Είσοδος Μπόμπολα και σε ταινίες DVD

Έτσι μετά την οικογένεια Βαρδινογιάννη, που είναι στον χώρο της κινηματογραφικής διανομής μέσω της Audiovisual, και η οικογένεια Μπόμπολα μπαίνει στην αγορά και ακολουθεί ο Δ. Κοντομηνάς με την εξαγορά του Ομίλου Village, όπως έγραψε την περασμένη Κυριακή το «Π».

Όμως τεράστιο ενδιαφέρον εμφανίζει η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που, κρίνοντας τη σύμπραξη όχι βάσει του τελευταίου νόμου Ρουσόπουλου για τα ΜΜΕ, αλλά με τον νόμο του 1977, θεωρεί πως δεν επηρεάζονται οι αγορές των Μέσων (!), μη διαπιστώνοντας κανένα πρόβλημα από την απευθείας είσοδο του Ομίλου Μπόμπολα στην αγορά των ταινιών DVD για τις εφημερίδες, υποδηλώνει δε για μια ακόμη φορά την αδυναμία της να παρουσιάσει στοιχεία από τον χώρο της τηλεόρασης. Προεδρεύων της επιτροπής ήταν ο Αριστομένης Κομισόπουλος και μέλη οι Ιωάννης Σαμέλης, Δημήτριος Γιαννέλης και Ελίζα Αλεξανδρίδου. H Odeon κατείχε το σύνολο των μετοχών της Word οf Mouth (WOM) και ο Πήγασος εξαγοράζει το 50% του μετοχικού της κεφαλαίου. Σκοπός της WOM είναι η εισαγωγή, η παραγωγή κ.ά. οπτικοακουστικών έργων. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην απόφασή της αναγνωρίζει πως «η δραστηριότητα της WOM αφορά βασικά στη διανομή και εκμετάλλευση κινηματογραφικών ταινιών, ήτοι συμπίπτει με ένα μέρος της δραστηριότητaς της μητρικής της ODEON». Επικαλείται όμως τις δηλώσεις του Πήγασου και της Odeon, αναφέροντας πως «η WOM θα εξειδικευτεί σε μια κατηγορία ταινιών όπου η μητρική ODEON δεν δραστηριοποιείται, ήτοι τις “καλλιτεχνικές” ταινίες».

Δεν θα ανταγωνίζεται τα καταστήματα λιανικής πώλησης

Τι γίνεται όμως με τα DVD που διανέμονται μέσω των εφημερίδων, όταν ένας μεγάλος όμιλος μπαίνει στον χώρο; Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δέχεται πως σημαντικό μέρος των εσόδων των εταιρειών διανομής προέρχεται από την πώληση των DVD στις εφημερίδες, αλλά θεωρεί πως δεν υφίσταται ζήτημα ανταγωνισμού ούτε προς τα DVD Club ούτε προς τις άλλες εφημερίδες, επικαλούμενη την περίφημη γνωμοδότησή της, όπου αναφέρει ότι οι εφημερίδες δεν προσφέρουν εμπορικές ταινίες! Δηλώνει λοιπόν η επιτροπή πως «η αγορά εκμετάλλευσης ταινιών μέσω DVD στα videoclubs και στα λοιπά καταστήματα λιανικής πώλησης δεν μπορεί να θεωρηθεί επηρεαζόμενη αγορά, δεδομένου ότι η Πήγασος δεν δραστηριοποιείται στην εν λόγω αγορά, ούτε σε αγορά προηγούμενου ή επόμενου σταδίου, άρα δεν μπορεί να γίνει λόγος για οριζόντιες ή κάθετες σχέσεις μεταξύ των μερών. Παρά το γεγονός ότι η Πήγασος διαθέτει κάποια DVD μέσω εντύπων που εκδίδει, βάσει και σχετικής γνωμοδότησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού δεν δύναται να θεωρηθεί videoclub, ούτε κατάστημα λιανικής πώλησης, αλλά ούτε ανταγωνιστική αυτών των εταιρειών»!

«Πολιτική ίσης αντιμετώπισης» για την TV

Τι γίνεται με την τηλεόραση, δεδομένου ότι ο Πήγασος είναι κύριος μέτοχος του Mega, ενώ στην αγορά αυτή δραστηριοποιείται και η Odeon; Κατά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, «το συνολικό μέγεθος της συγκεκριμένης υποαγοράς δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί». «Σημειώνεται», αναφέρει η ΕΑ, «ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τον υπολογισμό των εσόδων από πώληση προγράμματος ή άλλων ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών σε επίπεδο συνόλου αγοράς, επομένως η τηλεοπτική αγορά μετράται σε επίπεδο τηλεθέασης και διαφημιστικής δαπάνης». Όμως «η αγορά παραχώρησης αδειών τηλεοπτικής προβολής ταινιών μπορεί να θεωρηθεί ως καθέτως επηρεαζόμενη από την αγορά του 50% της WOM από τον Πήγασο», καθώς ένας όμιλος επιχειρήσεων με σημαντική δραστηριότητα στην αγορά των ΜΜΕ επεκτείνει τη δραστηριότητά του στον χώρο της διανομής κινηματογραφικών ταινιών. Δηλώνεται δηλαδή κάποιος προβληματισμός, αλλά στο σημείο αυτό η ΕΑ επικαλείται ανώνυμες δηλώσεις ανταγωνιστικών εταιρειών όπου υποστηρίζεται ότι δεν πρόκειται να υπάρξει επίδραση στον ανταγωνισμό εφόσον οι υποαγορές της τηλεοπτικής προβολής ταινιών και της διανομής προς εφημερίδες και περιοδικά παραμείνουν ανοιχτές και δεν περιοριστούν από συμβάσεις αποκλειστικότητας μεταξύ των μέσων ενημέρωσης και των διανομέων ταινιών. Άλλες εταιρείες διανομής δηλώνουν «ότι δεν θα επηρεαστεί ο ανταγωνισμός με την προϋπόθεση ότι “η Πήγασος θα διατηρήσει πολιτική ίσης αντιμετώπισης…” ή πως “η WOM δεν χρησιμοποιεί αθέμιτα την οικονομική επιφάνεια των μετόχων της και την παράλληλη ιδιοκτησία Μέσων και επιχειρήσεων που εφάπτονται ή αποτελούν άλλα επίπεδα της ίδιας αγοράς”».


Σχολιάστε εδώ