Επικίνδυνη η κατάσταση στο Λιμάνι!

Η κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά δεν είναι απλώς έκρυθμη ή εκρηκτική. Είναι επικίνδυνη! Η νέα πενθήμερη απεργία που θα κρατήσει το λιμάνι κλειστό για περίπου μισό μήνα, θέτει σε σοβαρή δοκιμασία όχι μόνο την αγορά και τις επιχειρήσεις που έχουν… στεγνώσει από πρώτες ύλες και εμπορεύματα, αλλά απειλεί με ολική καταστροφή την οικονομία και με σοβαρό τραυματισμό τη ναυτιλία μας, που είναι η μοναδική δραστηριότητα που εξακολουθεί να φέρνει λεφτά στη χώρα, μετά τον καταποντισμό του τουριστικού τομέα.
Και βέβαια η προσπάθεια για επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης που προσπαθεί να κάνει η Λούκα Κατσέλη, μόνο ως μια προσπάθεια για να μη φανεί ασυνεπής στις προεκλογικές δεσμεύσεις της η κυβέρνηση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, μια και δεν αντέχουν σε σοβαρή κριτική αυτά που υποστήριξε την περασμένη εβδομάδα ενώπιον των συνδικαλιστών της ΟΜΥΛΕ η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Γιατί αφενός οι Κινέζοι δεν πρόκειται να δεχθούν αλλαγή των όρων που τους ευνοούν αφού ουδείς δεν μπορεί να τους επιβάλει κάτι τέτοιο, δεδομένου ότι υπάρχουν αυστηρές ρήτρες και όροι που δεσμεύουν την ελληνική κυβέρνηση να σεβαστεί την υπογραφή της, και αφετέρου όταν διαμορφώνονταν οι όροι της σύμβασης, η διεθνής κατάσταση στις μεταφορές ήταν πολύ καλύτερη σε σχέση με τη σημερινή γιατί δεν είχε ακόμα εκδηλωθεί η παγκόσμια οικονομική κρίση που βιώνουμε εδώ κι έναν χρόνο! Οπότε η όποια επαναδιαπραγμάτευση με τους Κινέζους, σίγουρα σε χειρότερο αποτέλεσμα από το υπάρχον θα οδηγήσει. Υπό την έννοια αυτή, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας δεν θα πρέπει να ποντάρει ιδιαίτερα στην επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης. Γιατί όταν φτάσει στο αδιέξοδο, και εκεί θα φτάσει για τους λόγους που προαναφέραμε η διαδικασία της επαναδιαπραγμάτευσης, θα υποχρεωθεί να αναθεωρήσει κάποιους όρους στους οποίους θα είναι αμετακίνητοι οι Κινέζοι ή να καταργήσει κάποιους, με αποτέλεσμα να ενοχληθεί η κινεζική πλευρά. Η συνέπεια μιας τέτοιας ενέργειας θα είναι να χάσουν την εμπιστοσύνη τους σε καθετί ελληνικό οι Κινέζοι ή και για λόγους αντεκδίκησης να προχωρήσουν στην καταγγελία των συμβάσεων (κοντράτων) που έχουν με έλληνες πλοιοκτήτες. Ας μην ξεχνάμε ότι σχεδόν το 45% του ελληνόκτητου στόλου, γύρω στα 2.000 πλοία, δουλεύουν σήμερα για λογαριασμό κρατικών κινεζικών εταιρειών. Αν αποφασίσει η κινεζική κυβέρνηση να ανακαλέσει τις συμφωνίες αυτές, τότε η ναυτιλία μας θα βρεθεί στη δίνη τεράστιας κρίσης που κανείς δεν γνωρίζει πού μπορεί να οδηγήσει.
Γι’ αυτό κύκλοι του λιμανιού υποστηρίζουν πως η απεργία στον ΟΛΠ δεν είναι τόσο απλή όσο φαίνεται και ούτε έχει σχέση με τις άλλες. Μπορεί να κάνει τεράστια ζημία και ανεπανόρθωτη. Σε μια εποχή μάλιστα που γίνεται προσπάθεια για να μη… βουλιάξει εντελώς η ούτως ή άλλως προβληματική οικονομία μας.
Αλλά από κει και πέρα η ζημία που ήδη έχει γίνει στην αγορά, στις βιομηχανίες και στην… τσέπη των καταναλωτών δεν μπορεί ακόμα να εκτιμηθεί, αλλά υπολογίζεται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ, ίσως και ένα δισ. Γιατί εδώ και 12 ημέρες δεν έχει «βγει» κανένα εμπόρευμα και καμία πρώτη ύλη στην αγορά. Πολλά από τα εισαγόμενα είδη δεν υπάρχουν πλέον στα καταστήματα και οι ελλείψεις ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης είναι ορατές.
