Τι… ψηφίζουν οι ιδιοκτήτες ΜΜΕ

Σε οικονομικό επίπεδο έχουν εξασφαλίσει σχεδόν ως χορηγούς κεφαλαίων στα πολλά και ξεχωριστά Μέσα Ενημέρωσης που κατέχουν τους νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι με τη σειρά τους αποκτούν αποφασιστική ισχύ στο δίπολο εξουσίας πολιτική και media για την προώθηση των δικών τους επιχειρηματικών σχεδίων.

Το παιχνίδι βεβαίως δεν είναι προδιαγεγραμμένο. Αντιθέτως, εκδότες και ιδιοκτήτες ΜΜΕ τηρούν στάση αναμονής για τις αποφάσεις της νέας κυβέρνησης. Εάν επιβεβαιωθούν οι δημοσκοπήσεις και προκύψει αυτοδύναμη κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, πολλά θα κριθούν από τα πρόσωπα που θα κληθούν να αναλάβουν τις θέσεις-κλειδιά στην κυβέρνηση για τον χώρο των ΜΜΕ. Πολύ περισσότερο όταν τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ διατηρούσαν άριστες σχέσεις με τα λεγόμενα διαπλεκόμενα όλο το προηγούμενο διάστημα που το κόμμα βρισκόταν στην αντιπολίτευση.

Η εικόνα των ΜΜΕ τα πέντε τελευταία χρόνια έχει αλλάξει άρδην. Τα τρία τελευταία χρόνια καταγράφεται υπερσυγκέντρωση διαφορετικού είδους Μέσων στα παραδοσιακά εκδοτικά συγκροτήματα, ενώ επιτυγχάνεται η είσοδος νέων επιχειρηματικών κεφαλαίων, καθώς και η δημιουργία νέων συγκροτημάτων. Ο ΔΟΛ, και ειδικά το «Βήμα», αντιμετώπισε εχθρικά τον Γιώργο Παπανδρέου, σε σημείο που ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κατά τη διάρκεια των ευρωεκλογών να ακυρώσει την προγραμματισμένη συνέντευξή του στην εφημερίδα.

Ο ΔΟΛ ενδυναμώνει την επιχειρηματική σχέση του με τον Βίκτωρα Ρέστη, έχοντας πλέον κάτω από την «ομπρέλα» του εκτός από τρεις εφημερίδες -δύο πολιτικές, «Βήμα» και «Νέα», και μία αθλητική- και τη συμμετοχή στο Mega και δύο ενημερωτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, τον Αrrena και τον City. Ο τελευταίος προσπάθησε να μπει σφήνα στο προεκλογικό σκηνικό εκπέμποντας τη «φωνή» του συγκροτήματος απέναντι στα πολιτικά κόμματα και στις εσωκομματικές διεργασίες.

Η ισχύς του ΔΟΛ στο Mega είναι επίσης εμφανής, καθώς, αν και διατηρεί μικρότερο ποσοστό από αυτό του έτερου πανίσχυρου ομίλου Μπόμπολα, κατέχει ορισμένα από τα σημαντικότερα πόστα στην παραγωγή πολιτικής γραμμής. Και ούτε είναι τυχαίο ότι, παρά την οικονομική κρίση και τις περικοπές στην τηλεόραση, το Mega είναι το μόνο κανάλι που διατηρεί τη σημαία του ενημερωτικού σταθμού, δημιουργώντας πολιτική πλατφόρμα καθημερινά.

Από την άλλη πλευρά, το Mega ήταν το κανάλι που παρακολούθησε στενά την πορεία του Ευ. Βενιζέλου από τη Χαριλάου Τρικούπη στο Ζάππειο όταν πριν από δύο χρόνια αμφισβήτησε τον Γιώργο Παπανδρέου, στηρίζοντας τον πρώτο στις εσωκομματικές εκλογές του Νοεμβρίου

Ο εκδοτικός όμιλος Μπόμπολα εμφανίζεται επίσης πανίσχυρος επιχειρηματικά και είναι χαρακτηριστικό ότι ελάχιστα έχει επηρεάσει τα ΜΜΕ που διαθέτει η οικονομική κρίση. Φρόντισε δε γρήγορα και σε ανύποπτο χρόνο να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με τον Γιώργο Παπανδρέου, με το «Θέμα» να λειτουργεί πλέον σχεδόν σαν «σημαία» του Κινήματος.

Η συμμετοχή του Λαυρέντη Λαυρεντιάδη στον Πήγασο αλλά και στο Mega, με πολύ μικρότερο ποσοστό, πιστοποιεί την κατοχύρωση νέων θέσεων στο μιντιακό τοπίο.

Ισχυρός πόλος στο πολιτικό παιχνίδι εξουσίας και επιρροής είναι και ο όμιλος Αλαφούζου, που κατέχει τα περισσότερα ηλεκτρονικά ΜΜΕ.

Η χάραξη πολιτικής γραμμής για το αύριο της Νέας Δημοκρατίας δεν τον εμποδίζει να χαράζει παράλληλα κατεύθυνση και έναντι μιας αυριανής κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ. Η συμμετοχή του Β. Μαρινάκη -κουμπάρου του ζεύγους Κούβελου-Μπακογιάννη- κατά 25% στον ΣΚΑΪ ίσως αποδειχθεί καθοριστική για το μέλλον, όπως επίσης και οι εξαιρετικές σχέσεις Αλαφούζου – Βγενόπουλου.

Το μεγάλο ερωτηματικό είναι η «Ελευθεροτυπία». Η συμπάθεια της εφημερίδας για τον Γιώργο Παπανδρέου και το ΠΑΣΟΚ δύσκολα κρύβεται, όπως και η αντιπάθειά της για τον Αλέξη Τσίπρα. Το επόμενο διάστημα για την εκδοτική εταιρεία είναι κρίσιμο και συμπίπτει με την αναμενόμενη πολιτική αλλαγή.

Η δημιουργία του νέου εκδοτικού ομίλου του Πέτρου Κυριακίδη, χωρίς τη φανερή συμμετοχή του Λ. Λαυρεντιάδη, δημιουργεί αναταράξεις, χωρίς προς το παρόν άλλες επιπτώσεις.

Αιχμή του νέου συγκροτήματος στο πολιτικό σκηνικό είναι ο ραδιοφωνικός σταθμός Flash, ο οποίος το τελευταίο διάστημα τηρεί ασφαλείς αποστάσεις στην πολιτική γραμμή στήριξης ανάμεσα σε ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία. Τα σχέδια για επέκταση σε τηλεοπτικό σταθμό είναι φανερό πως θα αναμορφώσουν πάλι τις συμμαχίες.

Λόγο στις αυριανές πολιτικές εξελίξεις θέλουν να έχουν και τα νέα συγκροτήματα που διαμορφώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Αφενός το γκρουπ της «Real News» μπορεί να εμφανίζεται ως διεκδικητής στις εξελίξεις της επόμενης μέρας στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, αλλά είναι βέβαιο πως θα διεκδικήσει μερίδιο συμμετοχής και με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αφετέρου, τον κεντροδεξιό χώρο και τις μελλοντικές εσωκομματικές εξελίξεις στη Νέα Δημοκρατία θέλει να καλύψει, και σύντομα μάλιστα, η έκδοση του «Ελεύθερου Τύπου» μετά την εξαγορά του από τους Αλέξη Σκαναβή και Δημήτρη Μπενέκο.

Πολλά θα φανούν από την υποστήριξη ή το μη πόλεμο που θα έχει η νέα έκδοση της εφημερίδας από τα άλλα συγκροτήματα Τύπου.


Σχολιάστε εδώ