Περίεργος διαγωνισμός για λιθάνθρακα από τη ΔΕΗ
«Βρώμικο» λιθάνθρακα χαμηλής ποιότητας, με περιεκτικότητα σε θείο διπλάσια από τα ευρωπαϊκά στάνταρ, θέλει να αγοράσει η ΔΕΗ με διεθνή διαγωνισμό, ενώ στη σχετική προκήρυξη, την οποία αποκαλύπτει σήμερα το «Π», περιλαμβάνονται όροι που ευνοούν τεχνηέντως τους μικρούς μεσάζοντες της αγοράς, αποθαρρύνοντας τους μεγάλους παραγωγούς.
Ενώ η διοίκηση της ΔΕΗ τονίζει σε κάθε ευκαιρία ότι τα «πρόστιμα» για υπερβολική ρύπανση, δηλαδή οι αγορές δικαιωμάτων ρύπανσης που καθιερώθηκαν με τη συμφωνία του Κιότο, συμπιέζουν την κερδοφορία της επιχείρησης, περιέργως η εταιρεία αναζητεί να προμηθευθεί 200.000 τόνους λιθάνθρακα για την περίοδο Οκτωβρίου 2009-Σεπτεμβρίου 2010, θέτοντας ως όρο να έχουν περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 2%, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει αγοραστής λιθάνθρακα με περιεκτικότητα πάνω από 1%. Σε τρίτες χώρες, μάλιστα, ήδη το όριο έχει πέσει ακόμη χαμηλότερα, στο 0,8%. Με την επιλογή καυσίμου τέτοιας ποιότητας, η διοίκηση της ΔΕΗ «εξασφαλίζει» ακόμη μεγαλύτερα «πρόστιμα» για ρύπανση στο μέλλον!
Τα τελευταία δύο χρόνια η ΔΕΗ προσπάθησε δύο φορές ανεπιτυχώς να προμηθευτεί λιθάνθρακα μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Την πρώτη φορά μειοδότης ήταν γνωστή εγχώρια εταιρεία καυσίμων και τη δεύτερη μεσιτική εταιρεία γνωστού επιχειρηματία με πολύπλευρες δραστηριότητες. Και τις δύο φορές οι μειοδότες απέτυχαν να παραδώσουν, επειδή ανάμεσα στον διαγωνισμό και στην παράδοση μεσολάβησε μεγάλη άνοδος των διεθνών τιμών. Αποτέλεσμα ήταν η κατάπτωση των εγγυητικών τους επιστολών καλής εκτέλεσης, ενώ στη συνέχεια η ΔΕΗ έκανε άτυπες διερευνητικές επαφές με διάφορες εταιρείες χωρίς αποτέλεσμα.
Πριν από λίγους μήνες (Δεκέμβριος 2008) η ΔΕΗ οργάνωσε άλλο μειοδοτικό διαγωνισμό, τον οποίο στο τέλος επίσης ακύρωσε και αναγκάστηκε να αγοράσει με απευθείας ανάθεση περί τους 50.000 τόνους από τον όμιλο γνωστής εγχώριας τσιμεντοβιομηχανίας.
Αυτήν τη φορά ο διαγωνισμός δεν φαίνεται ότι θα αποτύχει για τους λόγους που οδήγησαν σε «ναυάγια» τους προηγούμενους, καθώς προβλέπεται η συσχέτιση της τιμής με τη διεθνή τιμή που θα έχει διαμορφωθεί κατά τον χρόνο της παράδοσης.
Ν. Χ