Στο 20% θα είναι οι απώλειες από τον τουρισμό

Σύμφωνα λοιπόν με τα πρώτα συμπεράσματα, η πραγματική μείωση σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις δεν ξεπέρασε το 10-15%, αλλά η συνολική μείωση του τουριστικού προϊόντος ήταν της τάξης του 20%, γιατί στη μείωση των αφίξεων θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τις απώλειες από τη μείωση των τιμών στις παρεχόμενες τουριστικές υπηρεσίες.

Ειδικότερα τώρα, η κρίση φαίνεται πως επηρέασε και τους έλληνες και τους ξένους τουρίστες, μια και είχαμε μείωση τόσο των αφίξεων όσο και της διάρκειας των διακοπών.

Όλοι δηλαδή όσοι έκαναν διακοπές φέτος πήγαν για λίγο. Το πολύ μία βδομάδα η κάθε οικογένεια ή το κάθε ζευγάρι. Επιπλέον όσοι έκαναν διακοπές ήταν πολύ «σφιχτοί» στα έξοδά τους και στην κυριολεξία… μέτραγαν ακόμα και το ευρώ που ξόδευαν! Ιδιοκτήτης εστιατορίου σε πολύ τουριστικό μέρος έλεγε πριν από λίγες μέρες πως ενώ ο κόσμος που επισκέφθηκε την περιοχή του ήταν πολύς, εν τούτοις οι εισπράξεις του μειώθηκαν σημαντικά γιατί προτιμούσαν σχεδόν όλοι το πρόχειρο φαγητό ή μαγείρευαν εκεί που έμεναν. Όσοι επέλεγαν να φάνε έξω το έκαναν μία φορά την ημέρα.

Δεν έφθανε όμως η κρίση, φέτος έπεσε… Σάββατο και η γιορτή της Παναγίας και έτσι «χάθηκε» για τους τουριστικούς επιχειρηματίες μία ακόμα καλή έξοδος του κόσμου. Γιατί αν ο Δεκαπενταύγουστος ήταν Παρασκευή ή έστω Πέμπτη, θα έφευγε πάλι κάποιος κόσμος για τριήμερο ή τετραήμερο. Όμως το Σάββατο δεν βοήθησε… Όπως δεν βοήθησε και ο καιρός που την περασμένη βδομάδα σε πολλές περιοχές ήταν κρύος και σε άλλες βροχερός. Έτσι κι όσοι ακόμη είχαν πάρει απόφαση να φύγουν, έστω και για Σαββατοκύριακο, αποθαρρύνθηκαν! Ήταν στραβό το κλήμα…

Τα σημάδια ωστόσο της φετινής κρίσης στον τουρισμό θα μας… ακολουθούν για κάποια ακόμα χρόνια. Κι αυτό θα συμβεί γιατί πολλοί ξενοδόχοι, φοβούμενοι ότι δεν θα υπάρξει κίνηση φέτος, έσπευσαν να κατεβάσουν πολύ τις τιμές με αποτέλεσμα του χρόνου οι ξένοι tour operators να τους δίνουν τις ίδιες τιμές, για να κλείσουν τα δωμάτιά τους στους πελάτες τους, άσχετα αν θα έχει βελτιωθεί η κατάσταση και το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας θα έχει αυξηθεί.

Ένα στοιχείο εξάλλου που ανέδειξε η φετινή κρίση στον τουρισμό είναι πως τελικά όσοι ξενοδόχοι αντέδρασαν ψύχραιμα βγήκαν κερδισμένοι, ενώ όσοι πανικοβλήθηκαν έχασαν!

Δηλαδή οι ξενοδόχοι που συγκράτησαν τις τιμές τους σε λογικό επίπεδο και δεν τις ευτέλισαν εντελώς, δικαιώθηκαν τελικά, γιατί ο κόσμος που απαιτεί σοβαρές υπηρεσίες γνωρίζει πως «ό,τι πληρώνει παίρνει» και δεν προτιμά ξενοδοχεία με… ισοπεδωμένες τιμές.

«Μέτρησαν» επίσης στους ξενοδόχους αυτής της περίπτωσης οι προσφορές που έκαναν ακριβώς για να μη ρίξουν τις τιμές τους. Δηλαδή αντί να κατεβάσουν υπερβολικά τις τιμές των δωματίων για να προσελκύσουν κόσμο, τα ξενοδοχεία αυτά έδιναν στις 5 διανυκτερεύσεις τις δύο δώρο, για να συμπληρώνεται εβδομάδα διακοπών, ή δέχονταν τα παιδιά δωρεάν.

Όσοι όμως ξενοδόχοι έριξαν υπερβολικά τις τιμές βγήκαν… χαμένοι, τόσο επειδή δεν κάλυψαν ούτε το… κόστος τους αλλά και επειδή δεν θα καταφέρουν να… πιάσουν καλές τιμές ούτε τα επόμενα χρόνια, όπως προαναφέραμε. Ενδεικτική του πανικού που κατέλαβε κάποιους επιχειρηματίες είναι η περίπτωση μεγάλης αλυσίδας ξενοδοχείων η οποία από το Πάσχα έδινε όσο όσο τα δωμάτια για να μην έχει κενά! Να σημειώσουμε ότι αυτό το φαινόμενο του πανικού ήταν ιδιαίτερα αισθητό στην Ελλάδα, ενώ αντίθετα άλλες χώρες -όπως η Κύπρος- αντέδρασαν ψύχραιμα και συγκράτησαν το οικονομικό στάτους που είχαν δημιουργήσει στη διεθνή τουριστική αγορά.


Σχολιάστε εδώ