Η υπερκατανάλωση οδήγησε τον Έλληνα σε παρακμή

= Η Ελλάδα ευημερεί, η επίδειξη του πλούτου είναι εμφανέστατη από άκρου εις άκρον, από το κέντρο μέχρι την επαρχία, υπάρχει απληστία, η υπερκατανάλωση οδήγησε τον Έλληνα σε παρακμή…
= Αφού κλέβει το κράτος, κλέβει και ο πολίτης. Και στο τέλος κλέβει περισσότερο ο πολίτης.
= Η τηλεόραση έχει διαφθείρει τον Έλληνα. Επτά ώρες την ημέρα έπρεπε να λειτουργεί. Ο Έλληνας πολίτης να μάθει να διαβάζει κι όχι μόνο να βλέπει.
= Λάθος οι εφημερίδες που ταΐζουν τους αναγνώστες με dvd.
= Λουκέτο πρέπει να μπει στα φροντιστήρια, δεν χρειάζονται, θα μαθαίνεις γράμματα στα σχολεία.
= Ανόητη ήταν η εξέγερση του Δεκέμβρη.
= Η αποχή είναι μεγάλο αμάρτημα.
= Αυτό το μπάστε σκύλοι αλέστε δεν μπορεί να συνεχιστεί με τους μετανάστες. Πώς έρχεσαι στη χώρα μου χωρίς χαρτιά;
= Η πολιτική στην Ελλάδα έχει πίσω πάτρωνες.
Όλα αυτά τα λέει ένας άνθρωπος που έζησε και είδε από μέσα ως μέλος και υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, που ασχολήθηκε με τον Δήμο της Αθήνας 8 χρόνια, ποιος πολιτικός τολμά να τα πει, όχι σήμερα αλλά και χθες; Κανένας γιατί θα είχε εξοβελιστεί.
Σίγουρα θα ταράξει ο Γιάννης Μόρτζος τα νερά που λιμνάζουν και ασφαλώς θα στενοχωρήσει τους «νταβατζήδες», όχι μόνο τους γνωστούς των ΜΜΕ αλλά και των κομμάτων, που νέμονται την κάθε κεντρική και τοπική εξουσία. Γιατί δεν είναι μόνο τα παραπάνω που τονίζει, όπως θα δείτε στη συνέχεια στη συνέντευξη που μας έδωσε…

// Γιατί ο Έλληνας αρέσκεται στο να καταναλώνει;
«Τον έμαθαν έτσι! Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα ευημερεί. Μέχρι πρότινος ξέρετε τι πακέτα έπεσαν στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση; Ωστόσο, τα διαχειριστήκαμε αυτά τα χρήματα άσχημα. Ο Έλληνας που είχε όνειρο να αγοράσει ένα αυτοκίνητο, βρέθηκε με τρία και τέσσερα αυτοκίνητα μέσα στην οικογένεια, οικόπεδα εδώ, οικόπεδα εκεί, διαμερίσματα εδώ, διαμερίσματα εκεί, εξοχικά εδώ, εξοχικά εκεί. Απληστία! Η υπερκατανάλωση τον οδήγησε στην παρακμή».
// Η υπερκατανάλωση έφερε και την ηθική παρακμή;
«Όταν φύγει από τον άνθρωπο η αγάπη για την καλυτέρευση της ψυχής, η αγάπη για το πνεύμα, τότε κυριαρχούν τα ζωώδη ένστικτα. Αυτά τα 45 χρόνια που κάνω θέατρο έχω μάθει κάτι πολύ καλά: Την ψυχολογία του Έλληνα. Τους ξέρω πολύ καλά τους Έλληνες. Οι περισσότεροι μοιάζουμε μεταξύ μας. Έχουμε μια ομογένεια και αυτό είναι το προτέρημά μας στις δυσκολίες. Αυτό μας έχει κρατήσει ως έθνος τόσα χρόνια. Η συνείδηση όμως του Έλληνα τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί φθορά από την αναγωγή της καλοπέρασης ως μέγιστο αγαθό. Η επίδειξη του πλούτου είναι εμφανέστατη από άκρου εις άκρον της χώρας. Από το κέντρο μέχρι την επαρχία. Μα, δεν βλέπετε τι παραοικονομία υπάρχει; Πλέον, αφού κλέβει το κράτος, κλέβει και ο πολίτης. Ο κλέψας του κλέψαντος. Στο τέλος κλέβει περισσότερο ο πολίτης…».
