουλώντας κατά μέσον όρο 167.450 φύλλα, και ακολουθούν οι ημερήσιες αθλητικές με 165.279 φύλλα (-32.776). Νέα δύναμη είναι οι εβδομαδιαίες εφημερίδες προγνωστικών με 101.538 φύλλα (-88), ενώ οι πρωινές, με 48.504 φύλλα, χάνουν 9.018 αναγνώστες.
Κυκλοφορίες Οκτωβρίου 2009
Δεν έφτασαν οι εκλογές για να βελτιώσουν την κυκλοφορία τους οι κυριακάτικες εφημερίδες. Όλες οι μεγάλες εμφανίζουν απώλειες, που φτάνουν έως και το 21%. Αναλυτικά, το «Θέμα» παρέμεινε στην πρώτη θέση, με μέσον όρο πωλήσεων 169.585 φύλλα, χάνοντας 20.519 καταναλωτές, και ακολουθεί το «Βήμα» με 159.820 φύλλα και απώλειες 32.981 πελατών. Στην τρίτη θέση πέρασε η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με 136.760 φύλλα (-18.373), ενώ η «Καθημερινή της Κυριακής» υπέστη μεγάλες απώλειες (-34.142), πουλώντας κατά μέσον όρο 129.325 φύλλα. Η πολιτική της διανομής CD που μόλις κυκλοφόρησαν είχε ευεργετική επίδραση στη «Real News», η οποία, πουλώντας 121.035 αντίτυπα, ξεπέρασε το «Έθνος», που πούλησε 119.888 φύλλα (-13.514). Στην περίπτωση βέβαια του Ομίλου Πήγασου, οι πωλήσεις των δύο εφημερίδων που ελέγχει («Έθνος», «Θέμα» [70%]) ανέρχονται σε 289.473 φύλλα. Ο «Ριζοσπάστης» έχασε 27.269 αναγνώστες, πουλώντας 24.650 φύλλα, ενώ το «Π» στη δέκατη θέση, με 13.268 φύλλα (-21), παρέμεινε επί της ουσίας σταθερό. Θυμίζουμε πως ο μέσος όρος των πωλήσεων του «Τύπου της Κυριακής» ήταν 85.212 φύλλα.
Κυκλοφορίες 10μήνου 2009
Πρώτο παραμένει το «Θέμα» και στο 10μηνο, με μέσον όρο πωλήσεων 180.065 φύλλα (-6.385) και δεύτερο το «Βήμα» με 172.502 φύλλα (–15.038). Η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» με 148.747 φύλλα (-10.578) είναι καθαρά στην τρίτη θέση και ακολουθεί με 134.856 φύλλα η «Καθημερινή» (-22.348). Το «Έθνος της Κυριακής» είναι πέμπτο με 115.131 φύλλα (-9.676) και η «Real News» ακολουθεί με μέσον όρο κυκλοφορίας 101.546 φύλλα, έχοντας πάρει τη θέση του «Τύπου της Κυριακής» (της Γ. Αγγελοπούλου), που είχε μέσον όρο πωλήσεων 79.012 φύλλα (-12.332). Το «Π» είναι στην ένατη θέση με 12.678 φύλλα (-1.413).