Προεκλογικό «δώρο» αγνώστου ύψους η… εξαΰλωση του ενοικίου συχνοτήτων το 2010
Η κυβέρνηση λίγο πριν από τις εκλογές έλαβε μια διπλή απόφαση, μειώνοντας για τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας το τέλος χρήσης συχνοτήτων σε 0,1% από 2% (επί του τζίρου) σε αντάλλαγμα για τη δωρεάν μετάδοση διαφημίσεων των κομμάτων με βάση τον νόμο Σκανδαλίδη. Ταυτόχρονα, όμως, όπως αποκαλύψαμε, έσπευσε να μειώσει σε 0,1% επί του τζίρου τους το τέλος χρήσης συχνοτήτων και για το 2010, επιδοτώντας έμμεσα τη σχεδιαζόμενη μετάβαση των σταθμών εθνικής εμβέλειας -και μόνο- στην ψηφιακή τηλεόραση. Η κίνηση αυτή έγινε χωρίς κανενός είδους αντάλλαγμα, είτε πολιτικό είτε κοινωνικό, καθώς οι σταθμοί μεταβιβάζουν στον κόσμο το κόστος της υποχρέωσής τους να εκπέμψουν ψηφιακά, χωρίς καν να δεσμεύονται πως θα διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας. Ενώ δηλαδή απολύουν ή οδηγούν τους εργαζομένους σε εθελούσιες εξόδους, ταυτόχρονα θα… εξαϋλωθεί το ενοίκιο που θα πρέπει να καταβάλλουν στο κράτος, αν και θα χρησιμοποιούν ψηφιακές συχνότητες, γεγονός που σημαίνει, μακροπρόθεσμα, και μεγαλύτερα κέρδη.
Εξαρχής ο νόμος Σκανδαλίδη επιβαρύνει τους πολίτες, αφού τα κόμματα διαφημίζονται δωρεάν και σε αντάλλαγμα μειώνεται το τέλος χρήσης των συχνοτήτων κατά 50%, ή και στο 0,1% στην περίπτωση διπλής εκλογικής αναμέτρησης. Για να είναι κατανοητό το εύρος του κέρδους που θα εξασφαλίσουν μόνο οι σταθμοί εθνικής εμβέλειας από τη μείωση στο 0,1% του «ενοικίου», δημιουργήσαμε έναν πίνακα με τα έσοδα των σταθμών το 2008, και τα ποσά που θα πλήρωναν πιθανόν το 2010 με βάση τη διάταξη για το 2% επί του τζίρου και με βάση τη μείωση στο 0,1%. Το συνολικό όφελος για τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας, με βάση τον τζίρο του 2008, φτάνει περίπου τα 13 εκατ. ευρώ! Το Mega, υποθετικά, θα κέρδιζε περίπου 3,3 εκατ. ευρώ, το Alter 2,8 εκατ. ευρώ, ο ΑΝΤ1 2,2 εκατ. ευρώ, ο Alpha 1,9 εκατ. ευρώ, το Star 1,8 εκατ. ευρώ, ο ΣΚΑΪ 633.000 ευρώ και το Μακεδονία TV 15.000 ευρώ. Και το ποσόν αυτό με βάση το υποθετικό μας σενάριο, διπλασιάζεται σε δύο χρόνια (2009-2010). Δηλαδή, τα κανάλια εθνικής εμβέλειας γλιτώνουν 26 εκατ. ευρώ! Και όλα αυτά ενώ από τη σταδιακή κατάργηση του ειδικού φόρου τηλεόρασης οι σταθμοί το 2007 έβαλαν στα ταμεία τους συνολικά 80 εκατ. ευρώ…
Από την άλλη πλευρά, οι τηλεοπτικοί σταθμοί εκτιμάται πως μέχρι τώρα έχασαν από τη μείωση της διαφημιστικής δαπάνης το ποσόν των 130 εκατ. ευρώ.
Ας δούμε πόσα χρήματα γλιτώνουν το 2007 οι τηλεοπτικοί σταθμοί από τις εκλογές της περιόδου, όταν το τέλος χρήσης συχνοτήτων μειώθηκε κατά 50%, από 2% επί του τζίρου σε 1%. Το συνολικό όφελος για τους σταθμούς φτάνει τα 6,3 εκατ. ευρώ. Το Mega πλήρωσε 1,7 εκατ. ευρώ, ο ΑΝΤ1 1,4 εκατ. ευρώ, το Alter 1,1 εκατ. ευρώ, το Star 1 εκατ. ευρώ, ο Alpha 927.000 ευρώ, ο ΣΚΑΪ 130.000 ευρώ και το Μακεδονία TV 6.000 ευρώ.
Τα χρήματα αυτά είναι πολλά για να τα κερδίζουν χωρίς όρους και ακολουθώντας πολιτικές περικοπών και απολύσεων οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας. Αν κερδίσει τις εκλογές το ΠΑΣΟΚ, οφείλει άμεσα να εξετάσει το θέμα των αδειοδοτήσεων και των ανταλλαγμάτων του ελληνικού Δημοσίου για να αποφεύγονται τα «δώρα» και οι συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Η λύση τού να δημοπρατηθούν οι συχνότητες, όσο και αν θα ωφελήσει τους επιχειρηματίες που θα διαθέτουν τα κεφάλαια, θα ξεκαθαρίσει μια για πάντα τον γόρδιο δεσμό των αδειών.