// Τώρα που πέσαμε σε οικονομική δυσπραγία τι θα κάνουμε;
«Αυτό με ανησυχεί πάρα πολύ… Γιατί τώρα που ο Έλληνας έμαθε στην ευμάρεια δεν αντέχει το μέτρο. Το μυαλό του το ακονίζει με ποιο τρόπο θα ξαναδημιουργήσει την προηγούμενη κατάσταση…».
// Τι ρόλο παίζουν τα ΜΜΕ στην ενίσχυση αυτού του οικονομικού ιδεώδους;
«Ξέρεις εδώ και χρόνια έχω κατασταλάξει σε μια συγκεκριμένη άποψη: Ότι η τηλεόραση εδώ και τόσα χρόνια έχει καταφέρει να διαφθείρει τον Έλληνα. Αηδιάζω με την τηλεόραση. Διαστρεβλώνει την αισθητική μας. Γι’ αυτό και απέχω. Η τηλεόραση για εμένα έπρεπε να λειτουργούσε το πολύ επτά ώρες την ημέρα. Γιατί λειτουργεί όλο το 24ωρο; Οι καναλάρχες θα με δολοφονήσουν με αυτά που λέω, αλλά τι σημαντικό έχει να μας δείξει η τηλεόραση για να παίζει επί 24ωρου βάσεως; Για εμένα τα καλύτερα μέσα ενημέρωσης είναι το ραδιόφωνο και ο Τύπος».
// Μα, ο Έλληνας τριάντα λεπτά δίνει για να διαβάσει την κυριακάτικη εφημερίδα του… Πώς θα ενημερωθεί;
«Ο Έλληνας θα πρέπει να μάθει να διαβάζει και όχι μόνο να βλέπει. Όταν βλέπεις μασάς την εικόνα έτοιμη και δεν αντιδράς. Όταν διαβάζεις κάτι σκέφτεσαι, το βασανίζεις το μυαλό σου. Γιατί το έγραψε αυτό αυτός; Τι ήθελε να πει; Ξαναγυρνάς πίσω στο άρθρο. Στην τηλεόραση σου πετάνε μια σούπα και έχει μέσα τα πάντα. Σούπα χωρίς κόκαλα… Μεγάλο λάθος των εφημερίδων να ταΐζουν με dvd τους αναγνώστες. Και με τι ταινίες, ε; Τι τους λένε δηλαδή; Συνεχίστε την τηλεοπτική αποβλάκωση; Αλλά αυτό θέλουν να κάνουν. Προ του ’89, μου άρεσε η τηλεόραση που είχαμε. Καθημερινά επτά ώρες πρόγραμμα και τα Σαββατοκύριακα 12ωρο. Ψυχαγωγία, ενημέρωση, επιμόρφωση. Αυτό είναι για εμένα η τηλεόραση. Και τα τρία σήμερα έχουν πάει περίπατο…».
// Το χειρότερο δεν είναι αυτό, λένε όσοι ξέρουν… Το κέρδος πείτε ότι είναι και θεμιτό σε μια ελεύθερη αγορά. Τα παιχνίδια των καναλαρχών με την εξουσία όμως;
«Ποια παιχνίδια; Τα κανάλια ελέγχουν την εξουσία! Αυτό θα οδηγήσει σε αδιέξοδα. Η πολιτική στην Ελλάδα, θέλοντας και μη, έτσι όπως έχει γίνει τα τελευταία χρόνια έχει πίσω πάτρωνες. Δεν λέω ότι οι πολιτικοί ακουμπάνε πάνω στα ΜΜΕ, αλλά αναγκαστικά θα το κάνουν και αυτό, αφού τα ΜΜΕ ελέγχουν τον πολιτικό λόγο».
// Επειδή αγγίξαμε το θέμα της Δημοκρατίας… πόσο επίκαιρη είναι η παράσταση με την οποία αποφασίσατε να επικοινωνήσετε με το κοινό σας αυτό το καλοκαίρι;
«Τραγικά επίκαιρη. Φέτος παρουσιάζω στο κοινό την παράσταση “Η αληθινή απολογία του Σωκράτη”. Η δίκη του Σωκράτη το 499 π.Χ. ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή για τη φυλή μας. Την απολογία του Σωκράτη έπρεπε να την ήξεραν όλοι οι Έλληνες. Το κείμενο αυτό έπρεπε να το διδάσκονταν στο σχολείο τα ελληνόπουλα. Μέσα από αυτήν την απολογία βγαίνουν τα καλά και τα κακά της φυλής μας».
