Αναθέσεις σταθμών παραγωγής ρεύματος χωρίς καμία εξασφάλιση για τη ΔΕΗ

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Τάκης Αθανασόπουλος και η αρμόδια Διεύθυνση στις 2 Ιουλίου εισηγήθηκαν στο διοικητικό συμβούλιο την ακύρωση του διαγωνισμού, με βασικό λόγο την καθυστέρηση στην κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου καθώς και των έργων για τη μεταφορά του ηλεκτρικού ρεύματος (Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης και Πατρών, Γραμμές Μεταφοράς).

Και το διοικητικό συμβούλιο, κόντρα (περίεργο δεν είναι;) στην εισήγησή του διευθύνοντος συμβούλου, αποφάσισε την επαναδημοπράτησή του, με βελτιωμένους μάλιστα όρους προς όφελος της ΔΕΗ, την κατακύρωσή του με μόνο όρο την ανώτατη τιμή των 500 εκατ. ευρώ και την αποδοχή εκ μέρους του αναδόχου της έναρξης της εμπορικής λειτουργίας μέχρι έναν χρόνο μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Ουσιαστικά δηλαδή αποφάσισε να επενδύσει 500 εκατ. ευρώ (!) χωρίς να γνωρίζει πότε θα είναι έτοιμος ο αγωγός φυσικού αερίου και τα έργα υποδομής για τη μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας!

Αν η επιχείρηση ήταν δική τους και είχαν τα χρήματα, θα έπαιρναν τέτοια απόφαση, όταν μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση η ΔΕΗ δεν έχει εξασφαλίσει ούτε καν τις απαραίτητες ποσότητες φυσικού αερίου για τη λειτουργία της μονάδας; Καμία τράπεζα διεθνώς δεν χρηματοδοτεί ένα τέτοιο έργο, αν ο ιδιοκτήτης δεν έχει συμβόλαιο προμήθειας φυσικού αερίου. Για τη ΔΕΗ βέβαια αυτά είναι ψιλά γράμματα, θεωρώντας ότι τα δάνεια θα τα εξασφαλίσει όχι ως project finance φυσικά, αλλά με εμπορικά δάνεια πανάκριβα, με εγγύηση όλη την περιουσία της. Υποθηκεύει η ΔΕΗ το μέλλον της για να δώσει δουλειά για ακόμα μια φορά στον εργολάβο της, τη ΜΕΤΚΑ!

Ήταν μάλιστα τόση η βιασύνη τους (για ποιο λόγο άραγε, τι φοβόντουσαν;) που έβαλαν τις υπηρεσίες να διαπραγματευθούν αμέσως και να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες εντός ΔΥΟ ημερών μέσα στον Αύγουστο και να ανακοινώσουν στο ΔΣ ότι ο εργολάβος δέχτηκε τους όρους που δήθεν προάσπιζαν το συμφέρον της επιχείρησης. Εντέχνως όμως απέκρυψαν ότι ο εργολάβος ΜΕΤΚΑ για το συγκεκριμένο έργο ζητά ένα επιπλέον ποσό (καπέλο) 50 εκατ. ευρώ για τη μακροχρόνια συντήρηση. Ποσό αρκετά υψηλότερο από τις τιμές του άλλου συμμετέχοντος, αλλά και από εκείνες που ο ίδιος είχε προσφέρει στο Αλιβέρι – άλλο αμαρτωλό έργο αυτό…

Συγκεκριμένα η ANSALDO ζητά 95 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση του σταθμού για 12 χρόνια, ενώ η ΜΕΤΚΑ 145 εκατ. ευρώ και μάλιστα ζητά να λάβει τα 93 εκατ. ευρώ εντός των πρώτων 6 χρόνων, δηλαδή όσα ζητά η ANSALDO για τα 12 χρόνια!

Να σημειωθεί ότι ο Σταθμός του Αλιβερίου, παρότι έχει υπογραφεί η σύμβαση με τη ΜΕΤΚΑ, εδώ και δύο χρόνια δεν κατασκευάζεται. Η ΔΕΗ θα επενδύσει συνολικά 870 εκατ. ευρώ (για δε το Αλιβέρι έχει ήδη καταβάλει 140 εκατ. ευρώ) σε μονάδες που κανείς δεν γνωρίζει πότε θα τεθούν σε λειτουργία, αφού ούτε οι αγωγοί θα έχουν κατασκευαστεί εγκαίρως, ούτε οι υποδομές μεταφοράς θα έχουν ολοκληρωθεί, αλλά ούτε και οι απαραίτητες ποσότητες φυσικού αερίου για τη λειτουργία των μονάδων έχουν εξασφαλιστεί.

Μήπως σ’ αυτές τις ιστορίες πρέπει να ρίξει καμία ματιά ο Εισαγγελέας;


Σχολιάστε εδώ