Τα (φανερά) λεφτά της προεκλογικής καμπάνιας

Δωρεάν χρόνο αξίας 6,25 εκατ. ευρώ θα διαθέσουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί της χώρας, ελεύθεροι ή συνδρομητικοί, για τη διαφήμιση των πολιτικών κομμάτων, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση για τις προϋποθέσεις και τον χρόνο προβολής των κομμάτων που υπέγραψε ο Προκόπης Παυλόπουλος. Tο Mega, με βάση την απόφαση, θα διαθέσει δωρεάν χρόνο αξίας 1.678.480 ευρώ, ο ANT1 1.038.933 ευρώ, ο Alpha 854.160 ευρώ, το Star 878.111 ευρώ, τα 3 κρατικά κανάλια 600.000 ευρώ, το Alter 550.845 ευρώ, ο ΣΚΑΪ 360.000 ευρώ, η συνδρομητική TV 250.000 ευρώ, ο 902 Αριστερά στα FM 31.198 και το Μακεδονία TV 8.272 ευρώ.
Τα κόμματα έχουν τη δυνατότητα να μεταδώσουν στους σταθμούς εθνικής εμβέλειας μηνύματα αξίας: ΝΔ 2.250.000 ευρώ, ΠΑΣΟΚ 2.250.000 ευρώ, ΚΚΕ 677.661 ευρώ, ΣΥΡΙΖΑ 419.069 ευρώ, ΛΑΟΣ 315.965 ευρώ, Οικολόγοι – Πράσινοι 87.306 ευρώ. Στη συνδρομητική TV μηνύματα αξίας: ΝΔ 93.750 ευρώ, ΠΑΣΟΚ 93.750 ευρώ, ΚΚΕ 28.236 ευρώ, ΣΥΡΙΖΑ 17.461 ευρώ, ΛΑΟΣ 13.165 ευρώ και Οικολόγοι – Πράσινοι 3.638 ευρώ. Στο ραδιόφωνο τα κόμματα αποκτούν τη δυνατότητα διαφημίσεων 5 λεπτών της ώρας ημερησίως, από τις 7:00 έως τη 1:00 τη νύχτα. Ο χρόνος μετάδοσης κατανέμεται σε εβδομαδιαία βάση ως εξής: ΝΔ 37,50%, ΠΑΣΟΚ 37,50% και τα υπόλοιπα πολιτικά κόμματα 25%.
Οι πολιτικού χαρακτήρα υποχρεώσεις
έχουν ως εξής: Η ΕΡΤ πρέπει να μεταδώσει μία συνέντευξη, διάρκειας 60 λεπτών, του αρχηγού κάθε πολιτικού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων. Ακόμη, πρέπει να προβάλει σε εθνικό τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό δίκτυο κατά τη μεσημβρινή ζώνη μία συνέντευξη Τύπου με καθέναν από τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων ή συνασπισμών κομμάτων, διάρκειας 60 λεπτών, όπως επίσης και μία προεκλογική ομιλία. Αντιστοίχως, η ΕΤ3 πρέπει να καλύψει μία προεκλογική συγκέντρωση σε πόλη της Β. Ελλάδας.
Ακόμη, η ΕΡΤ και οι ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί πρέπει να οργανώσουν τουλάχιστον 4 αυτοτελείς συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με εκπροσώπους των πολιτικών κομμάτων ή συνασπισμών, μεταξύ 18:00 και 01:30. Ταυτόχρονα, η κρατική ραδιοτηλεόραση, οι ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί, καθώς και η συνδρομητική TV πρέπει να διαθέσουν δωρεάν από ένα δεκάλεπτο την εβδομάδα σε καθένα από τα πολιτικά κόμματα και τους συνασπισμούς κομμάτων για την παρουσίαση των προγραμμάτων τους. Συνολικά, ο χρόνος για τις διαφημίσεις δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 20% του ημερήσιου χρόνου μετάδοσης ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων.
Από την οδηγία του ΕΣΡ προκύπτουν τα εξής: Η εφαρμογή των ρυθμίσεων ξεκινάει από τη Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώνεται την Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009, ημερομηνία διεξαγωγής των βουλευτικών εκλογών. Κάθε υποψήφιος έχει μία εμφάνιση σε τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό σταθμό εθνικής εμβέλειας και δύο σε τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό σταθμό περιφερειακής. «Κατά παρέκκλιση των διατάξεων αυτών επιτρέπεται η εμφάνιση υποψηφίου βουλευτή σε τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς εφόσον ορίζεται ως εκπρόσωπος του κόμματος σε κεντρική κομματική εκδήλωση εκτός των ορίων της εκλογικής περιφέρειας που είναι υποψήφιος».
Στο μικροσκόπιο η σάτιρα!
Το ΕΣΡ για μια ακόμη φορά -και αφού πήρε το πράσινο φως για την καταστροφή των αρχείων του με τα πιστοποιητικά διαφάνειας- βάζει στο στόχαστρό του τις σατιρικές εκπομπές. Ο πρόεδρός του Ι. Λασκαρίδης είπε πως υπάρχουν και όρια στη σάτιρα, ερμηνεύοντας τη διάταξη πως «οι ενημερωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί, κατά τη μετάδοση των πάσης φύσεως εκπομπών (ενημερωτικών, ειδησεογραφικών, ψυχαγωγικών, σατιρικών και άλλων συναφών) που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στις βουλευτικές εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009, οφείλουν να τηρούν τις αρχές της αντικειμενικότητας, της αμεροληψίας, της αναλογικής ισότητας, της προστασίας της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και του κύρους των πολιτικών κομμάτων». Η φράση περί «ανθρώπινης αξιοπρέπειας» και «κύρους των πολιτικών κομμάτων», με βάση και τις προηγούμενες αποφάσεις του Συμβουλίου, βάζει για μια ακόμη φορά σε σκέψεις… Υπάρχει όμως και διάταξη για τις διαφημίσεις που «πρέπει να περιέχουν σαφή μνεία του κόμματος που τις παρήγαγε και να μην προβάλλουν μηνύματα που έχουν ως αποτέλεσμα την προσβολή της προσωπικότητας συγκεκριμένων προσώπων ή του κύρους συγκεκριμένου κόμματος». Το ερώτημα που προκύπτει είναι: Αν ένα κανάλι μεταδώσει -δωρεάν μάλιστα- μια αρνητική διαφήμιση για έναν πολιτικό αρχηγό, το ΕΣΡ θα τιμωρήσει τον σταθμό ή το κόμμα;


Σχολιάστε εδώ