// Ποια είναι τα καλά των Ελλήνων κατά τον Σωκράτη;
«Ότι οι Έλληνες θέλουν Δημοκρατία! Δεν τους αρέσουν τα απολυταρχικά καθεστώτα. Άντε να τα κρατήσουν επτά χρόνια το πολύ… (γέλια). Το κακό των Ελλήνων είναι ότι κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας το αλλάζουν λίγο το σκηνικό και τη μετατρέπουν σ’ αναρχία! Έτσι έχουμε τη μασκαρεμένη Δημοκρατία, μπασταρδεμένη τη λέω εγώ… Η δίκη του Σωκράτη γίνεται μια στιγμή στην οποία είχε επανιδρυθεί η Δημοκρατία στην Αθήνα και βάζουν τον Σωκράτη στο σκαμνί γιατί δεν ανήκει σε κανένα κόμμα και δεν έχει σχέση με το κατεστημένο. Ο Σωκράτης αν ζούσε σήμερα θα ήταν ο Έλληνας που θα έλεγε “δεν ξέρω ποιο κόμμα να ακολουθήσω”. Τον Σωκράτη τον καταδικάζουν σε θάνατο για αθεΐα, διαφθορά των νέων και ομοφυλοφιλία, ενώ αυτός ήταν παντρεμένος και σύχναζε με όμορφες εταίρες. Ο ίδιος στην απολογία του λέει “ουδέποτε λάτρεψα τις ηδονές της αρσενικής Αφροδίτης”. Απλά, ο Σωκράτης έλεγε στους νέους “δεν είστε τυχαίοι και μοιραίοι σ’ αυτήν τη ζωή, ανοίξτε τα μάτια σας”. Αυτό δεν άρεσε. Όπως δεν άρεσε ότι πίστευε σ’ έναν Θεό και όχι στο δωδεκάθεο».
// Τι θα έλεγε στους νέους ο Σωκράτης σήμερα;
«”Διαβάζετε, διαβάζετε, δουλεύετε, δουλεύετε… Έτσι χτίζεται ο νέος κόσμος…” Πιστεύω ότι αυτό θα έλεγε. Το εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα όμως, αντί να μορφώνει τους νέους, τους αποβλακώνει! Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι για κλοτσιές και για κλάματα. Μια τεράστια ύλη με άχρηστα μαθήματα. Η μοναδική μεταρρύθμιση έγινε επί Παπανούτσου. Για εμένα ο πολιτικός που θα πει “δεν θα κάνω τίποτα άλλο για την Ελλάδα από το να φτιάξω την παιδεία”, αυτός θα φτιάξει τον τόπο. Τα συνδυάζω με τον πολιτισμό βέβαια… Ξέρετε τι έλεγε ο Μάο όταν τον ρώτησαν τι πρέπει να κάνει ένας πολιτικός για να τον θυμούνται;».
// Τι έλεγε ο Μάο;
«Αν θέλεις να σε θυμούνται για ένα χρόνο βάλε σχέδια και φύτεψε σιτάρι, αν θέλεις για δεκαπέντε χρόνια και πάνω φύτεψε ένα δέντρο, αν επιθυμείς για εκατό και πλέον χρόνια παιδεία…».
// Πολύ εύστοχο, αλλά τα φροντιστήρια θα τον αφήσουν αυτόν τον πολιτικό; Πολλά τα συμφέροντα…
«Γι’ αυτό μίλησα για πολιτικό που θα τον θυμούνται. Γιατί ο πολιτικός αυτός θα έχει το τσαγανό να κλείσει τα φροντιστήρια και να συγκρουστεί. Ο υπουργός Παιδείας που θα πει “λουκέτο στα φροντιστήρια, δεν χρειάζονται πια, θα μαθαίνετε γράμματα στα σχολεία” θα φτιάξει τους νέους Έλληνες. Γιατί αυτά τα παιδιά θα έχουν χρόνο και θα ξέρουν αυτό που θα θέλουν να σπουδάσουν. Ο ευτυχής άνθρωπος είναι αυτός που σπουδάζει αυτό που θέλει, γιατί η δουλεία είναι έρωτας. Όταν σου αρέσει βέβαια αυτό που κάνεις. Εγώ, ως δάσκαλος σε δραματική σχολή, έρχομαι σ’ επαφή με τα νέα παιδιά και ακούω τη γλώσσα τους. Δεν μιλάνε ελληνικά. Στις πέντε λέξεις που χρησιμοποιούν οι τρεις είναι ξένες. Αν μη τι άλλο, αν ασχοληθείς με το θέατρο πρέπει να χειρίζεσαι καλά τη γλώσσα, δεν γίνεται αλλιώς. Τους βάζω να μελετούν, αλλά στα 20 είναι αργά πια…».