Πολλές βιομηχανίες στο Σχιστό και στον Ασπρόπυργο έχουν σταματήσει να λειτουργούν από την περασμένη Τρίτη γιατί δεν έχουν πρώτες ύλες να δουλέψουν. Οι επιχειρηματίες υποστηρίζουν ότι αν συνεχισθεί για 10 ακόμα μέρες αυτή η κατάσταση θα κλείσουν και θα μείνουν οι εργαζομένοι χωρίς δουλειά, γιατί δεν αντέχουν να τους πληρώνουν χωρίς να έχουν παραγωγή. Ήδη κάποιες επιχειρήσεις έδωσαν άδεια χωρίς αποδοχές στο προσωπικό τους για να μην έχουν έξοδα, αφού δεν μπορούν να λειτουργήσουν.
Ο Πειραιάς απειλείται και πάλι να βρεθεί με στρατιές ανέργων, όπως τότε που έκλειναν μία μία οι ναυπηγοεπισκευαστικές βάσεις τη δεκαετία του ’70!
Καθημερινά 10-15 πλοία φορτωμένα με διάφορα είδη ευρείας κατανάλωσης προσπερνούν τον Πειραιά και ξεφορτώνουν στη Μάλτα ή στη Γένοβα. Όταν ανοίξει το λιμάνι και έρθουν τα εμπορεύματα αυτά στην Ελλάδα, οι καταναλωτές θα τα πληρώσουν στη διπλάσια τιμή γιατί θα επιβαρυνθούν και με το κόστος της… βόλτας που έκαναν στη Μάλτα ή τη Γένοβα.
Όταν όμως ανοίξει ξανά το λιμάνι, να δούμε αν θα ξανάρθουν εμπορεύματα προς διαμετακόμιση στον Πειραιά, αφού ήδη τότε τα πλοία από την Άπω Ανατολή και την Κίνα θα έχουν… μάθει άλλο δρομολόγιο και θα έχουν αρχίσει πλέον να λειτουργούν και τα τέρμιναλ στα αλβανικά λιμάνια του Δυρραχίου και της Αυλώνας των οποίων η αποπεράτωση επιταχύνθηκε μετά την απεργία στον ΟΛΠ, προκειμένου να καρπωθούν εκείνα τις μεταφορές που γίνονταν μέσω του λιμανιού του Πειραιά.
Και βέβαια κάθε απόπειρα αλλαγής των όρων της συμφωνίας, είτε τη δεχθούν οι Κινέζοι είτε όχι, θα διασύρει διεθνώς τη χώρα, αφού θα αποδείξει πως είναι αφερέγγυα, αναξιόπιστη και δεν έχει συνέχεια και σταθερότητα στη διοίκησή της. Κάτι βέβαια που θα είναι… κόκκινο πανί για τους επενδυτές, οι οποίοι δεν θα στέλνουν ούτε… γράμμα τους στην Ελλάδα!
Και κάτι ακόμα: Οι Kινέζοι μόλις προχθές υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας ύψους 700 εκατ. ευρώ με τη Βουλγαρία. Δηλαδή αρχίζουν και ψάχνονται στα Βαλκάνια. Μήπως αυτό σημαίνει ότι δεν θα μας… περιμένουν και πολύ και θα στραφούν αλλού, αφήνοντάς μας στον… άσο;
Επειδή το διεθνές οικονομικό κλίμα είναι εξαιρετικά επιβαρημένο και επειδή εν μέσω κρίσης τέτοιου είδους πειραματισμοί και προσπάθειες να ικανοποιηθούν κάποια απίστευτα αιτήματα συνδικαλιστών, που δεν έχουν καμία σχέση με εργατικές διεκδικήσεις, μπορεί να αποβούν μοιραία για τον λαό και τη χώρα, θα πρέπει το όλο θέμα της απεργίας στον ΟΛΠ να αντιμετωπισθεί με ιδιαίτερη προσοχή, σοβαρότητα και σύνεση και με καμία διάθεση να… χαϊδέψει το κράτος τα αυτιά των συνδικαλιστών. Γιατί η κατάσταση είναι ήδη επικίνδυνη. Και μια λάθος κίνηση θα την κάνει μη αναστρέψιμη…


Σχολιάστε εδώ