// Η γλώσσα δημιουργεί και ταυτότητα και μνήμη… Ύπουλα μας χτυπάει η παγκοσμιοποίηση, έτσι δεν είναι;
«Βέβαια. Ξέρει τι κάνει. Η νεολαία οδηγείται στραβά. Η γλώσσα μεταμφυτεύει τις ρίζες ενός άλλου πολιτισμού πάνω στο δικό μας. Και κυρίως του αμερικανικού. Γι’ αυτό λέω πάνω από όλα είναι η παιδεία. Ούτε η οικονομία ούτε η εξωτερική πολιτική. Όλα αυτά έπονται… Ποιος ασχολείται όμως πια με την παιδεία; Εδώ ασχολούμαστε με τον Χριστοφοράκο…».
// Είναι ένα σκάνδαλο όμως… Ο Σωκράτης, όπως είδα στην παράστασή σας, τα κατήγγειλε τα σκάνδαλα…
«Ναι. Ο Σωκράτης δεν μπορούσε τα σκάνδαλα. Ήταν μονίμως στην αντιπολίτευση. Οι τρεις κατήγοροι του Σωκράτη ανήκαν σ’ επαγγέλματα που έκλεβαν το κράτος και ο Σωκράτης τους είχε καταγγείλει. Μάλιστα, ο Άνιτος, ένας από τους τρεις, βυρσοδέψης στο επάγγελμα, πολύ πλούσιος, μέχρι και αξίωμα πήρε από τους Αθηναίους. Τον έκαναν στρατηγό, αλλά όταν πήγε σε εκστρατεία, βλέποντας τον εχθρό, κρύφτηκε μέσα στο φρούριο και μετά το πούλησε… Αυτά δεν μπορούσε να μην τα πει στους Αθηναίους ο Σωκράτης, γι’ αυτό και τον κέρασαν κόνιο… και αυτός το ήπιε».
// Αυτά βλέπουν και οι Έλληνες σήμερα με κάποιους άλλους Άνιτους και δεν πήγαν να ψηφίσουν…
«Α, εδώ δεν συμφωνώ. Το απολιτικό ον με ενοχλεί αφάνταστα. Αυτό είναι πολύ κακό. Και στην αρχή κουβεντιάσαμε κάτι. Ότι ο κόσμος πλέον πιο πολύ σκέφτεται την καλοπέρασή του, παρά για το ποιοι θα δουλέψουν για το γενικό συμφέρον. Η αποχή για μένα δεν είναι εκλογική διαδικασία, αλλά μεγάλο αμάρτημα και πρέπει να πω ότι από αυτές τις εκλογές προβληματίστηκα πάρα πολύ. Γιατί φοβάμαι πως, από εδώ και πέρα, θα μας εκπροσωπούν και θα κυβερνούν οι χειρότεροι. Οι χειρότεροι ξέρουν τι κάνουν, έχουν βλέψεις, οι καλύτεροι απογοητεύονται και παραιτούνται. Αυτό το μεγάλο ποσοστό αποχής με βάζει σε ανησυχίες. Αν ήμουν πολιτικός δεν θα κοιμόμουν. Είναι στο χέρι τους να πείσουν τους ψηφοφόρους ότι δεν είναι επαγγελματίες πολιτικοί και ότι δεν έχουν βρει τον τρόπο να πλουτίζουν εύκολα, αλλά είναι πολιτικοί που θέλουν να προσφέρουν. Να διαχειριστούν την περιουσία του λαού. Στον Ανδρέα Παπανδρέου, που ήταν φίλος μου, είπα: “Πρόεδρε, μετά τα οκτώ χρονιά κανείς βουλευτής”. Το ΠΑΣΟΚ έβγαλε γενιές επαγγελματιών πολιτικών. Οι αρχαίοι Έλληνες τους είχαν για ένα χρόνο. Μόνο τότε θα δούμε καλύτερες μέρες, αλλιώς θα δούμε τρομερά πράγματα. Όπως πολιτικούς και κόμματα να χρηματοδοτούνται φανερά πλέον από κάποιους, προάγοντας τα συμφέροντά τους. Αυτός είναι ο κίνδυνος όχι μόνο για όλη την Ελλάδα αλλά για όλη την ανθρωπότητα…».
// Μια και μιλάμε για κινδύνους… Τι θα κάνουμε με τους λαθρομετανάστες; Η νομιμοποίησή τους είναι η λύση;
«Εμένα δεν μ’ ενδιαφέρουν οι κορόνες του Καρατζαφέρη, αλλά το τι κάνει η πολιτεία. Η πολιτεία έπρεπε να είχε λάβει τα μέτρα της. Να νομιμοποιηθούν όσοι εργάζονται χρόνια στη χώρα μας ή τα παιδιά που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα να αποκτήσουν την ιθαγένεια. Αλλά αυτό το μπάτε σκύλοι, αλέστε και αλεστικά μη δώσετε δεν το καταλαβαίνω. Χωρίς χαρτιά γιατί να έρθεις στη χώρα μου; Ξέρετε τι γίνεται στις θάλασσες; Πόσες βάρκες βουλιάζουν οικειοθελώς, πόσοι άνθρωποι πνίγονται; Τι τους έχουν τάξει οι Τούρκοι δουλέμποροι; Τη γη της επαγγελίας; Τέτοιες άγριες σκηνές ούτε σε πόλεμο. Εμένα με πονάει αυτή η δυστυχία. Τι θα φτιάξουμε, στρατόπεδα συγκεντρώσεως; Η Ευρωπαϊκή Ένωση ας βοηθήσει την Ελλάδα που έχει γίνει ξέφραγο αμπέλι. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Να φοβάσαι να κυκλοφορήσεις βράδυ στο κέντρο της Αθήνας. Γκέτο; Δεν χωράμε πια. Η ελληνική επικράτεια δεν χωράει άλλους. Πώς θα επιβιώσουμε όλοι; Με το έγκλημα; Ας αφήσουμε τους συναισθηματισμούς και ας δράσουμε πολιτικά. Αν δουλεύεις εδώ έχει καλώς. Αν όχι, στην πατρίδα σου. Η Τουρκία κάνει τη δουλειά της, εμείς τι κάνουμε;».
// Τα προβλήματα με τους Τούρκους είναι πολλά και μεγάλα, αλλά τα έχουμε και εμείς αφήσει χρόνια ανοιχτά…
«Εγώ είμαι κατά της ένταξης της Τουρκίας στην Ε.Ε. Δεν μπορεί το τουρκικό έθνος να αποκτήσει ευρωπαϊκή διάσταση και να γίνει ευρωπαϊκό κράτος. Η Τουρκία κυβερνάται από δικτατορίες. Στην Τουρκία δεν υπάρχουν πολιτικοί αλλά στρατηγοί. Στην Ευρώπη το έχουν καταλάβει κάποιοι. Εμείς εδώ είμαστε υπέρ, πιστεύοντας ότι θα πάψει πια να μας απειλεί και θα σταματήσουμε την κούρσα αγοράς όπλων. Τα εθνικά μας συμφέροντα δεν θα εξυπηρετηθούν, θα το δείτε. Πώς θα πουλήσουν όπλα οι Αμερικανοί; Εκεί είναι το ψητό. Τους συμφέρει, γι’ αυτό μας τσιγκλάνε κάθε τόσο και βάζουν λάδι στη φωτιά…».
// Τώρα που είπατε λάδι στη φωτιά… Την εξέγερση των νέων τον Δεκέμβρη πώς την είδατε; Κατ’ αρχάς, ήταν εξέγερση;
«Φούσκα ήταν. Μια έκρηξη που κράτησε μερικές μέρες. Έγιναν καταστροφές στην Αθήνα χωρίς λόγο. Μια έκρηξη χωρίς ιδεολογικό περιεχόμενο. Κάποιους τους βόλεψε για να βγουν και να πετάνε ξύλα και πέτρες. Τους οδήγησαν και λάθος. Και το πλήρωσαν όσοι τους οδήγησαν σ’ αυτό το ολίσθημα. Αυτό που έγινε ζημίωσε πολύ τη συνοχή της Αθήνας. Σαν να ήμασταν μετά τον εμφύλιο. Σαν να είχαμε να χωρίσουμε κάτι. Ανόητη εξέγερση. Οι νέοι να έχουν πάθος, αλλά πάθος για τη μόρφωση. Αυτό λείπει στους νέους. Όποιος νέος επιμείνει στη μόρφωση, θα κερδίσει. Μπορεί να μην παίρνει πολλά στην αρχή, αλλά κάποια στιγμή τα λίγα θα γίνουν πολλά… Για μένα είναι όλα θέμα παιδείας. Έτσι μαθαίνεις να τιμάς τον τόπο σου, να αγαπάς το περιβάλλον. Και εκατό αεροπλάνα να πάρουμε για τις φωτιές, αν δεν μάθουμε να προστατεύουμε εμείς τη φύση, δεν θα γίνει τίποτα. Θα μείνουμε αγκαλιά με τις πέτρες…».
// Φέτος υπογράφετε και τη μοναδική επιθεώρηση του καλοκαιριού. Πεθαίνει σιγά σιγά η επιθεώρηση;
«Ναι, γιατί δεν υπάρχουν συγγραφείς για να γράψουν επιθεώρηση. Όσοι γράφουν το κάνουν πρόχειρα. Η επιθεώρηση είναι ελληνικό είδος. Παλιότερα οι συγγραφείς έγραφαν με μαεστρία γιατί έβλεπαν το κοινωνικό πολιτικό πρόβλημα. Όχι μόνο το πολιτικό. Η επιθεώρηση έμεινε στο σεξουαλικό υπονοούμενο. Ό,τι χειρότερο. Άλλο να το διαβάσεις το σεξουαλικό υπονοούμενο και άλλο να το δεις στη σκηνή».
// Τις σκηνοθετικές παρεμβάσεις στην αρχαία τραγωδία πώς τις βλέπετε;
«Κατά τη γνώμη μου, όσοι ασελγούν στο αρχαίο κείμενο θα πρέπει να περάσουν από λαϊκό δικαστήριο. Είμαι σκληρός; Έτσι νιώθω. Είναι έγκλημα να παίρνεις τον Αισχύλο, τον Αριστοφάνη και να τον κάνεις σαν τα μούτρα σου. Αν συνεχιστεί θα απαξιωθεί το ελληνικό αρχαίο δράμα. Η κληρονομιά μας. Και το λέω αυτό γιατί είδα τον Κουν όταν ανέβασε για πρώτη φορά τους “Όρνιθες” του Αριστοφάνη και μετέπειτα τους “Πέρσες” του Αισχύλου. Ο Κουν σεβάστηκε τα κείμενα και δεν έκανε επεμβάσεις. Οι ξένοι σκηνοθέτες τι μας έχουν δείξει μέχρι τώρα; Τίποτα. Φταίνε αυτοί που τους καλούν».
// Δεν είστε ικανοποιημένος από το Εθνικό Θέατρο, το Ελληνικό Φεστιβάλ;
«Όχι. Όλοι τους με το που αναλαμβάνουν τη θέση θέλουν να δώσουν μια νέα πνοή στο αρχαίο δράμα και τελικά το σκοτώνουν. Τι κόμπλεξ είναι αυτό; Είμαι δυσαρεστημένος. Τι ανθελληνισμός; Έρχεται ο κάθε σκηνοθέτης και κάνει την αρχαία τραγωδία αστικό δράμα; Έρχεται στην Επίδαυρο και βγάζει τα απωθημένα του; Αυτά λέω και με βάζουν στην άκρη… Αν κάνω πρόταση στο Εθνικό να σκηνοθετήσω Αριστοφάνη, θα με απορρίψουν. Κάποιοι με είπαν κλασικό. Χαίρομαι που με λένε έτσι. Θα σας πω έναν ξένο που αξίζει. Ο Πίτερ Χολ είναι άξιος λόγου, αλλά διδάχτηκε από τον Μινωτή και τον Κουν».
// Πιστεύω ότι για εσάς το θέατρο είναι η ζωή σας. Η ευτυχία σας ποια είναι;
«Η γνώση».
// Σας ευχαριστώ πολύ…
«Και εγώ. Και σου εύχομαι να μοιράζεις γνώση στη ζωή σου!».


Σχολιάστε εδώ